ایسنا نوشت: اتحادیه تجاری مرکوسور عضویت ونزوئلا را به حالت تعلیق درآورد تا فشارها بر مادور برای منحل کردن مجلس موسسان را بیشتر کند. با این حال رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرده که همچنان در این بلوک اقتصادی-تجاری خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و برزیل این تصمیم را در سائوپائولو اعلام کردند و از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا خواستند تا زندانیان را آزاد و فورا روند گذار سیاسی را آغاز کند.

آلویسیو نونس، وزیر امور خارجه برزیل پس از این دیدار گفت: ما می‌گوییم کشتار و سرکوب دیگر کافی است. ادامه اعمال چنین شکنجه‌هایی علیه مردم غیرقابل تحمل و غیرممکن است.

نیکولاس مادورو ساعاتی پس از اعلام این تصمیم گفت: ونزوئلا هرگز از مرکوسور بیرون نمی‌رود. قلب، روح و جان ما در مرکوسور است. برخی اولیگارشی‌ها شامل برزیل یا دولت‌های تابعه نظیر آرژانتین تلاش می‌کنند تا ونزوئلا را از بلوک مرکوسور بیرون کنند اما ما همیشه در این بلوک می‌مانیم.

همزمان با تعلیق عضویت ونزوئلا در اتحادیه تجاری مرکوسور، مجلس تازه شکل گرفته موسسان، که با فشار جناح حاکم برای بازبینی قانون اساسی تشکیل شده، لوئیسا اورتگا، دادستان کل این کشور را برکنار کرد.

مرکوسور هیچ قید و شرطی برای اخراج اعضا از این اتحادیه تجاری کشورهای آمریکای جنوبی ندارد.

مرکوسور در دسامبر سال گذشته عضویت ونزوئلا را به خاطر عدم پیروی از قوانین این بلوک به تعلیق درآورد که بار دیگر به این بلوک اقتصادی-تجاری بازگردانده شد. حال به دنبال انتخابات جنجالی یکشنبه گذشته درخصوص مجلس موسسان و بازداشت چندین تن از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا، مرکوسور موضع سخت‌تری را در رابطه با این کشور اتخاذ کرده است.

کشورهای زیادی در سراسر جهان انتخابات روز یکشنبه را محکوم کرده و آن را تلاشی برای تمدید حکومت مادورو دانستند.

خورخه فائوری، وزیر امور خارجه آرژانتین، رهبر ونزوئلا را یک دیکتاتوری توصیف کرد و گفت: بسیار بد است که برادرمان را از در بیرون کنیم اما با توجه به وضعیت بدی که شاهد آن هستیم و باعث درد و رنج بسیار شده این تصمیم را اتخاذ کردیم.

ریکاردو لونا، وزیر امور خارجه پرو نیز گفت: حدود 14 وزیر امور خارجه از سراسر قاره آمریکا روز سه‌شنبه در لیما دیدار و درباره ونزوئلا مذاکره خواهند کرد و این گروه ممکن است به یک هیات ناظر دائم تبدیل شود.

وی افزود: ما مجموعه‌ای از 14 یا 15 برنامه فردی یا جمعی را که کشورهایمان می‌توانند برای مقابله با این بحران انجام دهند، بررسی خواهیم کرد.

وزیر خارجه برزیل نیز گفت: تعلیق ونزوئلا از مرکوسور هیچ تاثیری در سیاست‌های تجاری و مهاجرت برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن بحران انسانی نخواهد گذاشت. ما از ونزوئلایی‌هایی که می‌خواهند به برزیل سفر کنند استقبال می‌کنیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =