ایرنا نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مذاکره تلفنی با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی تصریح کرد: حل و فصل وضعیت شبه جزیره کره فقط از راههای دیپلماتیک ممکن است.

 روسای جمهوری روسیه و کره جنوبی روز سه شنبه در باره اوضاع شبه جزیره کره با توجه به آزمایش هسته ای جدید کره شمالی گفت وگو کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نوشت: پوتین و مون جائه اقدامات کره شمالی را محکوم کرده و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت خواندند.

رئیسان جمهوری روسیه و کره جنوبی همچنین تصریح کردند که اقدامات پیونگ یانگ نظام منع گسترش جهانی سلاح هسته ای را خدشه دار و امنیت و ثبات منطقه را به شدت تهدید می کند.

پوتین در این گفت وگوی تلفنی تاکید کرد که حل و فصل مسائل شبه جزیره کره فقط از راههای دیپلماتیک ممکن است و مذاکرات برای حل مسائل منطقه باید از سرگرفته و همه امکانات دیپلماتیک برای رفع تنش ها نیز بکار گرفته شود.

از ماه گذشته با اجرای رزمایش های پیاپی آمریکا، ژاپن و کره شمالی متحدان آسیایی واشنگتن در منطقه و پرتاب های موشکی کره شمالی، مرزهای روسیه و چین به التهاب نظامی و تهدیدهای متقابل واشنگتن و پیونگ یانگ با خطر روز افزون آغاز درگیری کشیده شده است.

در تازه ترین تحولات، کره شمالی بامداد روز یکشنبه از ساخت یک بمب هیدروژنی با قدرت تخریب بسیار بالا خبر داد و با انتشار تصاویری رهبر این کشور را حین بازدید از بمب نشان داد و پس از آن هم رسانه ها از آزمایش یک بمب هیدروژنی خبر دادند.

کره شمالی در هفته های اخیر نیز چند موشک آزمایش کرد که سه فروند از موشک های پرتاب شده از فراز ژاپن عبور و در آب های پیرامون این کشور فرود آمدند.

روسیه، چین، آمریکا، ژاپن، کره شمالی و جنوبی طرف های روند مذاکرات شش جانبه برای حل مساله شبه جزیره کره را تشکیل می دهند که گفت وگوها در این چارچوب از سال 2008 متوقف شده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =