تسنیم نوشت: پس از آنکه پادشاه بحرین آشکارا تحریم عربی علیه اسرائیل را محکوم کرد، اکنون سران این رژیم به ائمه مساجد دستور داده اند از سخنرانی علیه اسرائیلی اجتناب کنند.

به گزارش پایگاه خبری العهد، پس از اینکه حمد بن عیسی آل خلیفه آشکارا تحریم عربی علیه اسرائیل را محکوم کرد، اکنون سران این رژیم به خطبای مساجد دستور داده اند از سخنرانی علیه اسرائیل خودداری کنند.

پایگاه میدل ایست به نقل از یکی از ائمه مساجد در شهر الرفاع بحرین فاش کرد، دولت منامه به خطبای مساجد دستور داده است، هرگونه خطبه علیه تل آویو ممنوع است.

احتمال اعلام رسمی عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل


در این میان مسئولان بحرینی پیش بینی کرده اند امکان اعلام عادی سازی روابط به شکل رسمی با اسرائیل در طول یک سال دیگر وجود خواهد داشت، زیرا مجموعه دلایلی وجود دارد که نشان می دهد منامه دشمنی با اسرائیل را کنار گذاشته و سفر مسئولان فدراسیون فوتبال اسرائیل به بحرین نیز دلیلی بر همین موضع است.

اکنون بحرین و اسرائیل در تلاش برای تبادل دیدار بین وزیران و تاجران و نیز شخصیت های مذهبی هستند، اما هنوز این روند تا گشایش نمایندگی های دیپلماتیک پیش نرفته است.

در همین ارتباط یک منبع غربی در گفت وگو با میدل ایست اعلام کرد، به نظر نمی رسد شاهد گشایش سفارت اسرائیل در بحرین باشیم اما به احتمال زیاد می توان شاهد سفرهای رسمی وزیران اقتصادی و مسئولان دست اندرکار مسائل اقتصادی بود.

به گفته این منبع غربی، امسال نه اما شاید بعدها پادشاه بحرین به مردم کشورش اعلام کند که موضوع مهم رویارویی با ایران است.

آل خلیفه اسرائیل را تهدیدی علیه خود نمی‌داند

یک مسئول بحرینی نیز در گفت وگو با این روزنامه گفت: برقراری روابط با اسرائیل مشکل نخواهد بود زیرا اسرائیل تهدیدی برای بحرین نیست و امنیت آن را تهدید نکرده و یا علیه آن توطئه نمی کند. وی مدعی شد اما ایران این کار را می کند.

این در حالی است که مارفن هیر از خاخام های سرشناس اسرائیل در ملاقات اخیر با حمد بن عیسی آل خلیفه گفت، شاه بحرین در این دیدار مخالفت خود را با تحریم عربی علیه اسرائیل اعلام کرده و تصریح کرد، در صدد است به شهروندان خود اجازه دهد بدون ممنوعیت و با آزادی راهی سرزمین های اشغالی شوند.

عادی سازی روابط آبستن وخامت اوضاع در بحرین


به هر حال عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل احتمال دسته بندی هرچه بیشتر و وخامت تنش موجود در این کشور را افزایش می دهد، آن هم در شرایطی که بحرین اکنون با دسته بندی بین حاکمان کشور و اکثریت مردم روبه رو است.

در این میان باید گفت برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با اسرائیل به شکل پنهانی رابطه دارند و با پنهان کردن این روابط تلاش دارند از خشم مردمی جلوگیری کنند اما بحرین اخیرا این روابط را علنی کرده است.

علنی کردن توافقنامه‌های تجاری بحرین با اسرائیل

در همین ارتباط یک دیپلمات بحرینی اعلام کرد، تماس بین مسئولان بلند پایه بحرین و اسرائیل در جریان است و محور این تماس ها نیز تبادل دیدار بین تاجران و شخصیت های تاثیرگذار در جامعه و نیز چهره های مذهبی است و در پی این گامها توافقنامه های تجاری دو جانبه به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

روزنامه های اسرائیلی نیز در مورد موضع سران آل خلیفه در قبال روابط با این رژیم نوشتند: پادشاه بحرین تحریم عربی علیه اسرائیل را محکوم کرد.

اما واقعیت این است که این گشایش روابط بحرین با اسرائیل در بین ملت بحرین هیچ طرفداری ندارد و علاوه بر این بحرینی ها در صفحات اجتماعی خشم و نارضایتی خود را از مواضع کشورشان در قبال اسرائیل اعلام کردند.

تلاش آل خلیفه برای طبیعی نشان دادن عادی سازی روابط با اسرائیل

با اینهمه آل خلیفه بر ادامه مسیری که در ارتباط با برقراری روابط با اسرائیل در پیش گرفته است، اصرار داشته و تلاش دارد عادی سازی روابط با اسرائیل را برای بحرینی ها عادی جلوه دهند.

در این میان باید پرسید آیا خطبای مساجد بحرین که مخالف مواضع آل خلیفه هستند، از دستورات سران این کشور اطاعت کرده و به آن احترام خواهند گذاشت؟

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =