۱۸ کاشی ماندگار از ۵۰ پلاکی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول نصب آن را بر سر در خانه هنرمندان و مفاخر فرهنگی ایران داده بود، نصب شد.

زهرا داستانی: «کاشی ماندگار» را سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر سر زبان‌های انداخت. طرحی که توسط زهرا احمدی‌پور، رئیس پیشین این سازمان با هدف تجلیل از هنرمندان و مفاخر فرهنگی و پیگیری کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو که به پاسداری از میراث ناملموس بشری اشاره دارد در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد.

طرح «کاشی ماندگار» با نصب اولین کاشی بر سر در خانه ایران درّودی، نقاش برجسته ایرانی آغاز شد و تاکنون با گذشت ۳ ماه از آغاز آن ۱۸ کاشی بر سر در خانه ۱۸ هنرمند ایرانی نصب شده است.

این طرح که حالا بدون حضور زهرا احمدی‌پور به کار خود ادامه می‌دهد براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است بر سر در خانه ۵۰ شخصیت فرهنگی و هنرمند در تهران نصب شود.

گرچه به گفته پوریا سوری، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعی بر این بوده تا پایان مرداد ماه نصب این ۵۰ کاشی ماندگار در ۱۵ استان کشور و پایتخت به پایان رسد اما تا کنون ۱۸ کاشی در تهران نصب و ۳۲ کاشی دیگر باقی مانده است.

کاشی ماندگار

نام هنرمند

سوابق

بخشی از اظهار نظر افراد در زمان نصب کاشی‌ها

1.         

ایران درودی

ایران دَرّودی نقاش برجسته ایرانی است که ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد متولد شده است. او همچنین کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است. آندره مالرو، ژان کوکتو،فرانک الگار، و برخی چهره های مطرح ایران و جهان به ستایش هنر ایران درودی پرداخته اند.

برای نام ایران سختی زیادی کشیده‌ام. من خوشبخت‌ترین زن زمین هستم؛ حرفه‌ام را دوست دارم و به یاد دارم یک اندیشمند جهانی به من گفت شما مادر بشریت هستید. دوست دارم در آینده، خانه من نیز موزه شود.

2.         

جواد مجابی

منتقد ادبی و هنرهای تجسمی، نقاش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار ایرانی است که مهر ۱۳۱۸ در شهر قزوین متولد شد. از او آثار متعددی به چاپ رسیده‌است. همچنین او برای مدت کوتاهی سردبیر مجله ادبی دنیای سخن بود

این خانه سالها محفل آمد و شد هنرمندان و نویسندگان مطرح ایران بوده بطوریکه سالها در این خانه شب شعر برگزار شده و بزرگان فرهنگی چون شاملو و ساعدی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی خود را در این خانه داشتند.

3.         

ناصر مسعودی

او قدیمی‌ترین خواننده اشعار گیلکی است که از او آثار ماندگاری چون میرزا کوچک‌خان (چقدر جنگلا خوسی)، کوراشیم، بنفشه گل و... تا کنون منتشر شده‌است. از او در ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه به جا مانده است.

امیدوارم سازمان در این راه موفق شود و از آن‌ها که شایسته حفظ و نگه‌داری هستند پاسداری کند. افراد زیادی بودند که متأسفانه اکنون دیگر نیستند. البته آثار هنر همیشه ماندگار است. هنرمندان جزو میراث‌فرهنگی هستند. افراد شایسته زیادی هستند که باید یادشان زنده نگه داشته شود.

4.         

نادر ابراهیمی

داستان‌نویس، مترجم، کارگردان و مدرس فقید هنر در طول حیات پربار خود توانست بیش از ۹۰ کتاب منتشر کند. وی در حوزه فیلمنامه نویسی، ترانه‌سرایی، ترجمه، کارگردانی و تدریس هنر نقش فعالی داشت.

فرزانه منصوری، همسر او: نصب این کاشی باعث می‌شود تا افرادی که از این محله عبور می‌کنند یا در این محله سکونت دارند با زندگی و شخصیت بزرگانی مانند نادر ابراهیمی بیش‌ازپیش آشنا شوند.

5.         

مسعود عربشاهی

نقاش و مجسمه‌ساز معاصر در سال ۱۳۱۴ متولد شد. او را یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران می‌دانند. جایزه نخست چهارمین بی‌ینال تهران (جایزه اول هنرهای زیبای کشور)، جایزه اول در نمایشگاه بین‌المللی موناکو فرانسه، جایزه اول در نمایشگاه روز مادر و همچنین جایزه اول در مسابقه مجسمه‌سازی تهران از افتخاراتی است که در کارنامه او ثبت شده‌اند.

گیتی عربشاهی، همسر استاد: استفاده از کاشی به عنوان یک نماد و یادمان فرهنگی برای بزرگان عرصه فرهنگ و هنر انتخاب هوشمندانه‌ای است و جنس و رنگی که برای این یادمان استفاده شده متناسب با فرهنگ و هنر بومی است.

6.         

علامه محمدتقی جعفری

فیلسوف، مترجم، مولوی‌شناس و جامعه‌شناس در سال ۱۳۰۴ در تبریز متولد شد و در ۲۵ آبان ۱۳۷۷ به رحمت ایزدی پیوست. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه یکی از ارزشمندترین یادگاران عمر بابرکت علامه محمدتقی جعفری است.

علی جعفری، فرزند علامه: متأسفانه برخی از افراد با آثار اندیشه و زندگینامه علامه جعفری آشنایی ندارد که این کار شما و نصب این کاشی زمینه آشنایی بیشتر افراد را با علامه جعفری فراهم می‌کند.

7.         

عباس کیارستمی

کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عکاس، نقاش و شاعر معاصر ایرانی در سال ۱۳۱۹ متولد شد و در سال ۱۳۹۵ درگذشت و در طول سابقه فعالیت هنری خود موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد. «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «خانه دوست کجاست» از مهم‌ترین آثار این کارگردان پُرآوازه است.

حمید قادری، خواهرزاده او: برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای پررنگ‌تر نشان دادن فعالیت‌های خود از هنرمندان تجلیل به‌عمل می‌آورند اما ارزش و ویژگی نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان در آن است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حقی برای خود ایجاد نمی‌کند.

8.         

سیروس ابراهیم‌زاده

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما متولد ۱۳۱۶ در اردبیل است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرده است. او در چهارمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۹ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «مومیایی ۳» شد.

ارزشمندتر این بود که این طرح از شهرستان‌ها شروع می‌شد؛ چراکه در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگی داریم که چه‌بسا بیش از هنرمندان ساکن پایتخت شایسته تجلیل‌اند. البته باخبر شدم که این طرح در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد یافت

9.         

هادی سیف

نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی ایرانی است که با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در این حوزه، تا کنون ۷۳ کتاب در این حوزه نوشته است.

امیدوارم گام بعدی پس از نصب کاشی برگزاری نشست‌های صمیمانه و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد. در برخی از کشورهای اروپایی صندلی و مکانی را که یک هنرمند سال‌ها در آنجا می‌نشسته است حفظ و ثبت می‌کنند؛ بنابراین ضرورت دارد تا به هنرمندان در کشورمان توجه بیشتری شود.

10.     

منوچهر طریقی

ستاد هنرهای ملی

هنرمندان افراد احترام‌برانگیزی هستند که توجه به آن‌ها درحقیقت توجه و احترام به فرهنگ و هنر کشور است. هنرمندان از کسی انتظار ندارند، اما این کار اقدام ارزشمند و ستودنی است.

11.     

ابراهیم یونسی

نویسنده و مترجم نامی ایران در خرداد ۱۳۰۵ در بانه متولد شد و در عین فعالیت در ارتش و فعالیت‌های سیاسی در قبل ‌از انقلاب، در حوزه نویسندگی و ترجمه نیز فعالیت چشمگیری داشت، به‌گونه‌ای که در طول حیات ۸۵ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها کتاب و رمان و ترجمه ۴۳ کتاب از آثار نویسندگان مشهور شد.

-

12.     

احمدرضا احمدی

شاعر و نویسنده پیشکسوت ایرانی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. او تاکنون بیش از ۱۸ کتاب‌ شعر و ۱۵ کتاب کودک منتشر کرده است. «روزی برای تو خواهم گفت»، «ساعت ۱۰ صبح بود»، مجموعه «دفترهای سالخوردگی» و «چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود» ازجمله آثار اوست.

این طرح فکر بسیار خوبی بود و ان‌شاءالله ادامه پیدا کند. خوبی این طرح این است که در استان‌ها نیز اجرا می‌شود و محدود به پایتخت نیست.

13.     

ایراهیم حقیقی

حقیقی از بزرگان عرصه گرافیک معاصر ایران است که در ۱۳ مهر ۱۳۲۸ در تهران به‌دنیا آمده و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در رشته گرافیک از سال ۱۳۴۸ آغاز کرده است. حقیقی عضو انجمن تصویرگران کودک، انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI)، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و انجمن فیلم‌سازان مستند ایران است.  

هنرمندان میراث زنده کشور هستند و حفظ یاد و خاطره آن‌ها جزو وظایف نگه‌داری از شهر محسوب می‌شود. پرداختن به ماندگار کردن افراد تأثیرگذار در فرهنگ و هنر در حفظ هویت شهر بسیار مؤثر است.

14.     

قیصر امین‌پور

شاعر معاصر و استاد دانشگاه اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهرستان گُتوند خوزستان متولد شد. او در شعرهایش توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را تلفیق کند.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر: امین‌پور شاعری بزرگ و توانمند است که یادش زنده است و مانند سایر مفاخر و هنرمندان شخصیت اجتماعی است. شعر امین‌پور بیان زمان خودش است.

15.     

شهریار عدل

شهریار عدل باستان‌شناس و کارشناس‌ارشد حوزه میراث‌فرهنگی و یکی از مفاخر تاریخ هنر و فرهنگ بود که در سال 1322 در تهران به‌دنیا آمد و در سال 1394 در پاریس درگذشت. او نقش مهمی در تدوین پرونده‌های ثبت‌جهانی ازجمله پرونده چغازنبیل تخت‌جمشید و میدان نقش جهان اصفهان داشت. او همچنین موفق به کسب مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به «پنج‌قاره» شده بود.

رامین پیر، برادر همسر استاد عدل: نصب کاشی ماندگار باعث می‌شود تا هویت فرهنگی جدیدی برای محل سکونت مفاخر تعریف شود.

16.     

سیدمحمد محیط‌‌طباطبایی

پژوهشگر، منتقد و ادیب فقید، ۲۶ خرداد ۱۲۸۰ در شهر زواره اصفهان متولد شد و در ۲۷ مرداد ۱۳۷۱ در تهران درگذشت. او در طول عمر ۹۰ساله خود بیش از ۲۵۰۰ مقاله و ۶۰۰ خطابه منتشر کرد. او در سال ۱۳۵۷ نیز نخستین جایزه آثار ملی را از انجمن آثار ملی دریافت کرد و در سال ۱۳۶۹ به‌عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

سیداحمد محیط‌طباطبایی، فرزند مرحوم طباطبایی: معرفی مفاخر درحقیقت حفظ و پاسداشت میراث آن‌هاست و اگرچه نهادهایی مانند انجمن مفاخر نیز تشکیل شده، اما سازمان میراث‌فرهنگی با این کار خود نشان می‌دهد که به حفظ هویت فرهنگی و میراث‌های بشری توجه دارد

17.     

داوود رشیدی

داوود رشیدی حائری هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران متولد شد ۵ شهریور ۱۳۹۵ از دنیا رفت. او به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

-

18.     

احترام برومند

احترام‌السادات برومند یزدی مجری تلویزیون و بازیگر ایرانی و همسر داوود رشیدی نیز متولد ۱۳۲۶ است. او از سال ۱۳۴۶ با برنامه کودک در تلویزیون فعالیت هنری خود را آغاز کرد و به مدت ۱۱ سال به این فعالیت ادامه داد.

خود را لایق نصب این کاشی نمی‌دانم، اما معتقدم باید در انتخاب افراد دقت‌ کرد و افرادی که واجد ارزش هستند انتخاب شوند تا ارزش این کار بسیار ارزشمند کم نشود

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 0
    فکر کنم بعد چند روز خودشون از دست مردم عاصی بشن و کاشی ها رو بکنن.