نمایندگان اوپک با نمایندگان تام الاختیار بخش انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری دیدار کردند و نتیجه آن تضمین امنیت تقاضای نفت برای تولید کنندگان بود.

چهار مرد اول اوپک روز دوشنبه در بروکسل بلژیک بر پشت میزمذاکره با  نمایندگان تام الاختیار اتحادیه اروپا در بخش انرژی نشستند و اروپایی ها را مجاب کردند تا امنیت تقاضا برای تولید کنندگان نفت را تضمین کنند. مساله ای که این روزها به یکی از اساسی ترین بحران های بازار نفت بدل شده است.چرا که بحران های اقتصادی اروپا و آمریکا طی دو سه سال اخیر برروی تقاضا نفت در بازار جهانی بسیار تاثیرگذار بوده و براین اساس بسیاری از کارشناسان برای امنیت تقاضا برای تولید کنندگان نفت طی سال های اخیر بالاخص تا سال 2015 ابراز نگرانی می کنند. اگرچه در این میان تولید کنندگان و یا به قولی نمایندگان اوپک نیز تعهد کردند که امنیت عرضه در بازار را تضمین کنند اما اهمیت تضمین تقاضا در شرایط فعلی با توجه به بحران های اقتصادی موجود در بازار اروپا و آمریکا  که منجر به کاهش تقاضا شده خود از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این نشست که وزیر نفت ایران به عنوان نائب رئیس اوپک در ان حضور داشت بررسی تحولات بازار نفت اصلی ترین موضوعی بود که به آن پرداخته شد و اکثر نتیجه های گرفته شده در این نشست نیز به همین موضوع بر می گردد.

توافق بر سر ضرورت بازارهای نفت با ثبات، شفاف و قابل پیش بینی ، لزوم شفافیت در بازارهای مالی جهان، سود دو طرف از ثبات در بازار نفت و قابل پیش بینی بودن بازارهای جهانی این ماده از جمله مواردی هستند که در این نشست بر انها تاکید شده است.

پس از پایان این نشست نیز دبیرکل اوپک در جمع خبرنگاران حاضر شد و خواستار بازنگری در طرح ممنوعیت حفاری در آبهای عمیق شد.

به گفته عبدالله سالم البدری، ما نباید بدون مطالعه دقیق، حفاری در آب های عمیق را متوقف کنیم.

وی تصریح کرد: پس از حادثه انفجار یک سکوی حفاری و نشت نفت از یک چاه متعلق به شرکت انگلیسی بی.پی در نزدیکی سواحل لوئیزیانا واقع در آب های عمیق خلیج مکزیک که به کشته شدن 11 کارگر و وقوع بزرگ ترین نشت نفت تاریخ آمریکا منجر شد، متولیان صنعت نفت در جهان روش ها و قوانین حفاری در چنین پروژه هایی را بازنگری می کنند.

بر پایه این گزارش، اتحادیه اروپا در نظر دارد حفاری در آب های عمیق دریای شمال در اسکاتلند را که بخش عمده ای از بلوک های نفتی در این بخش کشف می شوند، به دقت زیر نظر داشته باشد؛ البدری نیز در این باره معتقد است: اوپک در صورت لزوم و در مواقع نیاز با اروپا همکاری می کند.

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ادامه داد: چنانچه پروژه های کنونی تولید نفت در آب های عمیق نیاز به اصلاح و بازنگری داشته باشند، ما باید اقدام های لازم را انجام دهیم، اما با توجه به سطوح عرضه نفت و تاثیر آن بر قیمت های جهانی این ماده، همچنین وضعیت اقتصادی جهان، باید در باره تصمیم گیری های شتابزده (ممنوعیت حفاری در آب های عمیق از سوی دولت آمریکا) مراقب باشیم.

البدری تاکید کرد: مطمئن هستم که دولت آمریکا به دلیل فاجعه نشت نفت با مشکل جدی روبه رو شده است و به دلیل نا آگاهی از شرایط پروژه های تولید نفت در آب های عمیق خود، تصمیم گرفته است حفاری در بخش های فراساحلی را متوقف کند.

براساس این گزارش ، هشتمین نشست مشترک اوپک و اتحادیه اروپا سال آینده در مقر دبیرخانه اوپک در وین اتریش برگزار و ریاست هیئت اوپک را وزیر نفت کشورمان عهده دار خواهد بود. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =