"رابرت هدیک " نویسنده آمریکایی در مقاله‌ای به بررسی نتایج ضعیف قطعنامه‌ها علیه ایران پرداخت و نوشت که چین از طریق گسترش روابط خود با ایران در حال ایجاد شکاف در شورای امنیت است.

به گزارش فارس، "رابرت هدیک " (ROBERT HADDICK) با چاپ مقاله‌ای در نشریه "فارین پالسی " (foreignpolicy) به عدم تاثیر قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران و جنبه‌های ضعف آن پرداخت .


وی در این مقاله افزود: هیچ‌یک از این اقداماتِ قطعنامه نخواهند توانست تأثیر چندانی بر ایران بگذارند که باعث تغییر در رفتار این کشور شود، مقامات آمریکا امیدوارند که تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت راه را برای دولت‌های متمایل به دیدگاه آمریکا هموار سازد.

هدیک در ادامه با طرح این سؤال که «چرا قطعنامه‌ها ضعیف هستند»، افزوده است: ایالات متحده هیچ‌گونه هم‌کاری از جانب چین مشاهده نمی‌کند، دلیل اصلی اینکه چرا قطعنامه تحریم‌ها بسیار ضعیف می‌باشد، همین است، چین علاقه شدیدی به نفت ایران دارد که هرگونه نگرانی در مورد امکان توانایی سلاح‌های هسته‌ای ایران را از بین می‌برد، این کشور یک سرمایه‏گذار برجسته در بخش انرژی ایران و نیز یک مشتری برای نفت ایران به شمار می‌رود.


در بخش دیگری از این مقاله آمده است: همان‌طور که ایالات متحده، اروپا و دیگر متحدان آنها قصد سرکوب کردن ایران را دارند، چین از طریق گسترش روابط خود با ایران در حال ایجاد شکاف در شورای امنیت است. نتیجه اینکه، چین با یک " بازی متفاوت " به طور آشکار در پی اضافه کردن ایران به لیست کره شمالی، برمه و سودان است.


این مقاله می‌افزاید: از دیدگاه پکن، اقدامات چین عملی و معامله‌ای است. طبق اظهارات چین، این کشور قصد برخورد با ایالات متحده یا غرب را ندارد. این اظهارات صرفاً بهره‌گیری از فرصت‌ها برای تغذیه ماشین‌های صنعتی در حال رشد و در نتیجه بالا بردن استانداردهای زندگی مردم است.
این نشریه آمریکایی در ادامه به انتقاد از عدم همراهی چین با مواضع آمریکا پرداخته و می‌نویسد: اما ممکن است سایر کشورها این‌گونه نتیجه‌گیری کنند که چین در حال ایجاد الگوی رفتاری است که نشان می‌دهد یک مقام مسئول در سیستم بین‌المللی نیست، چنین گرایشی، خطر رویارویی در آینده را افزایش می‌دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =