تنها یک کانون بیماری تب برفکی در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: در حال حاضر یک کانون بیماری در منطقه فرخشهر مشاهده شده که تعدادی از گاو و گوساله های این کانون درگیر بیماری تب برفکی شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان ، دکتر عبدالمحمد نجاتی بیان داشت: از دلایل رخداد بیماری، ورود و خروج غیر مجاز دام توسط برخی از دامداران ( به عنوان دلال و چوبدار) بوده است. علاوه براین ممانعت از واکسیناسیون، تعدادی از گاو های آبستن سنگین و نداشتن ایمنی لازم باعث بروز خفیف بیماری شده است.
دکتر نجاتی گفت: در سال گذشته طی 3 مرحله واکسیناسیون رایگان تب برفکی تعداد 175 هزار و 483 راس گاو و گوساله و 2 میلیون و 226 هزار و 255 راس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده اند و در سال جاری نیز تا کنون 58 هزار و 909 راس گاو و گوساله و 968 هزار و 406 راس گوسفند و بز علیه بیماری واکسینه شده است.
وی گفت: تلف شدن تعدادی از دام ها بعد از بهبودی علایم بیماری تنها به دلیل عفونت های ثانویه خود درمانی هایی که برخی از دامداران انجام می دهند بوده است..
مدیرکل دامپزشکی استان در پی شایعات انجام شده در فضای مجازی در خصوص مصرف گوشت های آلوده به این بیماری اذعان داشت: گوشت های مصرفی مردم پس از کشتار دام در کشتارگاه و انجام بازرسی های لازم به مدت 24 ساعت در پیش سرد 4-0 درجه نگهداری می شود و سپس بدست مصرف کنندگان می رسد و در صورتی که موردی از بیماری در لاشه های کشتاری مشاهده شود بازرسان بهداشتی دامپزشکی لاشه بیمار را حذف می کنند.
وی از دامداران و مدیران مجتمع های دامپروری خواست از ورود و خروج دام به دامداری خود بدون مجوز دامپزشکی جدا خوداری نمایند و با اکیپ های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند.

گفتنی است ، بیماری تب برفکی یکی از بیماری های عفونی با عامل ویروسی است که در دام ها به شدت واگیر دار است و به لحاظ کاهش وزن و تولید شیر خسارات اقتصادی زیادی به دامداران وارد می کند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =