دومین دور مذاکرات ایران و افغانستان برای تدوین سند جامع راهبردی همکاری‌های میان دو کشور، امروز یکشنبه با حضور هیات 15 نفره ایران و طرف افغان در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد.

گزارش ایرنا به نقل ازمنابع خبری افغانستان حاکی است در جریان این مذاکرات که در پشت درهای بسته انجام شد؛ از میان پنج کمیسیون مشترک همکاری میان دو کشور ، تنها به دو مورد ، یعنی مذاکرات کارشناسی کمیته های امنیت و آب پرداخته شد.
ایران علاوه بر این دو کمیسیون با افغانستان در سه حوزه مهاجرین ، امور اقتصادی و مسایل فرهنگی نیز توافق نامه همکاری دارد که در قالب کمیسیون های مستقلی دنبال می شود.

به گزارش منابع محلی مذاکرات برای سه کمیسیون دیگر در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
توافقنامه همکاری ایران و افغانستان در قالب پنج کمیسیون تخصصی برای تدوین سند همکاری جامع در اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان سفر محمد جواد ظریف به کابل امضا شد.

در اولین دور مذاکرات که خرداد ماه امسال به میزبانی تهران برگزار شد، دو کشور برای دستیابی به یک سند راهبردی و جامع برای همکاری‌های دوجانبه و نحوه کار روی موضوعات مهم توافق کرده بودند .
هیات ایرانی را در موضوع کمیته امنیت محمد ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و در کمیته آب سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه سرپرستی می کنند.
در آن طرف میز مذاکره نیز یما کرزی، معاون شورای امنیت ملی و رییس تیم مذاکره کننده افغانستان در مذاکره تهران ، سرپرستی هیات افغان در کمیته همکاری های امنیتی را بر عهده دارد. در کمیته آب نیز شجاع الدین ضیائی معاون آبیاری و منابع طبیعی وزارت کشاورزی سرپرست هیات افغان است.

بنا به این گزارش، مذاکرات در مورد همکاری های امنیتی در مرزها، مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی، مواد مخدر، تفاهم در مورد تعریف از گروه های تروریستی و همچنین بحث آموزش نیروهای امنیتی افغانستان از محورهای گفت ‌وگو در کمیته امنیتی بوده است.
در کمیته آب نیز مساله هیرمند ، هریرود ، تالاب های هامون و همچنین همکاری های مشترک ایران و افغانستان در زمینه حفظ آب و تقویت زیست بوم ها به عنوان عوامل نقش آفرین در تداوم حیات در زمین مورد مذاکره قرار گرفته است.

ساعاتی قبل از ورود هیات ایرانی به کابل که عصر دیروز صورت گرفت ، محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در جلسه مشترک با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و کارشناسان مربوط در کمیسیون های مشترک پنجگانه ایران وافغانستان خواستار تعمیق روابط با ایران به عنوان یک همسایه شده بود.

غنی در نشست دیروز که به منظور ارزیابی پیشرفت کار کمیته های پنج گانه همکاری های میان افغانستان و ایران در کاخ ریاست جمهوی تشکیل شد گفت که پس از امضای سند جامع همکاری ها در بخش های گوناگون، رابطه میان این دو کشور بهتر و گسترده تر خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    0 1
    يك كميسيون هم براي بازگشت افاغنه به كشورشان بگدارند كميسيون مهاجران كه فقط كارش ورود افاغنه شده