۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹

محسن رضایی روز گذشته به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری انتخابات کرد.

با ورود محسن رضایی به صحنه انتخابات، حمایت تلویحی قالیباف از موسوی، شدت گرفتن تلاش حامیان رئیس‌جمهور برای نمایش اجماع جمعی به نفع رئیس‌جمهور و علنی شدن تسویه حساب با چهره‌هایی که قصد مواجهه احتمالی با احمدی‌نژاد را دارند آرایش انتخاباتی جبهه اصولگرایان چهره‌ای دیگر یافت. محسن رضایی روز گذشته به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری انتخابات کرد، یعنی اینکه «ستاد دولت ائتلافی کارآمد و متحد» به نتیجه نرسیده است و لذا او بر اساس بیانیه شماره 4 دولت ائتلافی کارآمد و متحد قرار است ایده دولت ائتلافی را پس از انتخابات پیگیری کند.

رضایی به دنبال آن بود که ایده «دولت ائتلافی کارآمد و متحد را با محوریت خرد جمعی، عقلانیت سیاسی و میانه‌روی بر مبنای استفاده از تمام ظرفیت نظام، نفی تک‌روی و غرب‌محوری و همچنین حضور چند رئیس‌جمهور در کابینه در جهت اجرای برنامه مدون با افق چشم‌انداز 20 ساله» را عملی کند. بر اساس این ایده و با مکانیزم معین، یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور تعیین شده و سایرین با حضور در کابینه وی بر اساس وفاق و محوریت برنامه مورد نظر و رویکرد جدید تحت عنوان تغییر الگوی مدیریت کشور یک زندگی مطلوب برای هر ایرانی را فراهم می‌آوردند. بر اساس بیانیه ستاد دولت ائتلافی کارآمد و متحد که دیروز با چهارمین بیانیه پایان کار خود را نیز اعلام کرد تا فصلی بودن این ایده عیان شود: «احزاب و تشکل‌ها و جریان‌های همسوی دولت ائتلافی کارآمد و متحد براساس قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد در مرحله اول از بین چهار گزینه مورد نظر به دو گزینه رسیدو پس از آن با تبادل نظر و مشورت با کارگروه‌های مورد نظر، محسن رضایی را به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کردند ولی ایشان به دلیل اینکه ترجیح می‌دادند از میان آقایان ولایتی، لاریجانی و یا قالیباف، فردی نامزد این ائتلاف باشد و آقای رضایی به آنها کمک کنند، از پذیرش آن خودداری کرده و مقرر شد به صورت مستقل و مردمی نامزد انتخابات شوند و ایده دولت ائتلافی را پس از انتخابات پیگیری کنند.»

 کرشمه پیش از اعلام نامزدی
محسن رضایی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت «هنوز ترجیح می‌دهم کس دیگری بیاید ولی اگر قرار شود کاندیدا شوم، در روزهای آینده اعلام می‌کنم.» وی که روز گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی در رابطه با فعالیت‌هایش گفته بود «فعالیت مدنی به صورت گسترده نداشته‌ام ولی در مورد رسانه‌ها، سایت بازتاب در سابق و اکنون تابناک از دوستان ما هستند و در ساختن حزب هم از احزابی مانند حزب توسعه و عدالت حمایت می‌کنم.» البته پیش‌بینی کرد: جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب درحال فروپاشی هستند.

 قالیباف رو به سوی موسوی
محمدباقر قالیباف شهردار تهران که دو روز پیش با استعفای دکتر واعظ مهدوی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری موافقت کرد نیز ناخواسته حمایتش از موسوی را نمایان کرد.

شهردار تهران ضمن پذیرش درخواست استعفای معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در پاسخ به نامه واعظ مهدوی آورده است: «. . . با عنایت به شرایط حساس و خطیر کشور در مقطع کنونی خدمت‌گذاری در سایر سنگرهای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را ضروری می‌دانید و از مقام خود استعفا کرده‌اید ناگزیر با استعفای شما موافقت و از خدمات شما در طول دوران خدمت تقدیر و تشکر می‌کنم.»

واعظ مهدوی در متن نامه خود به شهردار تهران علت استعفای خود را فعالیت‌های ضروری‌تر در شرایط حساس کنونی آورده بود. مقصود واعظ مهدوی از فعالیت‌های ضروری‌تر، که در نامه استعفای خود آورده است شرکت در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی است، موضوعی که یکی از مسئولان ستاد میرحسین موسوی در گفت‌وگو با «خبر» آن را تأیید کرد. در این میان استعفای معاون قالیباف برای کمک به ستاد میرحسین موسوی، گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر اینکه کناره‌گیری قالیباف از عرصه انتخابات نیز به نفع مهندس میرحسین موسوی بوده است را قوت می‌بخشد. هرچند طالبیان مشاور پارلمانی شهردار تهران با ابراز تعجب از پیوستن معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران به ستاد موسوی گفت که بعید است با این هدف استعفا انجام شده باشد. وی به «خبر» گفت که شاید قالیباف بخواهد تغییراتی را در پوشش این موضوع انجام دهد.

 ایده‌ای که به آینده سپرده شد
محسن رضایی برای اولین بار ایده تشکیل دولت ائتلافی کارآمد و متعهد را در نامه‌اش به عسگراولادی تبیین کرد. رضایی سابقه طرح دولت ائتلافی را به چند ماه قبل از انتخابات نهم عنوان و بیان کرده که تقاضا کرده بود شش نامزد اصولگرا دور هم بنشینند و از بین خود یک نفر را انتخاب کنند و بقیه هم در کابینه او باشند و دولت را اداره کنند. محسن رضایی شاخصه دولت ائتلافی را جمع‌گرایی و برنامه‌محوری و نفی خودمحوری و تکروی عنوان کرده و معتقد است کشور را به تنهایی نمی‌شود اداره کرد و فایده دولت ائتلافی هم افزایش ظرفیت مدیریتی کشور است. محسن رضایی با ارائه طرح دولت ائتلافی فعالیت‌ها و رایزنی‌های خود را برای تشکیل این ائتلاف آغاز کرد. دولت ائتلافی مدنظر محسن رضایی ائتلاف درون‌جناحی اصولگرایان برای تشکیل دولت است و تفاوتش با دولت وحدت ملی ناطق‌نوری در این بود که فقط نیروهای یک جناح در این دولت می‌گنجد ولی در دولت وحدت ملی ائتلاف دو جناح سیاسی کشور مطرح بود. در مقابل این طرح محسن رضایی، مهدی کروبی که نخستین فردی بود که تصمیم به حضور گرفت مدلی مشابه ایده دولت ائتلافی و با همان نام را مطرح کرد. دولت ائتلافی کروبی تفاوت‌هایی را با دولت ائتلافی محسن رضایی دارد. کروبی معتقد است اگر در انتخابات به پیروزی برسد از همه نیروهای شایسته در کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در دولتش استفاده خواهد کرد. اما با این اوصاف و استقبال سرد اصولگرایان از ایده دولت ائتلافی محسن رضایی، او تلاش‌هایش را برای عملی کردن ایده انتخابی‌اش ادامه داد و ستادی را تحت همین عنوان راه‌اندازی کرد تا فعالیت‌هایش را با چراغ خاموش پی بگیرد. او از همه چهره‌های شاخص اصولگرا برای حضور در دولت ائتلافی دعوت کرد و حتی به صورت غیرمستقیم با احمدی‌نژاد هم برای حضور در این دولت رایزنی کرده است. از رئیس دولت نهم خواسته است که خرد جمعی اصولگرایان را بپذیرد و به این دولت بپیوندد اما از قرار معلوم احمدی‌نژاد این دعوت محسن رضایی را از ریشه رد کرده ودر جواب او گفته است که من به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهم کرد. بعد از این اقدام بود که کلیپی از سوی ستاد دولت ائتلافی تهیه شد که در آن لاریجانی، رضایی، حدادعادل، ولایتی، پورمحمدی و دانش‌جعفری قرار داشتند و هیچ اثری از محمود احمدی‌نژاد نبود و این اقدام از سوی تحلیلگران آغاز علنی عبور از احمدی‌نژاد توسط اصولگرایان منتقد او بود.

سپس محسن رضایی ترجیح داد تا خروجی دولت ائتلافی شخص خودش که این ایده را مطرح کرده نباشد و بر آن شد که رایزنی‌های فشرده‌ای را با قالیباف، ولایتی و لاریجانی برای پذیرش کاندیداتوری در انتخابات انجام دهم و از سوی رسانه‌های نزدیک به محسن رضایی اعلام شد که از میان این 4 نفر یک نفر کاندیدای نهایی خواهد بود. بعد از انجام این رایزنی‌های لاریجانی و ولایتی مشخص شد که لاریجانی و ولایتی تمایلی به نامزد شدن در انتخابات نداشته‌اند و تنها دو گزینه قالیباف و رضایی برای انتخاب نهایی باقی ماندند و محسن رضایی هم مکرراً در رسانه‌ها اعلام کرد که ترجیح می‌دهد خروجی دولت ائتلافی فردی غیر از خودش باشد. با اینکه در اواخر سال 87 به نظر می‌رسیدقالیباف کاندیدای دولت ائتلافی خواهد بود و حتی ستادها و رسانه‌هایش تبلیغات غیررسمی را برای او آغاز کرده بودند او به صورت غیرمنتظره در 13 فروردین 88 طی گفت‌وگویی اعلام کرد که فعلاً قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارد. با این اعلام‌نظر مشروط قالیباف او موقتاً از عرصه انتخابات کنار رفت و نگاه‌ها متوجه محسن رضایی برای اعلام کاندیداتوری شد. رضایی که روز گذشته گفته بود هنوز ترجیح من این است که دیگران کاندیدا شوند اما در عین حال از آمدن‌اش خبر داد. محسن رضایی که در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری هم مستقلاً وارد عرصه شده بود به دلیل جلوگیری از ریزش آرای اصولگرایان و اعتراض به وضعیت آن زمان اصولگرایان در روزهای پایانی منتهی به انتخابات از صحنه انتخابات کنار کشید اما این دفعه او اظهار داشته است که آمده است که بماند اما نه با تئوری دولت ائتلافی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =