مدیرعامل انجمن موسیقی اعلام کرد امسال برنامه‌های ارکستر سمفونیک با دعوت از رهبران مهمان اداره خواهد شد و فعلا بحث رهبری دائم مطرح نیست.

به گزارش خبرآنلاین، ارکستر سمفونیک تهران پس از اجرای موفق خود در اواخر فصل بهار، برنامه بعدی خود را برای ابتدای تابستان آماده می‌کند. این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی خرداد‌ماه در هفت شب قطعاتی از موسیقی کلاسیک جهان را به صحنه برد و با استقبال خوب موسیقی‌دوستان روبه‌رو شد.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران صبح روز سه‌شنبه اول تیرماه در نشست خبری درباره اجرای تیرماه ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به این موضوع که اولین قطعه این برنامه با نام «کاپریس ایتالیایی» کاری از چایکوفسکی است که برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود، گفت: «تمرین‌های ارکستر را به فاصله یک هفته از آخرین اجرا آغاز کردیم و قطعات جدیدی را برای مخاطبان در نظر گرفتیم. از جمله چهار قطعه از ساخته‌های خودم و سوئیت سمفونی «شهرزاد» اثر کورساکوف.»

او با اشاره به قطعه‌هایی از ساخته‌های خودش که قرار است در این برنامه شود، گفت: «در مقام آهنگساز دو نوع کار برای ارکستر می‌نویسم. یک نوع از آن اختصاصا برای اهل فن و موزیسین‌ها نوشته می‌شود و خودم علاقه‌ ویژه‌ای به آن‌ها دارم. این قطعات تا به ‌حال در خارج از ایران اجرا و منتشر شده، اما هنوز شرایط نشر آن در ایران فراهم نشده است.»

روحانی ادامه داد: «دومین بخش از ساخته‌هایم، کارهایی است که برای افراد عام و کسانی که خیلی به مباحث آکادمیک موسیقی آشنا نیستند، ساخته می‌شود. این قطعات برای آن است که مردم بتوانند به راحتی موسیقی را گوش دهند و به نوعی به برنامه‌های بعدی ارکستر سمفونیک و یا موسیقی کلاسیک علاقه‌مند شوند. در دو قطعه از ساخته‌های خودم به عنوان سولیست پیانو و رهبری ارکستر به صورت همزمان حضور دارم.»

وی در توضیح دو قطعه‌ای که به عنوان سولیست در آن‌ها حضور دارد گفت: «قطعه‌ «سرزمین مادری» از آن دست قطعاتی است که پیانو در آن نقش فردی را ایفا می‌کند که به سرزمین مادری‌اش سفر کرده و دستاوردهایش را با موسیقی برای تماشاگر روایت می‌کند. قطعه دوم هم «اصفهان» نام دارد که ملودی آن را جواد معروفی ساخته و من برای ارکستر و پیانو تنظیم کرده‌ام. در این قطعه نیز به عنوان سولیست پیانو حضور دارم و همزمان ارکستر را رهبری می‌کنم.»

او در پاسخ به علت حضور خود در ایران و همکاری با ارکستر سمفونیک تهران گفت: «باور کنید اجرای ارکستر سمفونیک تهران برایمن خیلی باارزش‌تر از همکاری با ارکسترهای بزرگ جهان است. من این قطعات را بارها در خارج از ایران اجرا کرده‌ام، اما بدون تعارف می‌گویم اجرای این قطعات در سرزمین مادری‌ام و جایی که با فرهنگ آن آشنا هستم و به من تعلق دارد، حس خوشایند و تجربه‌ شیرینی به همراه دارد و دوست دارم هرچه زودتر این اجرا شروع شود.»

در این نشست بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی در پاسخ سئوالات خبرنگاران درباره خبرهای منتشرشده در مورد رهبری ثابت شهرداد روحانی در ارکستر سمفونیک تهران، چنین توضیح داد: «اوایل سال جاری اعلام کردیم امسال برنامه‌های ارکستر سمفونیک را با دعوت از رهبران مهمان اداره خواهیم کرد. پس همان‌طور که می‌بینید بحث رهبری دائم مطرح نیست، اما بنده در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کردم مذاکره‌ای با شهرداد روحانی داشته‌ایم تا ببینیم شرایط ایشان به لحاظ مالی، امکانات و ... برای ادامه همکاری با ارکستر چگونه است.»

فعلا در خدمت ایشان هستیم و دومین برنامه ارکستر را با رهبری ایشان اداره می‌کنیم. اما برنامه‌ریزی‌های نهایی برای انتخاب رهبر دائم با نظر شورای ارکستر سمفونیک و دفتر موسیقی انجام می‌شود و انجمن موسیقی تنها یک بازوی اجرایی است.»

شهرداد روحانی هم با اشاره به این که پس از پایان آخرین اجرای کنسرت در تیرماه پرواز دارد، گفت: «بنده برای ماه آینده فرصت ندارم و به عنوان رهبر حضور نخواهم داشت. برای این اجرا نیز مجبور شدم برنامه تیرماه را لغو کنم.»

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت فعلی ارکستر سمفونیک، توضیح داد: «حدود پنج، شش هفته‌ای است که به صورت مداوم با ارکستر کار می‌کنم و از روز اول که تمرینات را شروع کردیم تا همین امروز که مقابل شما نشسته‌ام، پیشرفت صعودی داشته‌ایم و در هر تمرین نسبت به دفعه قبل ارتقا یافته‌ایم.»

این هنرمند تشخیص کمبودهای ارکستر و برطرف کردن آن‌ها طی تمرین و کار مداوم با نوازندگان را وظیفه خود به عنوان رهبر ارکستر دانست و افزود: «ما هنوز کارمان تمام نشده و تنها دوماه است که تمرین کرده‌ایم. اما خوشبین هستم که ارکستر به وضعیت بهتری دست پیدا می‌کند. قطعاتی که در برنامه‌های گذشته اجرا کردیم گویای این پیشرفت است. زیرا هر ارکستری جرأت نمی‌کند این قطعات را اجرا کند اما ارکستر سمفونیک تهران با اجرای شایسته آن‌ها توانایی خود را نشان داد.»

بابک رضایی در بخش دیگری از این نشست درباره مشکلات مالی ارکستر سمفونیک و امکان ادامه حیات آن توضیح داد: «همان‌طور که می‌دانید ارکستر سمفونیک تهران 80 سال سابقه فعالیت دارد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. از آنجا که بخشی از بودجه ما توسط دولت تأمین می‌شود، مشکلات مالی نیز با فراز و فرودهایی مواجه است. اما در حال حاضر مشکلی نداریم.»

مدیرعامل انجمن موسیقی همچنین درباره برنامه‌ریزی فصل‌های آینده ارکستر سمفونیک تهران گفت: «از شروع سال جاری تقریبا هر ماه اجرا داشته‌ایم و دو هفته تمرین، یک هفته اجرا و یک هفته استراحت را تا زمان تعطیلات سالانه ارکستر در مردادماه پیش‌بینی کرده‌ایم. بقیه فصل‌ها نیز با حضور رهبران مهمان کنسرت خواهیم داشت و اگر هم رهبر ثابتی در این فاصله انتخاب شود، قطعا به همین شکل ادامه می‌دهیم، اسامی رهبران مهمان نیز به مرور اعلام می‌شود.»

رضایی همچنین گفت: «خوشحالیم همزمان با کنسرت تیرماه ارکستر سمفونیک تهران، قرار است سی‌دی صوتی و تصویری اولین اجرای زنده این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی که سال 81 در تالار وحدت برگزار شده بود، منتشر و عرضه شود. هم‌زمان با آن ضبط صوتی و تصویری برنامه قبلی و جدید ارکستر سمفونیک نیز در دستور کار ما قرار گرفته است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =