۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۵

دبیر کل جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد نامزد نهایی این جبهه است

سیدمحسن فرجادی

«دولت معتدل با رأی بالا» ایده‌ای است که جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری به عنوان سامانه اصلی اصولگرایان آن را دنبال می‌کند، موضوعی که اگر چه حبیب‌الله عسگراولادی- پیرمرد77ساله اصولگرایان- در جلسه مطبوعاتی اعلام حمایت از احمدی‌نژاد توضیح بیشتری درباره آن نداد اما با رسمی اعلام کردن «انتقاد درون‌گفتمانی» از دولت و اشاره به موضع چهارگانه «پاسخ، توضیح، توجیه و سکوت» رئیس‌جمهور در قبال انتقادات بر اصرار اصولگرایان بر در پیش گرفتن رویه‌ای متفاوت با آنچه در دولت نهم گذشت تأکید کرد.

 همه برای رئیس‌جمهور
روز گذشته مرز «اصولگرایان واقع‌بین» با منتقدان اصولگرای احمدی‌نژاد که قطعاً هر کسی غیر از او را می‌جویند نمایان شد تا شاید باقیمانده تشکل‌هایی که هنوز در برزخ بودن و یا جدایی از قافله اصولگرایی با قرائت دولت نهم مانده‌اند نیز فکری به حال خود کنند. سفر احمدی‌نژاد به اسلامشهر و جمعیتی که در سخنرانی او حاضر شده بودند اگر چه معیار خوبی برای سنجش کف رأی آقای رئیس‌جمهور نبود اما مقایسه خوبی را از آنچه در میتینگ‌های انتخاباتی دو رقیب اصلاح‌طلب در سفرهای استانی دیده شد به دست داد و شک‌های اصولگرایانه را به یقین تبدیل کرد که یا باید بود و یا رفت. سنت دو دوره‌ای اگر چه با این تلقی که دولت راهی برای ماندن نگذاشته پیش رفت تا رقبا در اندیشه رسیدن به ساختمان پاستور همتشان را مضاعف کنند و امیدوارانه پیش روند اما بخشی از اصولگرایان نیز امیدهای خود را به دولت از دست داده‌اند؛ این همان چیزی است که حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در نشست فصلی این جمعیت درباره آن خطاب به دبیران استانی این تشکل گفت: «ما باید شبهه عناصر مؤثر حزب‌اللهی را که در رأی به احمدی‌نژاد شبهه دارند، برطرف کنیم.»

 اغلبیت آرا شرطی برای انتقاد نکردن نیست
حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری با اعلام این که محمود احمدی‌نژاد نامزد نهایی مورد حمایت این جبهه در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خواهد بود، گفت که وی در جلسه شورای مرکزی این جبهه با «اغلبیت آرا» انتخاب شده است اما در عین حال تصریح کرد: اگر احمدی‌نژاد رأی بیاورد ما انتقاد درون‌گفتمانی را ادامه خواهیم داد؛ چون معتقدیم رئیس‌جمهور با کسب آرای مردم و تنفیذ مقام معظم رهبری واجد عصمت نمی‌شود؛ ما تعالی کشور را در انتقاد و ارزیابی دقیق می‌دانیم. وی با بیان اینکه انتخابات در شرایطی شروع می‌شود که رقبای ما در کشورهای دیگر منتظر نتیجه‌ آن هستند تا راجع به آینده‌ تعامل با نظام و مردم ما موضع‌گیری کنند تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم باید دولت ما دولت معتدل با رأی بالایی باشد. ما در شرایطی هستیم که باید به عنوان چشم‌ها و گوش‌های ریز امت و ملت ناظر باشیم و انتقاد صمیمانه و درون گفتمانی اصولگرایی را شأن و حق خود بدانیم.

 باز تعریف اصولگرایی
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری دیروز بر موضوع اساسی در نشست مطبوعاتی حمایت از احمدی‌نژاد تأکید کرد؛ باز تعریف اصولگرایی. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «در جلسات خود با احمدی‌نژاد چقدر در مورد ضرورت گسترده‌تر شدن دایره‌ اصولگرایی بحث و بررسی داشتید؟» اظهار کرد: ما به ایشان گفتیم اصولگرایی باید بازتعریف شود. ایشان به ما گفتند چرا باید تعریفی نو از اصولگرایی ارائه دهیم؟ من به طور خصوصی به ایشان گفتم شما آقای احمدی‌نژاد! برداشت‌تان از اصولگرایی یک تعریفی دارد و سردار دیگری در اصول‌گرایان یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز دامنه اصولگرایی را گسترده می‌دانند؛ بنابراین تعریف اصولگرایی باید بین این دو باشد. احمدی‌نژاد از من پرسیدند تعریف شما از اصولگرایی چیست؟ که من گفتم همان تعریفی را که مقام معظم رهبری از اصولگرایی در دو سال پیش بیان کردند باید مورد توجه قرار داد و ما نباید در این راستا دچار تساهل و تسامح شویم.

 هاشمی صرفاً یک شهروند سیاسی نیست
نام هاشمی آنقدر اهمیت داشت که دوبار در این نشست خبری مطرح شد. عسگراولادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید «با توجه به رابطه‌ سرد احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی آیا برای تصمیم‌گیری نهایی دیداری با هاشمی رفسنجانی داشته‌اید؟» گفت: به نظر من این رابطه، رابطه سرد نیست؛ رابطه بسیار داغ است. من می‌خواهم تعبیر خود را در این راستا ارائه دهم و آن این‌که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک مجتهد سیاسی و اجتماعی است و در اجتهاد خود واقعاً تلاش می‌کند. اما روی اعتقاداتش به قانون اساسی و ولایت فقیه ایستاده و هرجا که ولی فقیه حکم می‌کند ایشان تبعیت خواهد کرد؛ اما در اجتهادش نیز کوتاه نمی‌آید.

وی افزود: همین هفته‌ گذشته ایشان در رابطه با دولت نهم گفتند «من از عملکرد این دولت ناراضی هستم.» عسگراولادی گفت: تصور من این است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مثل مقام معظم رهبری و مراجع تقلید باید فراجناحی باشد؛ چرا که هاشمی رفسنجانی رئیس دو مجموعه‌ای است که این دو مجموعه دو بال رهبری هستند. وی با تأکید بر این‌که «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نباید در مقابل رئیس‌جمهور قرار بگیرد» خاطرنشان کرد: از طرفی احمدی‌نژاد نباید نسبت به هاشمی مثل یک شهروند سیاسی رفتار کند؛ چرا که ایشان رئیس و گرداننده‌ دو مجموعه فوق است و باید این رابطه داغ را معتدل کند.

 جمهوریت باید پررنگ باشد
عسگراولادی با تأکید بر این‌که «ما در جبهه پیروان خط امام و رهبری انتخابات را رقابت حق و باطل نمی‌دانیم» بر رقابت و اصل جمهوریت صحه گذاشت و تصریح کرد: به هر ترتیب هر نامزدی بخشی از حق را دارد و ممکن است بخشی از غیر حق را داشته باشد، اما در نهایت این مردم ما هستند که با رأی‌شان می‌گویند چه کسی می‌تواند مسئولیت ریاست‌جمهوری را برعهده بگیرد؛ پس همه‌ ما باید بدانیم روز بعد از مشخص شدن نتایج آرا هر کسی رئیس‌جمهور شد رئیس‌جمهور همه‌ ماست. وی افزود: در حزب مؤتلفه‌ اسلامی نیز پیش از این وقتی آقای خاتمی رأی آوردند، اولین تشکلی بودیم که به ایشان تبریک گفتیم؛ چرا که معتقدیم جمهوری اسلامی همچنان‌که بر مبنای اسلام است، جمهوریت نیز باید پررنگ باشد و جمهوریت در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی اکثریت مردم است.

 رایزنی با همه
عسگراولادی ضمن تشریح مراحل تصمیم‌گیری جبهه متبوعش برای حمایت از احمدی‌نژاد گفت: جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری از چهار ماه پیش بررسی‌های خود را در این رابطه آغاز و با تشکل‌های مؤمن به نظام و انقلاب مستقیم و غیرمستقیم مذاکره و تعامل برقرار کرد. وی افزود: شورای مرکزی و هیأت رئیسه شورای مرکزی ظرف این چهار ماه جلسات متعددی داشتند و طی آنها دغدغه‌های اصولگرایان و مراجع تقلید، علما و حتی متدینانی را که در این مجموعه نیستند اما تدینشان اقتضا می‌کند دغدغه نظام و سعادت مردم را داشته باشند، در رابطه با عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد تنظیم کردند.

 همه جلسات با رئیس‌جمهور
عسگراولادی با بیان این‌که تا کنون با احمدی‌نژاد چهار جلسه داشته‌اند که دو جلسه‌ آن خصوصی و دونفره، یک جلسه سه نفره و یک جلسه شورای مرکزی جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری با وی بوده، افزود: بعد از این‌که تمام دغدغه‌های موجود مراجع و علمای بزرگ و شخصیت‌های سیاسی و اصولگرایان و متدینان دلسوز نظام و انقلاب را با آقای احمدی‌نژاد در این مذاکره‌ها ارائه کردیم، ایشان در برخی از این موارد به ما پاسخ دادند، در برخی موارد به ارائه توضیح پرداختند و در برخی موارد هم توجیه کردند، همچنین در برخی موارد سکوت کردند، به این معنا که آن مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این‌که «آخرین مقدمه برای تصمیم‌گیری ما مشورت و تبادل نظر با دو جامعه‌ بزرگ روحانی (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) بود» خاطرنشان کرد: مشورت و تبادل نظر ما در این راستا منتهی به این شد که در داخل مجموعه خود آخرین بررسی‌ها را انجام دهیم. وی افزود: همچنین ما با دبیران کل جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری در استان‌ها نیز جلساتی داشتیم و بعد از آن به تصمیم نهایی رسیدیم تا آنجا که روز جمعه در این جلسه با حضور اکثریتی از شورای مرکزی جبهه که حدود سه ساعت به طول انجامید، با اغلبیت آرا، احمدی‌نژاد را به عنوان کاندیدای نهایی مورد حمایت خود برگزیدیم.

 فعلاً حمایت 14 تشکل
عسگر اولاًدی دیروز فقط حمایت جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری از احمدی‌نژاد را اعلام کرد و در پاسخ به پرسشی درباره علل تأخیر اصولگرایان در معرفی نامزد نهایی‌شان گفت: ما معتقد بودیم باید نقد درون گفتمانی را به احمدی‌نژاد برسانیم و همچنین با دو جامعه‌ بزر گ روحانی مشورت کنیم. ما در نهایت نامزد مورد نظرمان در جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری را مشخص کرده‌ایم، اما نظر دیگر تشکل‌های اصولگرا را در این راستا باید از خودشان بپرسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =