دولت از محل واردات، شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو 850 میلیارد تومان درآمد مالیاتی به دست آورد.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد درامد مالیاتی دولت در سه بخش درآمد مالیاتی ناشی از واردات خودرو، درآمد مالیاتی ناشی از نقل و انتقال اتومبیل و درآمد مالیاتی ناشی از شماره گذاری خودرو به 850 میلیارد تومان رسیده است.

بر این اساس درآمد مالیاتی حاصل شده در بخش واردات خودرو برابر با 110 میلیارد تومان بوده است که بررسی ها نشان می دهد کمتر از حد انتظار دولت در این حوزه است.دولت انتظار داشت درآمد مالیاتی برابر با 1370 میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی ناشی از واردات خودرو دریافت نماید اما در کل حجم درآمد حاصل شده تقریبا بیش از 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

به نظر می رسد پیش بینی های دولت در حوزه واردات خودرو همواره بلند پروازانه است اما در کل در سال جاری متوقف شدن فرایند ثبت سفارش خودرو و تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی خودروهای وارداتی خود در کاهش درآمدهای مالیاتی این سرفصل تاثیرگذار بوده است.

رکود همچنان باقی است

آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد مالیات ناشی از نقل و انتقال اتومبیل یا به عبارت دیگر خرید و فروش خودروی دست دوم نیز کاهشی تنها نیم درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل دارد اما این رقم از انتظار پیش بینی شده دولت در قالب بودجه کمتر است .

در این راستا حجم درآمدهای مالیاتی ناشی از نقل و انتقال خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه امسال به 230 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که دولت انتظار داشت در این دوره زمانی درآمدی برابر با 310 میلیارد تومان از این فصل درآمدی پیش بینی شده در بودجه حاصل شود .

کمتر بودن درآمد محقق شده نسبت به بودجه را می توان ناشی از رکود بازار خرید و فروش خودروی دست دوم در کشور دانست . اتفاقی که سال هاست بازار خودروی ایران را به خود مشغول کرده است.

اگر در این دو سرفصل درآمدهای پیش بینی شده دولت خوشبینانه تلقی شود، درآمد ناشی از شماره گذاری خودرو اما بیش از پیش بینی ها بوده است . در حالی درآمدی برابر با 510 میلیارد تومان از محل شماره گذاری خودرو حاصل شد که دولت پیش بینی کرده بود در این محدوده 5 ماهه درآمد مالیاتی برابر با 470 میلیارد تومان از این سرفصل به دست آید.

افزایش تولید خودرو و رونق بازار خرید خودروی صفر کیلومتر از مهمترین دلایل تحقق بیش از صد در صدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای شماره گذاری خودرو است.

35223

کد خبر 718343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوری A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    21 1
    با سلام: کاش این حجم از درآمد مالیاتی صرف بهبود حمل و نقل عمومی می شد اما
    • حاتمی A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      2 0
      اگه نخواهیم خودروساز در پیت باشیم چکار باید بکنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    9 0
    تا زماني که تقاضا براي پرايد وجود دارد، اين خودرو توليد خواهد شد.
    • بی نام A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      0 0
      اگریک باردیگر کمپین مخریدن خگروی صفر فعال شوداینبار پیروزمیشود.شک ندارم وخودروسازان راازخاب ۴۰ ساله بیدارمیکند.یا ورشکست نیشوند یا قیمتها وکیفیت وخدمات را واقعی ومنصفانه میکنند تازمانی که اجبار وزور پشت اینهانباشداصلاحی انجام نمیدهند.مردم قدرت خودرادست کم گرفته‌اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    11 0
    متاسفانه خودروهای خارجی مرتب ارتقا پیدا می‌کنند ولی ما خودروهای منقرض شده‌ و منسوخ شده‌ی آن‌ها را استفاده می‌کنیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    18 1
    بر اساس قانون اول ترمودینامیک پراید از بین نمی رود بلکه از حالتی پراید به حالت دیگر ساینا و یا .... در می آید
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    4 1
    خوب وقتی نرخ سود بانکی به صورت دستوری و بخشنامه ای کم بشه بهتر از این نباید انتظار داشت سود بانکی تابع عرضه و تقاضا است و اولین قشری که تاوان پایین آمدن دستوری آن را می پردازد مستاجرین می باشند. بعد از باید منتظر صعود قیمت طلا و ارز و مسکن هم بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    8 0
    بابا نخرین این آشغال چینی ها و کره ای ها رو. کافیه یه سر تا همین کشورهای همسایه شمالی بزنین ببینین بهترین ماشین های آلمانی رو با چه قیمتی سوار میشن. خلایق هر چه لایق
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 1
    خودرو سازان همه را با خود همراه میکنند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    8 1
    آیا شما حاضر هستید مثل بقیه دنیا به قیمت بخرید و بعد از یک سال نصف قیمت و کمتر بفروشید؟ مسلما خیر. منظورم اینکه اگر بالاتر میخرید موقع فروش ضرر آنچنانی نیست و شاید بالاتر هم بفروشید ولی در جاهای دیگه دنیا اینجوری نیست باید نصف و کمتر بعد از یک سال بفروشید
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    دز کشوز مشکل دیگری نداشتیم همه حل شده
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    9 0
    تا انحصارگرایی هست همینه که همینه فقط خون مردم را میمکند به اسم حمایت از صنایع داخلی بی کیفیت و گران
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    2 1
    ایرانخودرو باید در خدمت مردم باشد و موجبات رضایت مردم را فراهم کند ولی انگار خوشش می اید که سر مردم کلاه بگذارد و چند برابر قیمت جهانی به مردم کشوش بفروشد البته مردم هم یکم مقصرند چون پول ماشینی را که هنوز تولید نشده و از نزدیک تست نکرده اند را جلو جلو می دهند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    4 0
    هر دو سه روز یک خبر خودرویی میگذاری و داغ مردم تازه میشه.خودروسازها ککشون هم نمیگزه .فقط حسرت ماشین استاندارد با قیمت واقعی به دل مردم میمونه.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    8 2
    یک انسان عاقل زمانی کالایی را خودش تولید می کند که بهای تمام شده آن پایینتر از بیرون درآید. در مورد خودرو پژو 2008 اگرچه دستمزد کارگران اروپایی بیشتر از کارگران ایرانی است، اگرچه گارانتی اروپاییها بسیار قوی تر و فراتر از ایرانیهاست، اگرچه خطوط تولید اروپاییها بسیار مدرن تر از خطوط تولید ایران خودرو است لکن قیمت فروش در اروپا 67 میلیون تومان است در ایران با منت 100 میلیون تومان
    • رر IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      0 2
      باز کیلویی حرف زدن و قیمت پروندن اساتید شروع شد.قیمت پایه پژو ۲۰۰۸ ۲۲هزار دلار است و بسته به اپشن بالاتر هم میره.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    6 0
    وقتی مردم برای خرید خودرویی که 30 میلیون تومان از بازار جهانی گرانتر است سر و دست میشکنند ، باید ایران خودرو هم کلاه سرشان بگذاره
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    وقتی مردم برای خرید خودرویی که 30 میلیون تومان از بازار جهانی گرانتر است سر و دست میشکنند ، باید ایران خودرو هم کلاه سرشان بگذاره
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 1
    امیدوارم خون تمام کسانی که بخاطر بی کیفیتی محصولات خودروسازهای داخلی جونشون از دست دادند به زودی زود دامن همشون رو بگیره
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    5 1
    بخدا آدم سردرد میگیره از این همه ظلم و جفا به این مردم. ..شورای رفاقت و خودروسازها بدونید اگر جهنمی تو کار باشه..جای شما ته موتورخونه جهنمه..بخاطر خونهایی که تو جاده ها ریخته شد بخاطر ماشین بی کیفیت..بخاطر فشاری که بر دوش مردم آوردید و واسه هزاران دلیل دیگه...فقط بدونید زندگیتون بوی خون میده
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      0 0
      تاریخ ظلم هایی شدیدتر از این رو به چشم دیده. پس منتظر نباشید تاریخ واستون کاری بکنه.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    6 0
    انقد اینجا مردم نظر میدن انقد ناراضی هستن ولی حرفشون به هیچ جا نمیرسه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    مردم حقشونه اگه می خوان کالای باکیفیت وباقیمت مناسب بخرن بایدتحریم کنن اون موقع همه چی درست میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    تا مافیای پر قدرت خودرو سرنگون نشود آش همان آشو و کاسه همان کاسه است
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    2 0
    دیدید چه برجکایی دارن این خودرو سازها دور کارخانه هاشون مثل پادگانا خب حق دارن مردم به خون شون تشنه ان
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    بهترين كار براي تنبيه خودروسازان و شوراي رفاقت خودروسازان : كمپين نخريدن با شرط مرد بودن در قول
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    1 0
    کسانی که از خودروی تولید داخل صحبت میکنند یا نمی‌دانند خودرو چیست٬ یا نمی‌دانند تولید چیست، یا نمی‌دانند داخل کجاست
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    4 0
    باور کنید این انصاف نیست که سه سال تا بوق شب کارگری کنی هم خرج زندگیتو بدی و هم ماهی ۳۰۰ بذاری کنار تا بعد سه سال که شد ده میلیون بتونی یه پراید دست دوم قراضه بخری بعدش بفهمی به بهانه گران شدن خودرو مردم نیز پراید ده تومنیشون رو کردم ۱۳ تومان و تو باید بازم حسرت به دل یه سال صبر کنی تازه اگه بازم گران نشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    2 0
    چون مردم نمی توانند بخرند باید چکار کرد پاسخ ساده است برخلاف کشور های سرمایه داری و کفار که وقتی کالایی گران است و مردم نمیخرند قیمت آن را پایین می آورند اما در کشور ما راز اقتصادی بزرگی کشف کردن که هیچ کشوری قادر به فهم آن نیست حتی کشور های مرتعجه خاور میانه و آن اینکه اگر کالای گرانی را مردم نمی خرند آن را گرانتر کنید که از هولشان که گرانتر تر نشود مجبور به خرید آن کالا بشوند مانند مسکن و خودرو و وسایل خانگی و ..... این ستاد های مردمی مانند همین ستاد و مشابهات آن از اول تاسیس شان هی داد مزنند گران نکنید اما کسی به حرفشان گوش نمیکند اما آنها همچنان کار خودشان را ادامه میدهند و فریاد میزنند که "گران نکنید " و دآنها هم کار خودشان را می کنند و گران میکنند واز این داستان می آموزیم که پایداری و
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    ما كه ميدونيم آب از كجا گل آلوده
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    خودروسازی به نفع تولید داخلی و به ضرر بنجل سازان قطعات در کشور چین باید تعطیل و برچیده بشه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    3 0
    مگه جیب مردم مهمه؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    4 0
    از همان ابتدای گران شدن خودروها دم این سازمان از زیر قبایشان پیدا بود ولی کسی دقت نمی کرد .
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    2 8
    عزيزم شما كه از توليد اطلاع نداري مقاله با آب و تاب ننويس شوراي رقابت باعث مرگ هزاران نفر در سال ميشود .وقتي دستمزد و مواد اوليه وحمل و نقل اضافه ميشود سازندگان قطعه يا بايد تعديل نيروي انساني داشته باشند يا از كيفيت بزنندكه در هر دوحالت با جان مردم سرو كار دارند .زيرا بيكاري جرم و جنايت را زياد ميكند وعدم كيفيت نيز با جان مردم بازي ميكند .اگر واقعا طرفدار توليد ملي و كيفيت هستيد حداقل قيمت پرايد بايد 26ميليون تومان باشد تا سازنده ايراني و خودرو ساز بتواند خودرو با كيفيت توليد نمايد .اگر شوراي رقابت يك اپسيلن از چرخه صنعت و توليد اطلاع داشته باشد اينگونه عمل نمينمايد .شوراي رقابت اگر دست از سر مردم بردارد بحران بيكاري و مشكل كيفي تمام توليدات ايران نيز حل ميشود.
    • بی نام A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      0 0
      اگر شرکتهای بزرگ دنیاازوجودمتخصصی مثل شمااطلاع داشتند قیمت خودروهای خودرا میتوانستند تا میایونها دلار افزایش دهند تا ضرر نکند.ولی نمیدانم‌چراباقیکتهای پائین وکیفیت بالا توانسته‌اند لیشترین سود را ببرند وما تزدیک یک قرن است که حلبی میسازیم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    1 0
    چرا نظرات كارشناسي صحيح را چاپ نميكنيد