۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱

در خصوص دلایل اتخاذ سیاست درهای باز برای واردات از سوی دولت، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران توضیح می دهد.

گروه اقتصادی:  نمایندگان بخش خصوصی و بخشی از کارشناسان بر این باورند که مردان دولت نهم بیش از آنکه در تکاپوی راه حلی برای گریز از بحران تولید و تورم اقتصاد ایران باشند به وادی واردات کالاهای اساسی و خریدهای دولتی روی آوردند. آمارهای رسمی نمایان می سازد که دولت نهم بیشترین میزان واردات کالا و خرید کالا را در مقایسه با دولت های پیشین به نام خود ثبت کرده است.

 یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در رابطه با خرید های دولتی اعتقاد دارد که مسئولان قوه مجریه فقط زمانی باید به سمت وادرات حرکت کنند که نیاز جدی در این رابطه وجود داشته باشد: " مسولان تنظیم یازار باید بدانند که نیازهای مردم مساله ای بسیار پراهمیت است که نمی توان و نباید با آن شوخی کرد. نیازهایی مانند نان ابعادی بسیار گسترده دارند. در چنین شرایطی هرگاه نیازی باشد باید خرید صورت گیرد ولی اگر واقعا چنین نباشد خریدهای دولتی می توانند به تولید آسیب وارد کنند. اساسا دولت مردان در هنگام انجام خریدهای خود باید توجه داشته باشند که این خریدها چگونه صورت می گیرند و در چه جایی استفاده می شوند. "

وزیر بازرگانی در دولت هاشمی رفسنجانی با اشاره به  عبارت " اقتصاد وادی آرمانگرایی نیست، اقتصاد محل عملگرایی است " گفت: " نکته مهم این است که در حوزه‌‏های اجرا هیچ چیز تنها با آرمان شکل نمی‌‏گیرد. به عنوان مثال اینکه گفته شود دلم می‌‏خواهد طبقه‌‏بندی تولید اینگونه شود، دلم می‌‏خواهد تولید ناخالص ملی به این میزان برسد و یا آرمان من این است که عدالت برقرار شود، کارها پیش نمی‌‏رود. به خصوص در اقتصاد ایده و آرمان کارساز نیست. "

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران دلیل واردات را مهار گرانی توسط دولت عنوان کرد و گفت: " دولت توجه داشته باشد که گرانی تنها با این سیاست ها تعدیل نمی شود. اساسا باید دید که گرانی به کدام دلیل ایجاد می شود."

وی ادامه داد: " اگر به دنبال تحول هستیم و می‌‏خواهیم 80 درصد اقتصاد دولتی را به 80 درصد اقتصاد بخش‌‏خصوصی تبدیل کنیم، حتماً باید ارکان کار عوض شود. در یک جمله فضای کسب و کار با الزاماتش باید به گونه‌‏ای دیگر جلوه کند تا هدف تغییر شرایط موجود محقق شود. به عنوان مثال نمی‌‏توانیم بگوییم به این دلیل که در این مقطع احتیاج به یخچال داریم، کارخانه موزاییک‌‏سازی هم باید یخچال تولید کند. آن کارخانه بر اساس نیاز ما نمی‌‏تواند تولید کند، بلکه بر اساس ابزارهایش محصول تولید می‌‏کند.پس اگر به دنبال تغییر جهت در برنامه‌‏ریزی‌‏هایمان هستیم، حتماً باید به فکر تحول در تمام الزامات کار باشیم. "

آل اسحاق حرکت به سمت خصوصی سازی را لزوم امروز اقتصاد ایران می داند و اعتقاد دارد دولت نباید فعالیتی انجام دهد که اقتصاد ایران در گمراهی به سر ببرد: " آنچه اکنون نیاز ضروری به شمار می آید حرکت در مسیر خصوصی سازی است. به همین جهت دولت باید به رفتار اقتصادی خود توجه بسیاری داشته باشد و رفتاری را صورت ندهد که این مسیر را گمراه سازد."

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =