«خبرجنوب» نوشت: در زمینه توسعه خدمات سلامت دهان و دندان در فارس و همسو با طرح تحول نظام سلامت، سه کلینیک سیار دندانپزشکی در استان رونمایی شد.

این کلینیکها با هدف ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در مناطق محروم استان فارس، با حضور دکتر حسینعلی شهریاری دبیر مجمع خیرین تامین سلامت کشور، کار خود را آغاز می کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص، گفت: 70 مرکز جامع سلامت در استان فارس، به واحدهای دندانپزشکی مجهز شد اما مناطقی وجود دارد که صعب العبور بوده و مراکز جامع سلامت به آن تعلق نمی گیرد.
دکتر محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه با ابتکار معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان، 80 یونیت سیار دندانپزشکی در کشور توزیع شده است، سهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز از این تعداد را سه یونیت عنوان کرد که اتومبیل، یونیت و تجهیزات آن، تولید داخل است.
وی ادامه داد: امیدواریم به شکل منظم و با برنامه ریزی خوب معاونت بهداشتی، بتوانیم این یونیت ها را در مناطق صعب العبور مستقر کرده و ضمن آموزش سلامت، پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و درمان های اولیه را به صورت رایگان ارایه دهیم.
دکتر ایمانیه بیان کرد: خدمات دندانپزشکی در کلینیک های سیار، به تمام گروه های سنی، به ویژه کودکان کمتر از 6سال، 6 تا 12 سال و مادران باردار ارایه می شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با حرکت خوب مراکز خدمات جامع سلامت، یونیت های سیار و اضافه شدن بهداشت کاران دهان و دندان، سلامت در این زمینه بیش از پیش ارتقا پیدا می کند.
دکتر كرامت ا... افراشی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: یکی از معضلات در کشور به ویژه در مناطق محروم، عدم رسیدگی و مراقبت از دهان و دندان است که منجر به مشکلات بسیار گوارشی و تغذیهای می شود.
وی بیان کرد: بر اساس ابلاغ دستور کاری از وزارت بهداشت، دانشگاه با هماهنگی با شبکه های بهداشت و درمان استان، خواستار ارایه برنامه های خود برای خدمت رسانی بهتر وبیشتر به مناطق محروم شده است.
دکتر شاهرخ قيصری، دبير شوراي عالی دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شيراز نیز با تاکید بر ضرورت توجه جدی به وضعیت سلامت دهان و دندان در همه گروه های سنی، گفت: به ابتکار وزارت بهداشت و درمان در دولت یازدهم، برنامه تحول نظام سلامت در کشور اجرا شد و برای نخستین بار برنامه تحول سلامت دهان و دندان نیز در حال اجرایی شدن است.
وی ادامه داد: بودجه عظیمی از وزارت بهداشت، صرف خدمات سلامت دهان و دندان شد که این خدمات در مراکز بهداشتی درمانی روستایی به صورت رایگان برای گروه های هدف انجام شده و در شهرها هم، برنامه تحول دهان و دندان در مراکز جامع سلامت اجرایی شده است.
دبير شوراي عالی دندانپزشكی دانشگاه اضافه کرد: اگر تمام بودجه دندانپزشکی را از بدو تاسیس دفتر بهداشت دهان و دندان در ایران محاسبه کنند، در دولت یازدهم معادل همه آنها حتی چندین برابر، صرف سلامت دهان و دندان شد.
دکتر قیصری بیان کرد: هزینه های دندانپزشکی در ایران مانند تمام دنیا گران است و بسیاری از مردم قادر به تامین هزینه های دندانپزشکی نیستند، به همین دلیل در برنامه تحول سلامت دهان و دندان بودجه عظیمی صرف این امر مهم شد، به طور مثال در استان فارس، در سال 95 حدود 12 میلیارد تومان خدمات دندانپزشکی با تعرفه دولتی برای مردم ارایه شده است.
وی در ادامه افزود: در استان فارس عشایر کوچ رو بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند، همچنین در حاشیه شهرها حتی کلان شهرها مردمی زندگی می کنند که قادر به پرداخت هزینه های پزشکی نیستند، در این زمینه وزارت بهداشت و درمان، تصمیم به راه اندازی اتومبیل هایی به عنوان کلینیک سیار دندانپزشکی گرفته است که از هشتاد اتومبیل سیار در کشور، سه دستگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص یافته و اعتبار هر دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی، حدود 270میلیون تومان است.
دبير شوراي عالی دندانپزشكی دانشگاه، با بیان اینکه استان فارس در برگزاری اردوهای جهادی، جزو پیشکسوتان است، ادامه داد: این واحدهای سیار، مجهز به یونیت دندانپزشکی و وسایل استریلیزه پزشکی است که تمام خدمات دندانپزشکی در آن، مانند عصب کشی، پر کردن، جرم گیری، جراحی دندان و رادیولوژی، با حضور دندانپزشک، تکنسین یا بهداشت کار دهان و دندان، ارایه می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =