باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مخزن پارس جنوبی ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را دارد.

حسنی مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: مخزن گاز پارس جنوبی با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است.

وی افزود: این مخزن ۸ درصد از ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.

حسنی بیان کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا است، یعنی اگر این مقدار طلا را درکامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را دارا است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، ادامه داد: رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که ارزش افزوده ایجاد کند، تبدیل گاز به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و اکنون تولید گاز این شرکت روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این میزان تولید زمانی مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال ۲۰۱۰ موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.

حسنی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.

براین اساس BP جزو ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، در حالیکه مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق ۱۴۰۴، از ابتدای شروع فعالیت آن، تنها حدود ۳۰ سال خواهد گذشت. این امر بدان معناست که پارس جنوبی در اوج جوانی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز دنیا محسوب می شود که حتی رقابت با آن آرزوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان خواهد بود

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 0
    به به چه اختلاسی ازش در بیاد.