تأکید بر پیرو صادق رهبری بودن و تشریح آثار مکرر ردصلاحیت‎ها بر اصلاح‎‎طلبان در کنگره حزب اتحاد ملت

سومین کنگره حزب اتحاد ملت که برخی آن را تلفیقی از دو حزب منحله جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‎دانند؛ امروز با حضور تعداد کثیری از چهره‎های اصلاح طلب و پیام سیدمحمد خاتمی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام عبدالله نوری، بهزاد نبوی، حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری، محمدحسین شریف‌زادگان، محسن هاشمی رفسنجانی، محمدرضا خاتمی، رحیم عبادی، الهه کولایی، سیدفرید موسوی، غلامرضا ظریفیان، فیض‌الله عرب سرخی، مصطفی کواکبیان، ولی‌الله شجاع پوریان، هادی خانیکی، آذر منصوری، مرتضی مبلغ، فاطمه راکعی، محمدحسین مقیمی، جواد امام، حسین کاشفی، فیاض زاهد، محمد سلامتی، کامبیز نوروزی، سیدشهاب طباطبایی، علی تاجرنیا، محمدجواد حق شناس، علی شکوری‌راد، غلامرضا انصاری، محمد کیانوش‌راد، خلیلی اردکانی، سعید حجاریان، فیاض زاهد، سیدمحمود میرلوحی، محسن میردامادی، حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، عبدالله رمضان‌زاده، مصطفی تاجزاده، علی محمد حاضری، سیدعماد خاتمی، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، صدراعظم نوری، محمد توسلی، حبیب‌الله پیمان، ابراهیم اصغرزاده، اشرف بروجردی و ... برگزار شد.

هادی خانیکی در ابتدای مراسم پیام سید محمد خاتمی به این کنگره را قرائت کرد. سپس علی شکوری‎راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پشت تریبون رفت. او هم عید غدیر خم را تبریک گفت و هم بی عملی دولت میانمار در کشته و آواره شدن مسلمانان را محکوم کرد.

ارائه گزارش از عملکرد دو سال گذشته حزب اتحاد ملت و نحوه همکاری اش با سایر تشکل های اصلاح طلب نخستین محور صحبت های آقای دبیرکل بود. او سپس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اشاره کرد و گفت: پیروزی بزرگ و معنادار سیاسی، در انتخابات سال ۹۶، حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و همگرایی و همکاری نزدیک آنها با همدیگر و نیز همراهی و هماهنگی ستاد انتخابات رئیس محترم جمهور و مشارکت فراگیر ملی بود. در هر دو انتخابات، محوریت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در هدایت و انسجام بخشی جریان اصلاح‌طلب و آثار بی‌بدیل پیام‌های ایشان در ترغیب عموم جامعه آن هم در نهایت محدودیت، برجسته و چشمگیر است. «گفتمان خاتمی» به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت در انتخابات تبدیل کرد.

او با اشاره به این که شعارها و خواسته‌های اصلاح‌طلبانه ملت بر همه اجتماعات انتخاباتی غلبه کرد و رفع حصر از بزرگان و دلسوزان انقلاب به عنوان شاخص ترین مطالبه مردمی در همه تجمعات، موجب همبستگی ملی و همدلی مردم با یکدیگر شد، گفت: اکنون جامعه ما پس از عبور از بحران سال ۸۸ توانسته است گام های اول و دوم و سوم مردم‌سالارانه و اصلاح‌طلبانه را، که مهمترین دستاورد آن‌ها تثبیت نقش و جایگاه اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و طرح مطالبات اصلاح‌طلبانه است، بردارد. نتیجه این تحول گشایش در سیاست خارجی، افزایش نسبی آزادی‌ها و فعالیت‌های قانونی، کاهش دامنه فضای امنیتی و سیاسی تر شدن فضای جامعه در دولت یازدهم است که نماد بارز آن گسترش فعالیت احزاب و نهادهای مدنی و مطبوعات، بازتر شدن فضای مجازی، کاهش تعداد زندانیان سیاسی و ترسیم افق جدیدی پس از انتخابات اردی‌بهشت ۹۶ است که اکنون برای رفع تدریجی حصر پدید آمده است.

شکوری راد بیان کرد: تأکید مکرر و اصرار مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت مؤثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناس دانستن رأی مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بدل کرده است و ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم.

دبیر کل حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که اگر منصفانه و فراتر از سطح منازعات رایج سیاسی در سه دهه گذشته بخواهیم علت انزوا و کاهش نقش اجتماعی جریان‌های رقیب اصلاحات را بیابیم باید دلیل را در رویکردها و اقدامات حذفی آنها به هر بها و بهانه‌ای بجوییم. وضعیت امروزه آن جریان به واقع ناشی از کاربرد رانت سیاسی نظارت استصوابی برای حذف سازمان‌یافته و شبه‌قانونی رقبا از عرصه رقابت و تمسک به تفاسیر جناحی از قانون بوده است.

شکوری راد اضافه کرد: آنچه جناح رقیب اصلاحات دیرزمانی گمان می‌کرد نقطه قوت و برگ برنده او در مصاف‌های سیاسی و انتخاباتی است امروز به وضوح تبدیل به اصلی‌ترین نقطه ضعف آنان شده است. دوپینگ مکرر سیاسی برای جریان محافظه کار عملاً بدنی نحیف و چهره‌ای عبوس و خالی از جذابیت‌های سیاسی به جا گذاشته است امیدواریم که افراد و شخصیت‌های مؤثر در این جریان، آثار ۲۵ سال اعمال نظارت استصوابی را در میدان رقابت‌های سیاسی به درستی بررسی و برای اصلاح امر سیاست و رقابت در ایران اقدام و امکان رقابت‌های عادلانه قانونی را فراهم کنند. اصلاح طلبان رقیب خود و فرایند رقابت را به رسمیت می‌شناسند و خواسته اولیه آنان این است که رقبا نیز آنها را به رسمیت بشناسند و فرایند رقابت را پاس بدارند و از بین نبرند.

وی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان که مهمترین عامل قدرت اصلاح‌طلبان است، برآمده از اعتماد ملت و رأی مردم برای حضور آنان در هر مقام و منصب و موقعیت است، باید بر این سرمایه افزود چون بدون بقا و دوام آن فرایند اصلاح‌طلبی نیز به خطر خواهد افتاد. سرمایه اجتماعی یک اندوخته ثابت و پایدار نیست که در صورت به جریان نینداختن و به کار درنیاوردن آن به قوت خود باقی بماند. سرمایه اجتماعی موجودیتی سیال دارد. تولید، بقا، افزایش و انباشت سرمایه اجتماعی، حاصل کاربست و کنش مسئولانه و نتیجه بخشِ سیاست‌ورزان، با تکیه دائم بر آن است.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: حمایت بی دریغ اصلاح‌طلبان از جناب آقای روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در گام نخست پیروزی چشمگیری را در انتخابات به ارمغان آورد، و در گام بعدی بر سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان در جامعه افزود. اینک که همه مردم چشم انتظار کارآمدی این دولت در تحقق مطالبات هستند، مسلم است که تلاش برای به کارگیری نیروهای اصلاحطلب در سطوح مختلف دولت نشانه آشکاری است از اینکه به مطالبات اصلاحطلبانه مردم در انتخابات توجه شده است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =