حیاط آرام و خلوت پاستور بعد از معرفی دومین کابینه روحانی/ سکوت وزرا و پاسخگویی جهانگیری به خبرنگاران

امروز نخستین نشست هیأت دولت یازدهم بعد از معرفی فهرست وزرای پیشنهادی دولت آینده به مجلس بود و از این نظر نوع رفتارهای وزرایی که در دولت آینده حضور ندارند یا در صورت کسب رأی اعتماد خواهند ماند، مورد توجه خبرنگاران بود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین نشست هیأت دولت بعد از معرفی وزرای پیشنهادی امروز چهارشنبه 18 مرداد برگزار شد.

وقتی خبرنگاران به حیاط دولت رسیدند گروهی از وزرا رفته بودند و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در حال پایین آمدن از پله های ساختمان ریاست جمهوری بود. او به خبرنگاران از اولویت‌هایش در دولت دوازدهم گفت و یادآور شد: استقرار نظام ارجاع، ادامه اجرای طرح تحول سلامت، ارتقای آموزش و پژوهش از اولویت های من در دولت آینده است. امیدوارم با توجه به زیرساختهایی که در دولت یازدهم ایجاد کردیم، موفق شویم که این آرزوی مهم را در دولت دوازدهم به اجرا برسانیم.

وی به مصائب جلب نظر نمایندگان مجلس برای کسب رأی اعتماد هم گذری زد و اظهار کرد: برای من و برخی از وزرا که کارنامه 4 ساله داریم و مجددا معرفی شده ایم، کارمان سخت‌تر است؛ چراکه در جلسات مختلفی که برای جلب اعتماد نمایندگان داریم باید به نقایصی که در 4 ساله قبل داشته‌ایم، پاسخ دهیم و معمولا در این جلسات کمتر به موفقیتها توجه می شود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا شروط شما برای پذیرش پیشنهاد وزارت بهداشت مورد پذیرش قرار گرفته است اظهار کرد: راجع به شرایط صحبتهایی کرده ایم و امیدوار هستم دولت بتواند به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند.

برخلاف آن گروه از وزرا و معاونان رئیس جمهوری که در دولت آینده حضور ندارند و نخواستند پاسخگوی سئوال خبرنگاران باشند، حمید چیت چیان وزیر نیرو به جمع خبرنگاران آمد. او که دیگر در دولت دوازدهم ردای وزارت به تن نخواهد کرد، وضعیت صنعت آب و برق از نظر مسائل اجرایی، مدیریتی،‌ صنعتی و فناوری را در شرایط بسیار خوبی توصیف کرد و در توصیه‌ای به وزیر بعدی این وزارتخانه گفت: موضوع نگران کننده‌ای که برای آینده صنعت آب و برق وجود دارد ساختار غلط اقتصادی آب و برق است. چنانچه که کشور بخواهد از آینده این صنعت مطمئن باشد، باید راجع به این موضوع تصمیم گیری کند. و قطعا یکی از کارهایی که بر عهده وزیر بعدی است رسیدگی به این موضوع است. امیدوارم با رای بالای نمایندگان محترم مجلس به وزیر پیشنهادی، کار در دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم به صورت بهتری انجام شود.

او درباره آینده کاری خود با توجه به اینکه در دولت آینده حضور نخواهد داشت نیز این جمله را بیان کرد که راه خدمت بسته و منحصر به مسئولیت وزارت نیست. ان‌شاء‌الله در دوران پس از وزارت خدمت دیگری انجام خواهم داد.

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نیز در حاشیه نشست دولت به تحویل برنامه ۶۷ صفحه ای خود به مجلس اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات عمومی و مشترک جوانان و حل مشکل اشتغال و تحصیل و اوقات فراغت، گسترش سازمان‌های مردم نهاد جوانان، گسترش خانه‌های جوان و افزایش پرداخت وام ازدواج، ایجاد هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال و اختصاص منابع، توجه به ورزش همگانی و قهرمانی و ورزش بانوان و ورزش معلولین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اصلاحات در قوانین و مقررات برنامه‌هایی دارم. همیشه تعامل خوبی با مجلس داشتم. امیدوارم این تعامل ادامه داشته باشد.

دیگر وزیری که به طرف خبرنگاران آمد و با رویی خوش به سئوالات آنها پاسخ گفت سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، او به خبرنگاران روزشان را تبریک گفت و از زحمات آنها صمیمانه تشکر کرد. صالحی امیری  در توصیه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد دولت آینده گفت: اولین توصیه به وزیر جدید که از معاونین خوب من و از افراد سخت کوش، متعهد و کاردان است؛ این است که محیط فرهنگی باید محیطی با ثبات باشد. در محیط پرمناقشه امکان کار فرهنگی وجود ندارد. دوم اینکه باید انسجام وجود داشته باشد. ما طیف وسیعی از نهادهای فرهنگی داریم که ماموریت‌های فرهنگی انجام می‌دهند. وزارت ارشاد به عنوان یک دستگاه مادر باید بین سایر دستگاه‌ها انسجام ایجاد کند. این یک ضرورت است. نکته سوم برنامه و استراتژی داشتن است. کاری که ما شروع کردیم تدوین چشم انداز ده ساله و برنامه استراتژیک پنح ساله و برنامه عملیاتی یک ساله است. همین جهت‌گیری جهت‌گیری دولت است در وزارت ارشاد دنبال می‌شود. ما باور داریم روند فعلی سیاست‌های فرهنگی دولت در دولت دوازده ادامه می‌یابد؛ چون سیاست‌های فرهنگی توسط رییس جمهور به ملت اعلام شده و وزیر هم در همین چارچوب حرکت خواهد کرد.

صالحی امیری در ویژگی های دولت آینده نیز گفت: دولت دوازدهم جوان‌تر و کارآمد‌تر و منسجم‌تر از دولت یازدهم خواهد بود. اراده رییس‌جمهور ایجاد دولتی چابک‌تر و کار آمد‌تر و پاسخگو‌تر برای پاسخ به انبوه مطالبات مردم است. رییس جمهور به شعارهایی که داده پایبند است؛ جهت گیری او تامین مطالبات مردم است.

در حاشیه هیأت دولت، اسحاق جهانگيري نیز به جمع خبرنگاران آمد. هر چند تریبون سخنرانی برای او آماده شده بود اما اعلام کرد فقط برای تبریک روز خبرنگاران به حیاط ساختمان ریاست جمهوری آمده است. جهانگیری وقتی اصرار خبرنگاران و سئوالات متعدد آنها را مشاهده کرد دقایقی درباره موضوعات مختلف صحبت کرد.

او ابتدا از کابینه دولت دوازدهم دفاع کرد و گفت: کابينه خوبي با حضور مديران با تجربه و افراد جوان معرفي شده است، اين ترکيب نمايانگر دولت کارآمدي براي تحقق وعده هاي رئيس جمهور خواهد بود که مي‎تواند با چالش هاي پيش روي دولت مقابله کند.

جهانگیری به جوان شدن دولت هم اشاره داشت درباره انتقادها به کاهش حضور زنان در دولت آینده نسبت به دولت یازدهم نیز این طور گفت که رئيس جمهور در جلسه امروز دولت تاکيد کرد که پذيرفته شده نيست که وزرا، معاون خانم نداشته باشند. بنابراين اطمينان مي‎دهيم که از زنان مجرب و تحصيلکرده به تعداد قابل توجهي در دولت دوازدهم استفاده کنيم. رئيس جمهور در اين موضوع جدي است و من هم پيگيري خواهم کرد. براي حضور قوميت‎ها در دولت نيز اصرار داريم که از ميان معاونان وزرا، سفرا، استانداران از قوميت هاي مختلف حضور داشته باشند.

معاون اول رئيس جمهور در مورد علت عدم معرفي وزير علوم به مجلس نيز گفت: با برادري براي تصدي پست وزارت علوم صحبت شده بود اما او در لحظه آخر به دلايلي اعلام کرد که نمي تواند با دولت همکاري کند. در چنين وضعيتي دو راهکار پيش روي ما بود؛ يا بايد معرفي کابينه را به تعويق مي انداختيم تا فرد ديگري جايگزين او شود يا اينکه کابينه را معرفي کرده و براي وزارت علوم بعدا تصميم گيري مي‎کرديم. ما راه دوم را برگزيديم.

البته حسینعلی امیری از دیگر اعضای کابینه بود که به جمع خبرنگاران آمد اما به سئوالات اختصاصی خبرنگاران پاسخ گفت.

دانش آشتیانی، نهاوندیان، حجتی، فرهادی، دهقان، علوی، نوبخت، جمشید انصاری، مجید انصاری، نعمت زاده و احمدی پور از دیگر اعضای کابینه یازدهم بودند که تمایلی به صحبت با اصحاب رسانه نداشتند.

آخرین جلسه هیأت دولت در دوره یازدهم قرار است روز یکشنبه هفته آینده (22 مرداد) برگزار شود و بنا به صحبتی که اسحاق جهانگیری مطرح کرد در آن روز از خبرنگاران دعوت می شود تا در کنار اعضای کابینه یازدهم عکس یادگاری بگیرند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =