۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

بهرام قاسمی


شرکت درعالی‌ترین سطح در اجلاس‌ سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به‌عنوان بزرگترین گردهمایی رهبران جهان و مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی؛ از حدود دو دهه پیش بدین سو به‌طور ثابت در دستور کار سیاست خارجی کشورمان قرار گرفته است.

با این حال، به دلیل شرایط خاص بین‌المللی، دیپلماسی فعال جهانی کشورمان، جایگاه وموقعیت برجسته رئیس جمهوری و وزیرامورخارجه دولت یازدهم و دوازدهم درسطح بین‌المللی و همچنین دستور کار متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی؛ حضور رئیس جمهوری و هیأت عالیرتبه همراه ایشان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهارسال گذشته، از تأثیرگذاری و اثربخشی چشمگیرتری نسبت به سنوات گذشته برخوردار بوده و حضور رئیس جمهوری همراه با سایر مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان در این اجلاس همواره مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی قرار گرفته و با حساسیت و علاقه‌مندی پیگیری شده است.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که بحران‌هایی چون درگیری‌ها در مناطق خاورمیانه، شرق دور (بخصوص شبه جزیره کره و دریای چین)، تروریسم و وضعیت غم انگیز و تأسف بارمسلمانان مظلوم در فلسطین اشغالی در عرصه تحولات بین‌الملل سایه افکنده است.

براین مجموعه می‌توان موضوعات مرتبط با کشورمان با ابعادی فرا - دوجانبه و بین‌المللی ازجمله موضوع برجام را افزود که نیازمند تلاش مستمرو مضاعف همه طرف‌های علاقه‌مند به این توافق بین‌المللی، برای حفظ و حراست و پایداری آن است. رئیس جمهوری کشورمان و هیأت همراه، با شرکت دراجلاس امسال مجمع عمومی با بهره‌گیری از زمینه‌ها و بسترهای موجود در این اجلاس برای ابلاغ و انتقال پیام اقتدار ملت ایران و دفاع تمام عیار از منافع ملی کشوراستفاده خواهند کرد:

سخنرانی درمجمع عمومی سازمان ملل: بی‌تردید سخنرانی ریاست محترم جمهوری درمجمع عمومی سازمان ملل آن هم درنخستین روز اجلاس و درکنارسخنرانی تعدادی از رهبران بلندپایه کشورهای مهم دنیا؛ فرصت بسیارمغتنمی است تا با زبانی شیوا، متین و دیپلماتیک به ارائه دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان در قبال مهم‌ترین مسائل و موضوعات روز دنیا از جمله وضعیت مسلمانان درمیانمار و فلسطین اشغالی و لزوم مبارزه هماهنگ جهانی با خشونت و ترور و البته ضرورت مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه وسلطه طلبانه دولت جدید امریکا پرداخته شود.

ملاقات‌ها و دیدارهای سطح بالای دوجانبه: علاوه بر ملاقات‌های ریاست محترم جمهوری کشورمان که با تنی چند از سران و رهبران کشورهای مهم و تأثیرگذار تنظیم شده، هیأت عالیرتبه همراه بخصوص شخص وزیر امورخارجه کشورمان نیز همچون سنوات گذشته دیپلماسی فعالی را به نمایش خواهند گذاشت و طیف وسیعی از تحرکات سیاسی و دیپلماتیک بخصوص ملاقات با مقامات عالیه ازجمله وزیران خارجه کشورهای مختلف را سامان خواهند بخشید.

در واقع اجلاس‌ بین‌المللی ازجمله اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت بسیار مناسب و مغتنمی است تا به نوعی برنامه و دستور کار سیاست خارجی کشور را در یک سال دیپلماتیک (از سپتامبر امسال تا سپتامبر سال بعد) تمهید و تمشیت کند. دیدار با ایرانیان مقیم: بهره‌گیری از ظرفیت‌های عالی و بالای ایرانیان خارج از کشور، همواره یکی از اهداف و برنامه‌های ثابت مقامات عالی کشورمان در اجلاس‌ بین‌المللی بخصوص در مقر سازمان ملل یعنی نیویورک بوده است. امسال نیز همچون سنوات گذشته دیدار و گفت‌و‌گوی صمیمی با ایرانیان فرهیخته و نخبه خارج از کشور، در برنامه سفر آقای رئیس جمهوری گنجانده شده است.

گفت‌و‌گو با محافل فکری و سیاسی: دیدار و گفت‌و‌گو با اندیشمندان، اندیشه‌ورزان واندیشه‌سازان درحوزه سیاست خارجی، از جمله برنامه‌ها و فرصت‌های مهم در این سفر محسوب می‌شود. این امر بخصوص با توجه به زاویه بسیار تند دستگاه حاکمه کنونی امریکا درمقابل جمهوری اسلامی ایران و واگرایی شدید درمواضع و سیاست‌های دو کشور و مواضع خصمانه و نسنجیده و بحران زای دولت امریکا در قبال کشورمان بخصوص درموضوع برجام و چالش‌های منطقه غرب آسیا، از اهمیت و ضرورت مضاعفی برخوردار شده است.

مصاحبه‌های اختصاصی وجمعی با رسانه‌ها: حضور رئیس محترم جمهور و سایر مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان در نیویورک، فرصت ارزشمندی است تا با استفاده از رسانه‌های قدرتمند و تأثیرگذار بین‌المللی و جلب توجه افکارعمومی جهانی، به خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان از یک سو و انتقال بی‌واسطه پیام حقانیت و اقتدار ملت ایران به مردم دنیا بپردازد. با توجه به تسلط و تجربه وافر رئیس‌جمهوری و وزیرامورخارجه کشورمان درتعامل با رسانه‌های بین‌المللی، این بارنیزاز این فرصت به نحو احسن بهره‌برداری خواهد شد.
باید اذعان کرد دوران قهرو گوشه نشینی و سپردن میدان رزم دیپلماتیک به رقبا و دشمنان، سال هاست به پایان رسیده و به جای سیاست صندلی‌های خالی، دولت‌ها حتی دولت‌های بزرگ و قدرتمند با تمام توان از صندلی‌های مجامع بین‌المللی برای ایفای نقش خود درعرصه دیپلماسی چندجانبه و دوجانبه و فراتر از آن دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای استفاده می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی عرصه تلاقی دیپلماسی‌های مذکوراست و جمهوری اسلامی ایران ازهیچ تلاشی برای بهره‌برداری از این فرصت مهم، دریغ نمی‌کند.
دیدار با محافل و گروه‌های اسلامی: امسال دیدارو گفت‌و‌گو با گروه‌ها و محافل اسلامی علاوه برارزش و اهمیت معنوی و سیاسی، ازاهمیت بین‌المللی زیادی با توجه به ضرورت هم‌افزایی و تجمیع توان و ظرفیت جوامع اسلامی در دفاع از مسلمانان مظلوم روهینگیا و فلسطین و یمن برخوردار است.

*سخنگوی وزارت خارجه

منبع: ایرنا

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =