درپی درگذشت ابراهیم یزدی احزاب و شخصیت های سیاسی نسبت به این ضایعه واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، در پی درگذشت ابراهیم یزدی دبیر کل حزب نهضت آزادی و همچنین وزیرامور خارجه دولت موقت شخصیت ‌های سیاسی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

از جمله حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینیدر صفحه اینستاگرام خود با انتشار چند عکس از مرحوم ابراهیم یزدی نوشت: درگذشت یکى از نخستین وزراى خارجه جمهورى اسلامى مرحوم دکتر ابراهیم یزدى را به دوستان و خانواده ایشان تسلیت عرض مى نمایم و از خداى متعال براى ایشان غفران واسع مسئلت دارم.

حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای نیز درگذشت ابراهیم یزدی را در پیامی تسلیت گفت؛ در این پیام آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

بدینوسیله درگذشت دکتر ابراهیم یزدی را به خانواده محترم و همه نزدیکان و دوستان ایشان تسلیت می گویم.

آن مرحوم در سال‌های مبارزه یکی از یاران و همراهان امام خمینی در خارج از کشور بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت و مجلس به خدمت پرداخت.

سیاست ورزی اعتدال گرایانه و پرهیز از افراط گرایی و تعلق خاطر به ارزش‌های دینی و ملی از ویژگی‌های ممتاز آن مرحوم بود. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران نیز در توئیتر خود نوشت: درگذشت دکتر ابراهیم یزدی مسلمان مبارز و آزادیخواه که دغدغه ساختن ایرانی آباد و پیشرفته را داشت به همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

مرتضی الویری نیز طی توئیتی نوشت: «ابراهیم یزدی باور داشت ملتی که آزادی  می خواهد، باید خود هزینه آن را بپذیرد و به بیگانه وابسته نباشد».

حبیب الله پیمان نیز درپیام تسلیت خود درباره یزدی آورد: « او درانجام تعهداتش در قبال خود، جامعه و کمک به رهایی مردم و سرزمین خویش از قیود جهل و استبداد و خودکامگی و عقب ماندگی هرگز درنگ نکرد». وی با اشاره به ضرورت توجه به مشی زندگی مرحوم یزدی؛ تاکید کرد: باید به یاد آوریم که «ناپایداری و بی ثباتی»، به یک ویژگی «پایدار» بدل شده است و حرمت «دروغ وریا»، «نقض عهد»، «قانون شکنی»، «ابن الوقتی» و نان به نرخ روز خوردن و ستایش ارباب قدرت و ثروت نزد اکثر دولتمردانش درهم شکسته و زشتی و پلیدی «خیانت» به امید، اعتماد و امانت های عمومی ، پشت کردن به قول و قرارها و حیف و میل ثروتهای ملی، رنگ باخته است. رمز محبوبیت و ماندگاری نام و خاطره آنان در این است که  با ارایه سرمشقی از یک عمر«پایداری و ثبات قدم»، «وفای به عهد» و «احترام به میثاق های ملی» و «ارزش های اخلاقی»، به سهم خود به حفظ و بازتولید ارزش های مزبور درخاطره و وجدان جامعه یاری رسانده و می رسانند.

علاوه بر این؛ آذر منصوری؛ عضو حزب اتحاد ملت نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خرم آن نغمه که بسپارند به یاد».

مصطفی تاج زاده؛ فعال سیاسی  اصلاح طلب نیز با انتشار تصویری از ابراهیم یزدی در صفحه اینستاگرام خود؛ نوشت: «ایران سیاستمداری باهوش، شجاع، تشکیلاتی، مجرب، صبور و دلسوز را از دست داد. دکتر ابراهیم یزدی تا پایان به مهندس بازرگان وفادار ماند».

محمود احمدی‌نژاد نیز در پیامی درگذشت دکتر ابراهیم یزدی را تسلیت گفت و خطاب به خانواده او نوشت: با نهایت تاسف ، در گذشت جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت جمهوری اسلامی ایران را که در طول سالیان متمادی نیز محور وحدت و فعالیت های سیاسی و اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا بود،  تسلیت عرض می کنم

**پیام تسلیت احزاب و گروه ها

علاه بر شخصیت های سیاسی احزاب نیز در پیام های جداگانه ای درگذشت دکتر ابراهیم یزدی را تسلیت گفتند.

حزب اتحاد ملت ایران در پیامی تاکید کرده است:« دکتر ابراهیم یزدى که عمرى را به تلاش و کوشش و سیاست ورزى شرافتمندانه در راه اعتلاى اسلام و ایران گذراند، چشم از جهان فروبست و به سراى باقى شتافت. اینک فقدان او موجب اندوه همه کسانیست که چهره او را در قاب پیروزى انقلاب اسلامى در یاد دارند و یا وصف آن راشنیده اند. آن مرحوم در زمره سابقونیست که اینک یک به یک پشت به این دنیاى دون کرده، لباس آمد و شد از تن بدر و خلعت جاودانگى در بر کرده و به دیدار معبود مى شتابند».

در ادامه این پیام آمده است: « مرحوم دکتر یزدى نقش آفرین بخشى از تاریخ این ملت بود و نام و یادش به نیکى ماندگار خواهد بود».

حزب کارگزاران سازندگی نیز در پیامی  ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم یزدی اشاره کرده است: « درک آزادیخواهانه آن مرحوم از اسلام و ایمان ، تلاش برای آمیزش تجدد و تدین و نقش او در پیشبرد  پیام انقلاب اسلامی در جهان غرب انکار ناپذیر است».

در بخش دیگری از این پیام نیز آمده است: «امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی به ایشان اعتماد بسیار داشتند و پس از مسوولیتهای مهم در انقلاب و دولت موقت که به ایشان محول شد، مردم نیز با رای بالا او را به نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی برگزیدند تا نشان دهند که قدر سیاستمداران معتدل خویش را می دانند و پس از آن  دوران و حضور در حاکمیت نیز با وجود محدودیت های  سیاسی ایشان هرگز از کار سیاسی قانونی نا امید نشدند و یکی از جدی ترین جریانهای سیاسی و فکری اسلامی را رهبری کردند . جریانی که با استراتژی اتحاد و انتقاد به نوعی در میانه اپوزیسیون برانداز و حاکمیت ، اولین گروه سیاسی اصلاح طلبانه در زمانه خود بود .»

در بخش پایانی این پیام با اشاره به نقش مرحوم یزدی در شکل گیری جریان اصلاحات  در کشور تاکید  شده:« فهم مصلحانه و معتدلانه دکتر یزدی از امر سیاسی و تلاش برای سیاست ورزی حرفه ای چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی برای همه ما  اصلاح طلبان و فعالان سیاسی و اجتماعی درس آموز است . اینکه هرگز نه منفعل شویم و نه خشمگین  و همواره مصلح و متدین بمانیم ، یک ارزش ملی است».

 

29216

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 0
    دکتر ابراهیم یزدی یکی از شریف ترین و ناب ترین سیاستمداران مبارز قبل وبعد از انقلاب بوده روحش شاد ویادش جاودانه باد