همکاری اقتصادی چین با ایران بالاخص در بخش نفت و گاز این رزها باعث نگرانی اروپایی ها شده تا جاییکه گفته می شود بزودی مسوولان اروپایی و امریکایی برای رایزنی بیشتر به پکن سفر خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز از واشنگتن، مقام های آمریکایی و اروپایی، که به تازگی دور جدیدی از تحریم های یک جانبه را ضد تهران وضع کرده اند، از احتمال کارشکنی پکن در این تحریم ها که بخش عمده ای از آن پروژه های نفت و گاز ایران را شامل می شود، به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

از آنجا که تقاضا برای انرژی در چین به شدت رو به افزایش است و پکن یکی از وارد کنندگان اصلی نفت خام ایران به شمار می رود، غربی ها نگران هستند شرکت های چینی به تحریم های اعمال شده علیه تهران بی اعتنایی کنند.

آمریکا و برخی هم پیمانان اروپایی این کشور در تلاشند به منظور اعمال فشار سیاسی بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، واردات سوخت ایران را با مشکل رو به رو سازند، اما مقام های ارشد صنعت نفت ایران بارها بر ناکام ماندن این تحریم ها و خودکفایی کشورمان در تامین سوخت تاکید کرده اند.

بر اساس قوانین وضع شده برای تحریم ایران که در سال 1996 به تصویب کنگره آمریکا رسید، شرکت های خارجی که بیش از 20 میلیون دلار در پروژه های نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند، از سوی دولت واشنگتن مجازات خواهند شد، اما اجرای این قانون به دلیل واکنش های منفی از سوی دیگر کشورها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چندی پیش گزارش داده بود: در حالی که دولت آمریکا خواستار تشدید تحریم های ایران است، در طول 10 سال گذشته دولت های حاکم در این کشور به شرکت های فعال در پروژه های مختلف ایران از جمله پروژه های نفت و گاز، 107 میلیارد دلار نیز پرداخت کرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =