کتاب «روش تحقیق معاصر در علوم انسانی» نوشته احمد محمدپور توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشارات ققنوس، کتاب «روش تحقیق معاصر در علوم انسانی» نوشته احمد محمدپور را منتشر کرده است.

مسئله روش، چه در معنای فنی و چه در معنای کلی آن، قدمتی به درازای تاریخ فلسفه دارد و به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست؛ حتی انتزاعی‌ترین نظام‌های فلسفی به طور ضمنی در لابه لای مباحث هستی شناختی و معرفت شناختی خود ناگزیر جایی برای روش باز کرده یا آشکارا از آن سخن گفته‌اند. به عنوان مثال، فیلسوفان پیشاسقراطی روش را عمدتا در چارچوب جهان بینی بیان کرده و جا می‌دادند.

نویسنده کتاب، مدرس گروه انسان شناسی دانشگاه واندربیلت است و در این اثر، بر نیاز بازگشت به روش در قالب جهان بینی تاکید می‌کند. خلاف نگرش حاکم بر روش شناسی تحقیق که معتقد است روش‌های کمی‌و کیفی پژوهش صرفا ابزاری در خدمت فرضیات برآمده از رویکردهای نظری هستند، این کتاب نشان می‌دهد که روش‌های تحقیق برخاسته از جهان بینی‌ها و موقعیت‌های زیست جهان هستند که درک و تفسیر ما را از جهان شکل می‌دهند.

این کتاب ۱۱ فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «پارادایم به اپیستمه»، «شناخت عینی واقعیت: از کنت تا باسکار»، «ساختار به مثابه واقعیت: از سوسور تا لاکان»، «روش‌شناسی رهایی بخش: از آدونور تا هومی‌بهابها»، «انسان شناسی در چنبره نگاه‌ها: از هنری مورگان تا جورج مارکوس»، «واقعیت به مثابه تفسیر معنا: از دیلتای تا گارفینکل»، «فلسفه قاره‌ای و جدال بر سر معنا: از کانت تا دریدا»، «فلسفه تحلیلی و تلاش برای رسیدن به حقیقت: از فرگه تا کو آین»، «درک نوپراگماتیسمی‌از روش: رورتی و فلسفه پساتحلیلی»، «پست مدرنیسم و امکان تولید معرفت: از توینبی تا باومن» و «بازتعریف معرفت در بستر سیاست رادیکال: از دریدا تا بدیو»

این کتاب با ۵۲۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۹ هزار تومان منتشر شده است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =