مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: در سال 95 تنها 3.1 درصد از بانوان اصفهانی اقدام به اهدای خون کردند و این در حالی است که شاخص اهدای خون آقایان در همین سال، 96.9 درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید زینلی درنشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با بیان اینکه 56 درصد از اهداکنندگان خون به شکل مستمر اقدام به اهداء می‌کنند، اظهار داشت: بانوان 50 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در فعالیت‌های اجتماعی به ویژه امور خیریه نقش پررنگی دارند اما شاخص اهدای خون بانوان اصفهانی نسبت به میانگین کشوری (7 درصد) بسیار پایین تر است.

وی افزود: در سال 95 تنها 3.1 درصد از بانوان اصفهانی اقدام به اهدای خون کردند و این در حالی است که شاخص اهدای خون آقایان در همین سال 96.9 درصد بوده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهانی امر را ناشی از باور غلط بانوان به کم خونی برشمرد و ابراز داشت: ما منکر کمبود فقر آهن بالاتر از میانگین بین المللی در جامعه زنان ایرانی نیستیم اما این تفکر که تمام افراد دچار آنمی و یا کم خونی هستند نیز اشتباه است.
وی ادامه داد: در استان‌های اصفهان یزد، و کرمان شاخص اهدای خون بانوان کم است و این در حالی است که در استان‌های غربی میزان مشارکت تا 13 درصد نیز داشته‌ایم.

14 نوع فراورده خونی در اصفهان تولید می‌شود

زینلی با بیان اینکه حدود 14 نوع فراورده خونی در اصفهان تولید می‌شود، ابراز داشت: مرکز جامع اهدای خون تا سه ماه آینده راه‌اندازی می شود تا خدمات بهتری به مردم با دریافت انواع فراورده‌های خونی علاوه بر خون کامل ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه از اقدامات این مرکز در سال 95 افتتاح مرکز سپاس بوده است، ابزار داشت: افرادی که سلول‌های بنیادی خون‌ساز را به سایرین هدیه می‌کنند وارد این مرکز شده و پس از پذیره نویسی اطلاعات انها وارد بانک کشوری می‌شود تا در زمان نیاز به پیوند مغز استخوان پس از تطابق ژنتیکی میان فرد دهنده و فرد بیمار اهدا انجام شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهانی تاکید کرد: از شهریور 95 که مرکز سپاس افتتاح شد تا سال 86 در مجموع 551 نفر در این مرکز پذیره نویسی شدند که 25 نفر از میان بانوان بودند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: صادرات و واردات خون به دلیل احتمال بیماری‌های ایمونولوژیک در هیچ کشوری مجاز نیست.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =