گردو محصولی سنتی و ارزشمند در منطقه هورامانات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: گردو به عنوان یک محصول ارزشی و سنتی از گذشته ها تا امروز دراستان کردستان به ویژه منطقه اورامانات در شهرستان سروآبادتولید می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سروآباد، ذوالفقاری در اولین جشنواره گردو در شهرستان سروآباد با تاکید بر اینکه شهرستان سروآباد جزء شهرستانهای مستعد در تولید محصولات باغی است گفت: گردو به عنوان یک محصول ارزشی و سنتی از گذشته ها تا امروز دراستان کردستان به ویژه منطقه اورامانات در شهرستان سروآبادتولید می شود.
وی افزود:از ۷۵۰۰ هکتار باغ گردو در استان کردستان، ۲۵۰۰ هکتار به شهرستان سروآباد اختصاص داردکه با تولید بیش از ۳تا ۳ونیم تن گردو در هکتار تولید می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بااحداث باغات فنی با استفاده از ارقام مناسب ( چندلر) در ۵۰۰۰ متر هم می شود علاوه بر افزایش درآمد برای کشاورزان محصولی باکیفیت تولید کرد.
وی یادآورشد:۱۰۰۰میلیمتر بارندگی در غرب استان که شهرستان سروآباد را نیز شامل می شود می تواند امکان تولید ثروت رادر این منطقه فراهم آورد.
ذوالفقاری تاکید کرد: باغداری و زنبورداری مکمل هم هستند باغداران باید برای بهرمندی از یک باغ سرحال با انجام شغل زنبورداری (گرده افشانی) در راستای تولید محصولی باکیفیت اقدام نمایند.
وی با اشاره به ۳۴ هزار هکتار باغ آبی در استان کردستان خاطرنشان کرد:در حال حاضر 9138 هکتار باغ آبی در دست اقدام است که ۵۰۰۰ هکتار از این مقدار به باغ گردو با کاشت رقم چندلر رقم اصلاح شده گردو اختصاص دارد که در ۴ سال ثمر می دهد.
به گفته این مسئول محصول گردو علاوه بر خواص درمانی و ارزش غذایی، توجیه اقتصادی بسیار خوبی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: استان کردستان از پیوند کاران آموزش دیده توسط اساتید مجرب خارجی بهره مند است سرشاخه کاری و پیوند باغات گردو، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغی می تواند تولید محصول باکیفیت را تضمین نماید.
ذوالفقاری پرداخت تسهیلات برای ماشین الات کشاورزی به عنوان یک اولویت عنوان کرد و گفت:در حال حاضر ۵۵ میلیارد تومان با سود ۱۵ درصد آماده پرداخت به کشاورزان به ویژه باغداران کردستانی است.
وی یاداورشد: به ازای هرهکتار از اراضی کشاورزی ۵ میلیون تومان بلاعوض برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری به کشاورزان پرداخت می شود.
در پایان این جشنواره از برترین های تولید محصول گردو تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =