«خبرجنوب» نوشت: جلسه دیگری از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانداری فارس برگزار شد، جلسهای که گرچه مسئول دبیرخانه این ستاد معتقد بود که دستگاه های اجرایی برنامههای خود را به دبیرخانه ارایه نداده اند اما دبیر این ستاد اعلام کرد عدم ارسال این برنامه ها به معنای عملکرد پایین دستگاههای اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیست و این دستگاه ها زحمت خود را کشیده اند.

علي طيبي، مسئول دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي فارس طي سخناني گفت: در طرح اقتصاد مقاومتي فارس 119 پروژه معرفي شده و قرار بود دستگاه هاي اجرايي عملكرد خود در خصوص اين پروژه ها را بر اساس فرمهاي طراحي شده ارايه دهند، اين در حالي است كه با وجود چندين مكاتبه هنوز بسياري از دستگاههاي اجرايي يا پاسخي به مكاتبات نداده و يا پاسخ آنها قابل قبول نبوده است.
وي گفت: به عنوان مثال از اين 119 پروژه 28 پروژه بر عهده دانشگاه شيراز و 4 پروژه بر عهده دانشگاه علوم پزشكي بوده كه هنوز پاسخي نداده اند و ادارات كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي، جهاد كشاورزي، منابع طبيعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، شركت گاز، شركت شهركهاي صنعتي استان و ... نيز پاسخ قابل قبولي نداده اند.
طيبي تصريح كرد: متاسفانه همكاري مورد نياز از طرف دستگاه هاي اجرايي با ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي براي اجراي مصوبات در جلسه وجود ندارد و پيشنهاد مي شود به دليل اهميت موضوع، هر دستگاه افراد توانمندي را مسئول ستاد اقتصاد مقاومتي كند.
هرسال در 296 روستاي فارس طرحهاي
اشتغال زايي اجرا مي شود
اما ساسان تاجگردون، دبير ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي فارس گفت: دستگاه هاي اجرايي يبش از آن چه برعهده شان بود در حوزه اقتصاد مقاومتي ورود كرده و كارهاي ارزشمندي انجام داده اند و عدم ارايه گزارش به معناي عدم انجام كار نيست.
وي در عين حال گفت: دستگاه هاي اجرايي بايد شرح عملكرد خود در قبال هر پروژه را در فرم هاي مربوطه ارايه دهند تا نتيجه زحماتشان به صورت مستند مشخص شود.
تاجگردون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح توسعه اشتغال در روستاهاي فارس گفت: دولت بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه مكلف است طرح هاي اشتغالزايي را در راستاي برنامه ريزي منطقه اي و تقويت اقتصاد روستايي و توسعه اقتصاد صادرات محور هر سال در 5 هزار روستا اجرا نمايد.
وي گفت: اين طرحهای اقتصادي و اشتغالزايي بايد با توجه به استعدادها و ظرفيتهاي بومي و محيطي و قابليتهاي محلي- اقتصادي آن منطقه با مشاركت نيروهاي محلي و با بهره گيري از تسهيلات بانكي، حمايت هاي دولتي و سرمايه گذاري بخش خصوصي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي هر استان تهيه و به تصويب شوراي توسعه و برنامه ريزي آن استان برساند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي فارس با بيان اين كه سهميه هر استان از تعداد 25 هزار روستاي تعريف شده در اين ماده قانوني توسط سازمان برنامه و بودجه كشور در تير ماه ابلاغ شده است، افزود: سهميه فارس در طول برنامه ششم توسعه 1481 روستا و هر سال 296 روستا مي باشد.
تاجگردون با اشاره به اين كه سازمان مديريت و برنامه ريزي فارس در حال تعيين روستاهاي هدف در اين طرح است، اضافه كرد: پيشنهاد مي شود براي افزايش دقت در تعريف روستاهاي هدف مورد نظر اين ماده قانوني و جلوگيري از تداخل برنامه ها و طرح هاي اجرايي در توسعه روستاهاي فارس، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان و كارگروه اشتغال با هماهنگي يكديگر و با استفاده از اطلاعات موجود برنامه اجرايي مرتبط با هر روستا را
تعريف نماید.
روستاهاي متروكه فارس، طرح هاي اشتغال زايي ميخواهند نه زير ساخت
سخنران پایانی این جلسه استاندار فارس بود که با اشاره به این که برای جامعه روستایی و تولیدکنندگان باید برنامه وجود داشته باشد گفت: تمام امکانات و خدمات زیربنایی همچون آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، مدرسه و ... را به روستاها برده اما از آن جا که به اشتغال روستاها کم توجهی کرده ایم روستاها متروکه و مهاجر فرست شدند.
محمدعلی افشانی افزود: باید برای استفاده درست جامعه روستایی و تولید کنندگان از آب، زمین و انرژی برنامه داشته باشیم تا علاوه بر این که از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز باشیم.
وی بیان داشت: در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز باید در روستاها کار گسترده ای صورت گیرد و در این مسیر لازم است که صنایع دستی از شکل سنتی هزار ساله خارج شود.
استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم تلاش برای تحقق شعار روستای بدون بیکار گفت: این کار را باید به مرور دنبال کنیم و انرژی و توان خود را روی یک روستا بگذاریم و وقتی در جایی این امر محقق شده به سراغ روستای دیگری برویم. وی با بیان این که یکی از فرصتهای ایجاد اشتغال در روستاها سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو است افزود: هم اینک در استان حدود 2 هزار مگاوات ظرفیت در حوزه پنل های خورشیدی مطالعه شده که در بخش خانگی آن نیز این امر می تواند دنبال شود.
افشانی ادامه داد: در این راستا روستائیان می توانند با دریافت تسهیلات اقدام به نصب پنل های خورشیدی برای تولید انرژی کنند که وزارت نیرو آن را می خرد ضمن آن که شاهد ایجاد اشتغال در روستاها نیز خواهیم بود.
وي همچنین بردن اینترنت به روستاها را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اینترنت با ایجاد امکان معرفی محصولات روستاییان به جهان میتواند تحولی عظیم در تولید و به تبع آن درآمد روستاییان ایجاد کند.
افشاني در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای ماندگاری نخبگان در کشور گفت: همه ما در مقابل جوانان با استعداد و نخبه کشور و استان که یکی از آنها مرحوم مریم میرزا خانی بود مسئول هستیم و باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا آن ها در کشور بمانند و خدمت کنند.
وی افزود: برای نگاه داشتن جوانان وظیفه دینی و ملی داریم و اگر نتوانیم آن ها را ترغیب به ماندن کنیم برای رسیدن به توسعه و پیشرفت فقط می توانیم ادعا داشته باشیم.
استاندار فارس همچنین در خصوص استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در فارس گفت: پنج استان شامل تهران، فارس، خوزستان، سمنان، هرمزگان متقاضی استقرار منطقه ویژه علم و فناوری هستند که از 2 سهمیه در نظر گرفته شده یک منطقه قطعاً سهم تهران است و بدیهی است چهار استان دیگر پیگیر استقرار این منطقه هستند که فقط یک سهمیه وجود دارد.
وی خواستار جدیت مسئولان و متولیان امر در فارس برای استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در این استان شد.
افشانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار کوشش رسانه ها برای آگاه کردن مردم نسبت به حقوقشان شد و افزود: قوانینی وجود دارد که اگر مردم نسبت به آن ها اطلاع و آگاهی داشته باشند می توانند با استفاده از آن ها اقدام به سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال کنند.
وی بیان داشت: گرچه رسانه ها در این زمینه اقداماتی انجام داده اند اما انتظار است که بیش از گذشته بر روی این موضوع کار شود.
گاهي ارزش صادراتي يك قطعه 100 گرمي برابر
يك كشتي صادراتي هندوانه فارس است
استاندار فارس همچنین به بیان توصیه هایی برای افزایش صادرات فارس پرداخت و گفت: امروز در حوزه صادرات باید با توجه به شرایط حاکم قدم برداریم که برای این کار نیز دانش و تلاش نیاز است.
وی با بیان این که در بازار امروز رقابت بسیار سنگین است و بحث بازاریابی و صادرات را باید با جدیت دنبال کنیم گفت: وضعیت صادرات استان در مقایسه با سال قبل بهتر است و از نظر ارزشی شاهد رشد صادرات بوده ایم. برای بررسی وضعیت صادرات فارس نباید رشد وزنی را در نظر گرفت چرا که گاهی صادرات یک کشتی پر از هندوانه از فارس ارزشی معادل یک قطعه کوچک صد گرمی باشد که در جیب جا شده و نیاز به هیچ وسیله حمل و نقل خاصی هم نداشته و مثل هندوانه، نه به شرط کارد فروخته می شود و نه کالایی
فاسد پذیر است.
چوب تادیب اقتصادي، سرمايه هاي مردم را يك سوم كرد
افشانی با تاکید بر این که در حوزه تجارت بین الملل نیازمند فضایی آرام هستیم گفت: بیان هر جمله ای در دنیای اقتصاد تاثیرگذار است؛ چوب اقتصاد چوب تادیب است و نمی شود در مورد مسائل اقتصادی اظهار نظر کرد و در جایی گریبانت را نگیرد.
وی ادامه داد: همان کسانی که روزی قطعنامه ها را کاغذ پاره می خواندند و با خنده مسائل را بیان می کردند دیدند که در آخر مسائل و مشکلاتی که به واسطه عملکرد آن ها ایجاد شده از افزایش نرخ ارز و تورم گرفته تا عدم حضور سرمایه گذار، چگونه دامن مردم را گرفت.
استاندار فارس گفت: با سه برابر شدن نرخ ارز ناگهان سرمایه مردم یک سوم شد و این همان چوب تادیب اقتصاد است.
وی در بخش پایانی سخنان خود برخی ادعاها مبنی بر زمانبری پاسخ به استعلام سرمایه گذاران در دستگاه های اجرایی فارس را رد کرد و ادامه داد: در فارس ظرف دو هفته پاسخ استعلام سرمایه گذاران داده می شود و نباید حرف آنهایی که بدون ارایه مستندات از زمانبری یک ساله در ارایه پاسخ به این استعلامات گلایه
می کنند را باور کرد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =