دکتر حسن روحانی صبح امروز (شنبه اول مهر) در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 96-97 با انتقاد از محتوای کتاب‌های درسی تاکید کرد که کتاب‌های درسی ما دانش آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین،دکتر روحانی در این مراسم گفت:وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس وتغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می خواندیم تغییر چندانی نکرده است. در حالی که ما باید دانش آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم، کتابهای درسی ما دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند نه برای فردا و حتی امروز. نحوه تدریس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نیاز به تحول جدید دارد.

واقعیت این است که بعد از سالهای مدرسه که قرار است بهترین زمان برای فراگیری علم و دانش باشد معمولا بسیاری از دانش‌آموزان دیگری چیزی از همه درس‌هایی که خوانده‌اند یادشان نمی‌آید. بر خلاف شعارها و سرودهای ساخته شده با این وضعیت یادگیری علم و دانش کمتر کودک و نوجوان و یا بزرگسال فارغ‌التحصیل از مدرسه‌ای را می‌توانید پیدا کنید که دلش برای این روز چندان هم تنگ‌شده باشد و یا چشم به انتظار آن نشسته باشد. یک مثال ساده این مسئله را در نظر بگیرید. 

دانش آموزان از سال اول راهنمایی نظام قدیم یا کلاس هفتم در میان درس‌های خود درس عربی را دارند. چیزی حدود 7 سال پیاپی دانش‌آموزان  عربی می‌آموزند. از بچه‌هایی که چند ماهی از کنکور آن‌ها گذشته بخواهید یک جمله کامل به عربی بگویند. نتیجه را بررسی کنید.  هفت سال زمان برای آموختن مقدمات درک یا گفتن دست‌ و پاشکسته یک جمله به زبانی دیگر آن‌هم زبان عربی که تا این حد با فارسی اشتراک و سابقه مشترک دارد مدت کمی است؟ همین آزمایش را درباره بقیه درس‌ها هم امتحان کنید. این تصویری ابتدایی از ناکارآمدی را نشان می‌دهد.

در حالی که سالهای مدرسه که ذهن بچه‌ها از بسیاری از مسائل آزاد است می‌تواند با محتوای درسی مناسب و شیوه آموزش جدید بهترین  زمان فرا گرفتن علم و دانش باشد. خیلی‌ها با محتوای بد و شیوه آموزشی نادرست برای همیشه از درس یا شاخه‌ای از علم متنفر شده‌اند و بالعکس با شیوه‌ و محتوایی درست سالها پس از مدرسه هم عاشق علومی مانند شیمی و ریاضی یا ادبیات و شعر هستند.

باید علاقه خاموش شده این نسل را به خواندن کتاب و متن و محتوای  دقیق و مستند تشویق کرد. مهم نیست که کتاب کاغذی باشد یا آن را روی ابزارهای دیجیتالی مانند تبلت بخوانند. مهم این است که لذت خواندن را و لذت یافتن را و لذت آموختن را که از این کودکان دریغ شده و در وجود آن‌ها خاموش شده است بار دیگر در آنها زنده کرد.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    3 0
    به نظز می رسد شیوه آموزش زبان عربی و انگلیسی در آموزش مدارس ما به شدت غلط می باشد چرا که ما اول زبان فارسی را در قالب جملات یاد می گیریم بعد با دستور زبان فارسی در کتابها آشنا می شویم ، به نظر من بهتر است در یادگیری هر زبان بیگانه ایی مانند زبان مادری رفتار شود یعنی کلمات را در قالب جمله آموزش داد ، و چیزی که اصلا" در آموزش زبان بیگانه به آن توجه نمی شود صحبت کردن به همان زبان بیگانه در کلاس درس می باشد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    4 1
    سخنان رئیس جمهور واقعی و روشن فکرانه هستند. تغییر نگرش به شیوه های آموزشی بچه ها یمان در کشور بسیار جدی است.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    7 0
    خیلی خیلی جالبه......از این نظام آموزشی بالاترین مفام اجرایی کشور ناراضی....وزیر ناراضی.... معلم ناراضی.... دانش آموز نااااااااااراضی.......والدین ناراضی............خروجی افتضاح و ناکارآمد.......... ولی... هیچکس اقدامی هم انجام نمی دهد........
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    2 0
    با نان قرض دادن و جابجا شدن یک سری افراد فرصت طلب در پست های مدیریتی انتظار رشد و تغییر بیهود است .