مناظره جنجالی یک متخصص ایمنی زیستی و یک روحانی درباره تراریخته‌ها

مناظره محصولات تراریخته آری یا خیر شامگاه شنبه در برنامه تیتر برتر شبکه خبر با حضور دکتر بهزاد قره‌‌یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی و رییس مرکز تحقیقات سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده سازمان محیط زیست و موافق محصولات تراریخته و حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت و آزاد عمرانی، عضو انجمن ارگانیک ایران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در این مناظره نماینده سازمان محیط زیست از ترکیب مهمانان دعوت شده از سوی صدا و سیما انتقاد کرد و انتقاد او از آنجایی بود که مخالفان تراریخته دو نفر و موافق یک نفر بود. از نکات جالب در این مناظره حضور یک روحانی به عنوان مخالف تراریخته بود و در آن طرف یک چهره دانشگاهی و متخصص حضور داشت.

بهزاد قریاضی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای صحبت ها با انتقاد از صدا و سیما گفت: اینکه موافق و مخالف را مطرح می کند اشتباه است. این طرفداری از دو تیم استقلال و پرسپولیس نیست.

وی افزود: جامعه عقلای بشر چه در ایران و چه در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که برای تامین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط زیست باید به طرف علم و فناوری حرکت کند، استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تاکید سران نظام به ویژه مقام معظم رهبری هم هست بنابراین اینکه چرا ما موافق هستیم این است که محصولات تراریخته موجب افزایش تولید محصول به مقدار 574 میلیون تن به ارزش 167 میلیارد دلار امریکا شده اند و از طریق حفظ 174 میلیون هکتار اراضی موجب حفاظت محیط زیست شده اند، این محصولات همچنین موجب 620 میلیون کیلوگرم ماده موثره آفت کش طی سال های 1996 تا 2015 و 37 و 4 دهم میلیون گرم فقط در سال 2015 موجب کاهش ماده موثره افت کش ها شده اند. اثرات زیست محیطی فقط در سال 2015 نوزده درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تراریخته ها اول اینکه مفید هستند دوم اینکه اجتناب ناپذیرند. به طور مثال در حال حاضر سویای غیر تراریخته در حال حاضر در جهان وجود ندارد، بیش از نیمی از ذرت جهانی تراریخته است. ذرت و سویا که ما بیش از 90 درصد آن را وارد می کنیم درواقع ترجمه می شود به روغن نباتی، مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز، ماهی و اینجور اقلام استراتژی که اگر این ها را ما خودمان تولید نکنیم باید وارد کنیم که در حال حاضر هم وارد می کنیم حال باید پرسید چرا بیست سال است که واردات این اقلام صورت می گیرد اما دو سال است که بحث تولید این محصولات مطرح شده است و با تراریخته ها مخالفت می شود؟



در دنیا سویای غیرتراریخته وجود ندارد

دکتر بهزاد قره‌یاضی با اشاره به اینکه، این محصولات مفید و اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر سویای غیر تراریخته در بازار جهانی وجود ندارد، گفت: مرغ و بیش از نیمی از ذرت جهان تراریخته است.ذرت و سویایی که بیش از ۹۰ درصد وارد کشور می‌شود و روغن نباتی،‌ مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز و ماهی نیز از این دست محسوب می‌شود که اگر اینها را خودمان تولید نکنیم باید به واردات آن بپردازیم.

 رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: چرا ۲۰ سال است واردات صورت می‌گیرد اما دو سال است که بحث تولید مطرح می‌شود و می‌گویند این محصولات بد است.

قره یاضی با اشاره به پشتیوانه‌های قانونی تراریخته گفت: بنابراین طبق قانون ایمنی زیستی سال 1388 که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت مکلف به حمایت از تولید و مصرف محصولات تراریخته شد؛ این بدان معناست که اجرای آن، تکلیف قانونی دولت است که مجلس برعهده آن گذاشته است.

قره یاضی با بیان اینکه 82 درصد سطح زیرکشت سویای جهان تراریخته است، افزود: به دلیل داشتن عملکرد بالا بیش از 95 درصد سویای تولید شده جهان تراریخته است. وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد سویای غیرتراریخته وارد کند، باید این محصول را به دو برابر قیمت بخرد؛ البته نه به دلیل اینکه سویای غیرتراریخته وجود ندارد بلکه کشورهای عقب افتاده تنها کشورهایی هستند که امروزه محصول تراریخته تولید نمی کنند.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، با یادآوری یکی دیگر از بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با دانش ژنتیک مبنی بر اینکه «تا دنیا دید ما در ژنتیک در حال پیشرفت هستیم شورای حکام برای این قضیه تشکیل داد بنابراین باید حواس های ما جمع باشد»، اظهارداشت: برخی فراموش کرده اند رهبر معظم انقلاب چه تاکید ویژه ای برای فناوری زیستی داشته اند.

مخالفان چه گفتند؟

در ادامه این نشست حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت و منتقد محصولات تراریخته در این مناظره اظهار کرد: قبل از این که دلیل فنی در مورد مخالفت تراریخته ذکر کنیم از آقای قره‌یاضی می‌خواهیم به صورت علمی و مستند وارد بحث شوند و به سراغ کارهای تبلیغاتی نروند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت توضیح داد: مسئله اصلی تراریخته به عنوان تکنولوژی جدید یک بحث است و آوردن آن بر سر سفره مردم و این که آقایان دنبال چه نوع بحثی هستند یک موضوع دیگر محسوب می‌شود.

حجت الاسلام کشوری با بیان این که پنج نوع استدلال در موضوع محصولات تراریخته مورد توجه کارشناسانی اعم از حوزه طب اسلامی و کارشناسان حوزه علمیه قم قرار گرفته است،گفت: امیدواریم جلسه به سمتی برود که پرسشهای ما جواب داده شود و پنج محور را مطرح خواهم کرد.
وی با اشاره به پنج استدلال در انتقاد از موافقان تراریخته اظهار کرد: مساله نخست این است که ما با نگاه الگوی اسلامی پیشرفت، روش بررسی تکنولوژی های جدید با روش موجود را نمی پسندیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت گفت:مسیله دیگر بحث اشکالات امنیتی است که وارد می شود؛ در یکی از روزهای سالهای اخیر پریزیدنت جایزه جهانی غذا یعنی اقای مایکل کویین که یک مقام امنیتی امریکایی است به ایران سفر کرده و با آقای قره یاضی جلسه ای برگزار کرد، بهتر است تا در مورد علت حضور وی پاسخ داده شود.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد:مسیله دیگر این است که نسبت به سلامت تراریخته ها مشکوک هستیم؛ ما نمی گوییم عدم سلامت تراریخته ها اثبات شده یا نشده بلکه می گوییم چون این محصولات با غذای مردم مربوط است نسبت به آن مشکوک هستیم.

بحث‌ها میان موافقان و مخالفان

قره یاضی در ادامه مناظره خطاب به حجت الاسلام کشوری اظهار کرد: آقای کشوری خود را متخصص همه چیز می داند و در همه امور ورود می یابد؛ مناظره را من پیشنهاد داده ام و دوستان شهامت مناظره را نداشتند.

وی در پاسخ به صحبتهای مهمان برنامه گفت:  شما اشاره به سیاستهای رهبر معظم انقلاب داشتید که باید گفت ما از سیاستها صددرصد تبعیت می کنیم.

نماینده رئیس سازمان محیط زیست در این مناظره با نشان دادن نامه ای که آن را مربوط به موسسه پژوهشی و حفظ آثار آیت الله العظمی خامنه ای می دانست، عنوان کرد: این نامه خطاب به بنده نوشته شده و در آن بیانات و نظرات رهبر معظم انقلاب درباره مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته ذکر شده است.

قره یاضی گفت: در هیچ کجای بیانات ایشان و مراجع تقلید علیه محصولات تراریخته چیزی وجود ندارد بلکه فتاوایی صریح در این موضوع وجود دارد.

قره یاضی ادامه داد:مشکوک بودن شما درباره تراریخته ها هم عجیب است؛ در این مورد مشکوک هستید که هستید؛ مسئول تامین سلامت مردم چه کسی است؟ شمایید؟.

وی افزود:رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد برنج تراریخته تحقیقات و گردآوری کرده و می گوید به هیچ عنوان در دنیا و ایران مطالعات در این زمینه صورت گرفته اما هیچ اثر نامطلوبی دیده نشده است.

به گفته رئیس انجمن ایمنی زیستی، این محصولات موجب حفاظت از موجودات محیط زیستی، افزایش تنوع زیستی و بهبود کیفیت غذا می شوند: برخی پزشکان همانند پزشکیان، دیناورند، لنکرانی و ...اظهار کرده اند که تراریخته مورد تایید است و ملاحظه ای ندارند.

قره یاضی در دفاع از عملکرد خود و برخی حامیانش خطاب به حجت الاسلام کشوری اظهار کرد: شما اگر مشکوک هستید شک خودتان برای خودتان کافی است. سال قبل مقالاتی درباره تراریخته ها تولید کردیم و حاصل یافته های ما می گوید تراریخته ها سالم است چرا که در زمانی برای دفع افات نباتی از سموم استفاده می کردیم و تراریخته ها مانع مصرف آن خواهد شد.

در ادامه برنامه اما، شبکه خبر بر خلاف ترکیب موجود در مناظره، یکی از مخالفان تراریخته را روی خط آورد. اتفاقی با اعتراض نماینده موافق مواجه شد و او انتقاد کرد، چرا دو مخالف و یک موافق. با این حال آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک ایران نیز در این مناظره روی خطر تلفنی آمد و با انتقاد از سخنان اخیر عیسی کلانتری مبنی بر فاقد آگاهی بودن منتقدان تراریخته گفت: ای کاش وی نظر منتقدان را می شنید و از این صحبتها ابراز تاسف می کنیم.

عمرانی توضیح داد: تراریخته ها دو گروه هستند؛ یک سری دارای مقاومت به آفت کش هستند که ۹۰ درصد حاوی این ژن را دارند و ۱۰ درصد حاوی ژن مقاومت به آفت هستند یعنی مقاومت به علف کش و آفت دارند؛ یعنی در هر صورت محصولات تراریخته باعث افزایش علف کش می شوند و بیشتر مسایل تجاری پشت موضوع قرار دارد.

او گفت: در مورد اینکه تراریخته موجب کاهش سموم می شود کذب است؛ به عنوان  نمونه مگس سفیدها در تهران نشانه مقاومت یک موجود زنده در برابر افت کش و سموم است که باید نسبت استفاده از محصولات دقت شود.

عضو انجمن ارگانیک با انتقاد از صحبت قره یاضی درباره گزارش دانشگاه یزد گفت: این گزارش هیچ چیزی از لحاظ ایمنی  ندارد و سوال این است چرا ملت ما باید اولین کشوری باشد که برنج تراریخته را وارد سفره می کند و چرا کشورهایی همانند ژاپن و آمریکا به تولید تجاری روی نیاوردند.

عمرانی تاکید کرد: توجه به ارگانیک در برنامه ششم کذب است و دوستان تولید تجاری و انبوه برنج و پنبه را در برنامه گنجانده است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    9 6
    من از خبرگذاری محترم خبر آنلاین می خواهم تا قدری بیشتر به این موضوع ترا ریخته پرداخته بشه تا خطرات مهم و ناشناخته آن برای مردم روشن بشود. تراریخته از پارازیت هم بدتر است. متاسفانه هیچ ورزشکار یا هنرمندی به این موضوع اهمیتی نمی دهد.