نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: اگر ۵۰ حزب درست و حسابی داشته باشیم، بهتر از آن است که از ۲۵۰حزب مجوزدار، ۲۰۰ حزب فقط اسمی روی کاغذ داشته باشند و فعالیت نکنند.

امید کرمانی‌ها: احزاب بر اساس قانون جدید در حال ساماندهی هستند، اقدامی که شاید خوشایند یکسری از تشکل های سیاسی نباشند اما به هرحال باید با معیارهای قانونی خودشان را وفق دهند. کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در ساماندهی تشکل های سیاسی رسمی عزمی جدی دارد و می خواهد آمار احزاب کشور را واقعی کند.

پروانه مافی نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور به خبرآنلاین می گوید: بیش از 250 حزب رسمی در کشور داریم اما بسیاری از آنها فقط نامی روی کاغذ هستند. باید صف احزاب فعال از احزاب غیرفعال جدا شود. این اتفاق به تقویت جایگاه احزاب می انجامد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

صدور مجوز فعالیت برای تشکل‌های سیاسی بر عهده کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور است و اکنون این کمیسیون ساماندهی احزاب را براساس قانون جدید در دستورکار دارد. قانونی که بر اساس آن، تشکل های سیاسی موظفند کنگره برگزار کنند، بیش از 10 شعبه استانی و بیش از 300 عضو داشته باشند و... فلسفه و هدف این قانون چیست؟ آیا اجرایی شدن آن، به تقویت تحزب در کشور منتهی خواهد شد؟

بله، مجلس نهم قانون جدید احزاب را تصویب کرد و امروز این قانون اجرا می شود. ساماندهی احزاب بر اساس قانون نیز جزء وظایف و اختیارات اصلی کمیسیون ماده 10 احزاب است. تشکیل های سیاسی باید فعالیت های خودشان را با مفاد مصرح در قانون جدید احزاب وفق و تطبیق دهند، یعنی کنگره بگذارند و تعداد اعضا و شعب استانی آنها نصاب قانونی را رعایت کند.

اجرای قانون جدید احزاب عطف بما سبق می شود؟ به عبارت دیگر احزابی که در گذشته مجوز فعالیت گرفته‎اند نیز باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند یا فقط تشکل هایی که از زمان تصویب قانون جدید مجوز اخذ کردند، مشمول این قانون می شوند؟

فرقی نمی کند، کل احزاب باید فعالیت‎هایشان را بر اساس قانون جدید منطبق کنند و به کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور گزارش دهند.

آیا اجرای قانون جدید به احزاب ابلاغ شده است؟

بله، قانون جدید به همه احزاب رسمی ابلاغ و اطلاع رسانی شده است.

الان چند حزب رسمی در کشور مشغول فعالیت هستند؟

بیش از 250 حزب. اما همه آنها براساس قانون جدید احزاب ساماندهی می شوند.

تا چه زمانی احزاب فرصت دارند گزارش تطبیق فعالیت های خود را براساس قانون جدید به کمیسیون ماده 10 احزاب بدهند؟

ظرف 6 ماه باید خود را با قانون جدید منطبق کنند.

مهلت 6 ماهه به احزاب برای تطبیق یافتن با قانون جدید از چه تاریخی شروع شده است؟

از ابتدای مهرماه اجرای قانون جدید به آنها ابلاغ شده است.

یعنی احزاب باید تا پایان سال 96 خود را با مفاد قانون جدید وفق دهند؟

بله. همین طور است.

به نظر شما خروجی این قانون در نهایت منجر به تقویت احزاب خواهد شد؟

بله قطعا همین طور است. بسیاری از احزاب فقط اسمی روی کاغذ هستند. 2 تا 5 نفر اسم‌شان را روی کاغذ نوشته‌اند، نه دفتر دارند و نه فعالیت می کنند! در واقع هیچی نیستند و فقط با حضور خود به آمار احزاب رسمی اضافه کرده‌اند. وقتی احزاب خود را با قانون جدید تطبیق دهند، احزاب فعال، اصلی و استخوان دار مشخص می شوند. اگر 50 حزب درست و حسابی داشته باشیم بهتر از آن است که از 250 حزب مجوزدار، 200 حزب فقط اسمی روی کاغذ داشته باشند و فعالیت نکنند.

آیا کمیسیون ماده 10 احزاب، نظر خانه احزاب را هم برای اجرای این قانون اخذ کرده است؟

ربطی به خانه احزاب ندارند.

هر قانونی آیین نامه اجرایی دارد که مجری آن را تدوین می کند، شاید خانه احزاب درباره نحوه تدوین آیین نامه اجرایی می توانست یا می خواست نظر دهد. بهتر نبود از خانه احزاب نیز نظرخواهی می شد؟

ما ملزم به نظر گرفتن نیستیم. کمیسیون ماده 10 احزاب برنامه و وظایفی دارد و مطابق آنها عمل می کند. ضمن آنکه دو نفر از احزاب ملی و استانی در جلسات کمیسیون ماده 10 حضور دارند و مطالب به اطلاع آنها می رسد. آنها هم اظهارنظر می کنند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =