امام و رهبری به ۱۱ رئیس‌جمهور چه گفتند؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز 12 مردادماه به حسینیه امام خمینی(ره) می‌رود تا حکم تنفیذ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کند؛ تنفیذ احکام ریاست جمهوری براساس قانون اساسی برعهده مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرآنلاین، چهارشنبه 12 مردادماه که از راه برسد رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم دوازدهمین رییس جمهور کشورمان را تنفیذ خواهند کرد و حجت الاسلام حسن روحانی برای بار دوم راهی پاستور خواهد شد. حسینیه امام خميني(ره)، در حالی بار دیگر میزبان رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی خواهد بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده است و احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی (ره)، (آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای)، و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، (آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به آنان اعطا شده است.
 اصل 110 قانون اساسی که مربوط به حدود و اختیارات مقام معظم رهبری است، به این موضوع اشاره دارد و در بند 9 این اصل آمده است که دوره ریاست جمهوری رسما از تاریخ تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود. 

براساس قانون مراسم تنفیذ در هر دوره، روز 12 مردادماه برگزار و معمولا یک روز بعد مراسم تحلیف رئیس جمهور یا همان مراسم سوگند، در مجلس و با حضور نمایندگان، رؤسای قوای مقننه و قضائیه برگزار می‌‌شود. همچنین حکم تنفیذ رییس جمهور مشروط به پایبندی به شرع اسلام، ولايت فقيه و قانون اساسي است.
در مراسم‌های مختلف برگزارشده برای تنفیذ حکم رئیس‎جمهور سخنانی از سوی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره رییس جمهور وقت و رییس جمهور منتخب ایراد شده است که شامل توصیف ها و البته توصیه هایی برای ادامه مسیر قوه مجریه است.
این توصیف و توصیه‌ها را در جداول زیر بازخوانی کرده‌ایم که می‌خوانید؛

***

سخنان امام خمینی (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي در مراسم تنفيذ سه رییس جمهوری که در زمان حیات ایشان ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفتند.

تاریخ تنفیذ

سخنان درباره رییس جمهور منتخب

۱۵ بهمن ۱۳۵۸
مراسم تنفيذ
ابوالحسن

بنی‎صدر 

من یک کلمه به آقای بنی صدر تذکر می‎‏دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حبّ‏ الدنیا رأس کلّ خطیئة هر مقامی که برای بشر حاصل می‌‏شود، چه مقام‎های معنوی و چه مقام‎های مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.توجه داشته باشند همۀ کسانی که برای بشر خدمت می‏ کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است. من از آقای بنی‏ صدر می‏ خواهم که مابین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحی‏شان تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.

۱۱ مرداد ۱۳۶۰
مراسم تنفيذ محمدعلي رجايي

قانع نشوید به اینکه بعضی جاها کار شده است، می ‏دانم شده است، خیلی هم شده است، اما نباید قانع شد، باید همه دست به دست هم بدهید که ان‏ شاءاللّه‏، برای اینها یک زندگی مرفهی، یک وضع صحیحی پیش بیاید، درست بشود. اینها حق دارند به ما و به شما، خیلی حق دارند. سیزده میلیون رأی به شما داده اند، اینها حق دارند به شما، باقی هم حق دارند به شما و همین طور وقتی دولتی پیش می‏ آید، آن هم دولتی است که مردم به آن حق دارند. اگر نبودند این مردم، شما هم شاید حالا در حبس بودید و آن زجرها را می‏ کشیدید و دیگران هم که متعهد بودند، آنها هم در حبس بودند یا در جاهای دیگر. این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همۀ ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. من امیدوارم که شما به حسب آن روحیه‏‎ای که دارید، آقای رجایی به حسب آن روحیه‌‏ای که دارند، این مقام ایشان را بازی ندهد شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود، این دو تا مثل راکب و مرکوبند.

۱۷ مهر ۱۳۶۰ مراسم تنفيذ
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي

همۀ ما و همۀ آقایانی که حاضر هستند، چه کشوری و چه لشکری، همۀ ما مرهون زحمات این ملت هستیم. این ملت، ما را از انزوا بیرون آورد و این ملت دست همۀ شما را گرفت و از حبسها بیرون کشید و دست جور ستمکاران را از سر این کشور قطع کرد. خداوند ان‏شاءاللّه‏، این ملت را پایدار و این اشخاصی[را]که برای اسلام در جبهه‏ ها و پشت جبهه ‏ها زحمت می‏کشند سعادتمند و پیروز فرماید. تمام این مسائل برای این است، که اولاً، اسلام ایدۀ ما و شما و ملت است و ثانیاً، ملت همراه است با دولت، با ارتش، با مجلس، با قوۀ قضائیه و سایر ارگانهایی که هست؛ ملت در صحنه است. همان طوری که پیروزی برای حضور ملت در صحنه بود، ادامۀ پیروزی هم همین معنا را دارد.

۱۲ شهریور ۱۳۶۴
مراسم تنفيذ
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي

ما چه کنیم با بیت‏ المال مسلمین؟ وظیفۀ حکومت‎ها چیست با بیت‏ المال مسلمین؟ این مسئله، مسئلۀ این نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر باشد؛ این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند که تا اندازۀ ممکن در بیت‏المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، در کارهایی که می ‏کنیم، تصرف هایی که در بیت ‏المال می ‏کنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده‏ روی شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیت ‏المال مسلمین را بزرگ بشمارید. حکومت های اسلامی باید بیت‏ المال مسلمین را برای جلال و جبروت خودشان صرف نکنند، بیت ‏المال مسلمین صرف آن چیزی بشود که برای مسلمین است. وزارتخانه ‏ها باید وقتی که می‏ بینند که کارمند بیت‏ المال مسلمین هستند و مسلمین هستند و از آنجا حقوق می‏ گیرند و ارتزاق می ‏کنند و اداره، ادارۀ بیت ‏المال مسلمین است، حتی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسئله را، مسئلۀ بیت ‏المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است به حد ضرورت.

 

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم تنفيذ چهار رییس جمهوری که از ابتدای رهبری ایشان ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفتند.

تاریخ تنفیذ

سخنان درباره رییس جمهور وقت

سخنان درباره رییس جمهور منتخب

۱۲ مرداد ۱۳۶۸
مراسم تنفيذ
آيت‌الله اکبر

هاشمي رفسنجاني

(رییس جمهور قبل از آیت الله هاشمی رفسنجانی، خود رهبر معظم انقلاب بودند. ايشان درباره دوره رياست جمهوري خود در اين مراسم حرفي نزدند)

من، حقيقتاً به مديريت جديد كشور، از اعماق دل اعتقاد و اطمينان و اميد دارم. من، آن روزى را مى‌بينم كه اين مديريت صالح و سالم و كارآمد و انقلابى، بتواند ان‌شاءاللَّه به كمك مردم - كه شرط اصلى است - همه‌ى اين گره هايى را كه وجود دارد، باز كند و راهها را هموار نمايد. رئيس جمهور محترم و كساني را كه در اداره كشور توفيق همكاري با ايشان را خواهند داشت به رعايت تقوي و تداوم ياد خدا و حسن سلوك و ارتباط با مردم و بخصوص قشرهاي ضعيف و محروم كه صاحبان انقلاب و سربازان هميشه در صحنه ي آن مي باشند و رعايت عزت و عظمت اسلام و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي جمهوري اسلامي در تنظيم روابط خارجي توصيه مي كنم و ملت عزيز را نيز به همكاري و حمايت كامل از اين مسؤولين دلسوز و لايق دعوت مي نمايم.

۵ مرداد ۱۳۷۲
مراسم تنفيذ
آيت‌الله اکبر
هاشمي رفسنجاني

اینجانب‌ از سال‌ 1336 تاكنون‌ ایشان‌ را از نزدیك‌ می‌شناسم‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ یا یكدیگر همكار و همفكر بوده‌ایم‌ یك‌ آزمایش‌ چهل‌ ساله‌ برای‌ ایجاد اعتماد در انسانی‌ كافی‌ است‌. و من‌ در همه‌ این‌ مدت‌ ایشان‌ را در راه‌ خدا و حقیقت‌ و اعلای‌ كلمه‌ دین‌ و پیشبرد اهداف‌ اسلامی‌ مشاهده‌ كرده‌ام‌.

كسانی‌ كه‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از كشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست‌های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاست‌ها به‌ پیش‌ برند.

۱۲ مرداد ۱۳۷۶ مراسم تنفيذ
حجت‎الاسلام سيدمحمد خاتمي

راه طولانى‌تر از آنچه كه تا كنون پیموده‌ایم در پیش است و در زمینه‌هاى فرهنگى، اقتصادى و سازندگى باید كار بیشترى نسبت به گذشته انجام شود.

رأی‌ اکثریت‌ قاطع‌ و شورانگیز ملت‌ به‌ شخصیت‌ انقلابی‌ و فرزانه‌ و منتسب‌ به‌ بیت‌ سیادت‌ و علم‌ و تقوا، آقای‌ خاتمی‌ را نشاندهنده‌ پایبندی‌ ملت‌ به‌ دین‌ و اخلاق‌ و معنویت‌ و روحانیت‌ خوانده‌ و تصریح‌ کرده‌اند در این‌ فرصت‌ تازه‌ و فضای‌ پرنشاط، لحظه‌ لحظه‌ وقت‌ مسؤولان‌ و نخبگان‌ و امناء ملت‌ باید به‌ خدمت‌ و تلاش‌ مخلصانه‌ سپری‌ شود و عزم‌ و همت‌ همگان‌ بسوی‌ بسط عدالت‌ و ارتقاء معرفت‌ و معنویت‌ و گشایش‌ امر اقتصاد و معیشت‌ عمومی‌ معطوف‌ شود تا فقر و فساد و تبعیض‌ از صفحه‌ی‌ زندگی‌ ملت‌ ایران‌ زدوده‌ شود.

۱۲ مرداد ۱۳۸۰
مراسم تنفيذ
حجت‎الاسلام سيدمحمد خاتمي

مردم ايران در فضائي آرام و با رفتاري متين و با اكثريتي قاطع و شورانگيز، شخصيتي انقلابي و فرزانه و منتسب به بيت سيادت و علم و تقوا را كه اينك چهار سال تجربه‌ي مديريت كلان بر مزاياي ايشان افزوده است، به رياست جمهوري برگزيدند و پايبندي خود را به دين و اخلاق و ارزشهاي معنوي و دلبستگي خود را به روحانيت و سيادت نشان دادند.

شروع‌ و استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ كار دولت‌ ضرورت دارد. دولت جدید‌ هرچه‌ سریعتر كابینه‌ باید معرفی کند و فوری‌ترین‌ كاری‌ كه‌ در این‌ دوره‌ جدید باید به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ایجاد اشتغال‌ است‌.

۱۲ مرداد ۱۳۸۴ مراسم تنفيذ محمود احمدي‎نژاد

بنده لازم می دانم از رئیس جمهور قبلیمان - جناب آقای خاتمىِ عزیزمان - و همکاران ایشان صمیمانه تشکر کنم. در این هشت سال جناب آقای خاتمی و همکارانشان تلاش باارزشی انجام دادند و خدماتی را تقدیم کردند. همه‌ی دولت های قبلی هم تلاش کردند. امروز کشور ما آمادگی های زیادی دارد؛ ظرفیت‌های فراوانی پیدا کرده؛ این ظرفیت‌ها را می توان به چندین برابر افزایش داد و از آنها به نفع مردم و به نفع رفع فقر و محرومیت استفاده کرد. کار و تلاش، مقابله‌ی با فساد، منقطع نشدنِ خدمت و تلاش دایمی، رازی است که همه‌ اینها را ان‌شاءاللَّه برای ما تأمین خواهد کرد.

من به رئیس جمهور محترم برادرانه توصیه می کنم؛ در همه‌ حالات، همین احساسی را که امروز بیان کردید - احساس خدمتگزاری به مردم - برای خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتی بالاتر از عبادتِ مسؤولی نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیتِ خود صرف‌نظر می کند. این روحیه‌ خدمتگزاری، خاکساری، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را برای خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگی است. از خدای متعال لحظه‌یی غافل نشوید.

۱۲ مرداد ۱۳۸۸ 
مراسم تنفيذ
محمود احمدي‎نژاد 

بحمداللَّه دولت و رئیس جمهور محترم اهل تلاشند، مردم هم این را دانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، فهمیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، لمس کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. رأی بالای مردم یقیناً یک علتش، همین پرتلاشی و سختکوشی دولت نهم و رئیس جمهور محترم بوده است. این حالت را باید ادامه بدهند. آن امکانات باید این خلأها را پر کند، کارهای بزرگ باید انجام بگیرد؛ کارهای ماندگار باید انجام بگیرد. همه هم باید کمک کنند.

رئیس جمهور محترم و منتخب ما که با آراء بالا، با یک نصاب بی‌نظیر به این مسئولیت بزرگ از سوی مردم گذاشته شدند و گماشته شدند، قدر این نعمت را بدانند؛ شکر بگزارند. همکاران ایشان در دولت آینده قدر بدانند؛ قدر اسلام را، قدر ایمان را، قدر این فروغی که دلهای این مردم را روشن کرده است و آنها را به این صحنه کشانده است.


 

۱۲ مرداد ۱۳۹۲ مراسم تنفيذ حجت‌الاسلام حسن روحاني

مسائل سیاسی هم مسائل مهمی است. من تأیید می کنم نظری را که رئیس جمهور محترم (محمود احمدي نژاد) ابراز کردند در زمینه‌ برخورد حکمت‌آمیز با مسائل گوناگون بین‌المللی و مسائل سیاسی و مسائل ارتباطات بین‌المللی و اینها. حتماً باید برخوردِ حکمت‌آمیز و عاقلانه باشد. البته ما دشمنانی داریم که اینها زبان عقلائی هم خیلی سرشان نمی شود؛ لیکن آنچه که ما وظیفه داریم، این است که با استحکام، با توجه به اهداف والای جمهوری اسلامی، بدانیم چه کار داریم می کنیم؛ اهداف خودمان را بشناسیم، آن اهداف را هم در نظر داشته باشیم و آنها را با جدیت دنبال کنیم.

جناب آقای روحانی  جزو عناصر خدمتگزار قدیمی به نظام اسلامی در بخش های مختلف هستند؛ یک فرد آزموده شده‌ای در نظام جمهوری اسلامی هستند؛ چه در دوره‌ی دفاع مقدس، چه در مجلس شورای اسلامی، چه در شورای عالی امنیت ملی، کارهای فراوانی بر دوش ایشان بوده است، که آن خدمات بزرگ را انجام دادند؛ امروز هم به عنوان رئیس جمهور بحمدالله مفتخرند به این که آراء مردم ایشان را به این سِمت منصوب کرده است. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال به ایشان کمک کند، از ایشان دستگیری کند، هدایت کند.

  

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =