یوزپلنگ، انواع سمندر، گورخر، خرس سیاه، کروکودیل، انواع لاک‌پشت‌های دریایی، افعی لطیفی، بالابان، شاهین‌ جزء‌لیست قرمز IUCN ایران است.

ایلنا نوشت:

 طبق جدیدترین آمار حدود 7 تا 8درصد گونه‌های کشور ما در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از منابع طبیعی(IUCN ) قرار دارند‏ و این به معنای آن است که در معرض خطر انقراض هستند.

حسین محمدی مدیرکل دفتر حیات‌وحش در مورد گونه‌هایی که بیشترتوسط شکارچیان شکار می شوند به خبر نگار ایلنا گفت: بیشترین آمار مربوط به تخلفات شکار درکشور مربوط به سه گونه آهو، قوچ و میش وحشی و کل و بز است.

او شکار را تنها یکی از عوامل تهدیدکننده گونه‌های وحشی دانست و افزود: جزیره‌ای شدن (جدا شدن یک زیستگاه از سایرزیستگاه‌ها)، حمل‌ونقل، جاده‌های ترانزیت، راه‌آهن و‌کاهش منابع آب و علوفه به واسطه خشکسالی، همه جز عوامل تهدیدکننده زیستگاه‌ها است و تهدید زیستگاه برابر است با تهدیدگونه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند.

محمدی در مورد گونه‌های در خطر انقراض ایران نیز توضیح داد: IUCN همه ساله آمار گونه‌های در معرض انقراض، تهدید و آسیب‌پذیر در کل جهان را منتشرمی‌کند. طبق جدیدترین آمار حدود 7 تا 8درصد گونه‌های کشور ما در لیست قرمز IUCN قرار دارند‏، بدین‌ معنی که در معرض خطر انقراض هستند.

او تاکید کرد: البته گونه‌ای مانند یوزپلنگ ایرانی با وجود اقداماتی که انجام شده وضعیت خوبی پیدا کرده است ولی هنوز با شاخص‌هایی که موجب خارج شدن این‌گونه از لیست قرمز IUCN شود فاصله وجود دارد. محمدی تصریح کرد: جهت حفاظت از گونه‌های درخطر انقراض افزایش حفاظت فیزیکی از زیستگاه‌های کشور در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است، همچنین به دنبال تدوین طرح مدیریت جامع حیات‌وحش، برای 30گونه از میان 70 تا 80 گونه در خطر انقراض کشور با همکاری دانشگاهیان، هستیم.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: یوزپلنگ، انواع سمندر، گورخر، خرس سیاه، کروکودیل، انواع لاک‌پشت‌های دریایی، افعی لطیفی، بالابان، شاهین‌ها جزء‌لیست قرمز IUCN در ایران هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =