ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه جزئیات پیش‌نویس طرحی را در سنای آمریکا منتشر کرد که بر اساس آن، واشنگتن شرایط جدیدی را برای اجرای تعهدات خود در برجام تعیین می‌کند.

از جمله این شرایط می‌توان به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای در صورت آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و یا منع دسترسی ناظران بین‌المللی به هر یک از پایگاه‌های کشورمان (احتمالا از جمله پایگاه‌های نظامی) اشاره کرد.

این طرح با هدف الحاق به قانون مصوب سال 2015 کنگره آمریکا از سوی سناتورها «باب کورکر» و «تام کاتن» ارائه شده است اما منتقدان هشدار می‌دهند که این اقدام می‌تواند آمریکا در موضع نقض برجام قرار دهد.

رویترز تاکید می‌کند که نمایندگان سنای آمریکا در تاریخ 13 اکتبر (21 مهر) که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سرباز زد و تصمیم‌گیری در این رابطه را به کنگره ارجاع داد، در حال تدوین طرح یاد شده بودند.

سناتور جمهوریخواه کورکر از آن زمان در تلاش برای جلب حمایت اعضای دمکرات سنا بوده است؛ با این حال گفته می‌شود که دمکرات‌ها اصرار به هماهنگی با متحدان اروپایی واشنگتن پیش از اعمال هرگونه تغییر در نحوه کنونی اجرای برجام را دارند.

طرح جدید سناتورهای جمهوریخواه، دولت آمریکا را مکلف به افزایش جزئیات گزارش خود درباره پایبندی تهران به برجام و افزودن مواردی مانند استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای تجاری برای مصارف نظامی می‌کند.
در این طرح همچنین ذکر شده است که در صورت ارزیابی توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای صرف کم‌تر از یک سال، تحریم‌ها به سرعت بازگردانده خواهد شد.

کورکر که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است، طرح مذکور را در شرایطی ارائه می‌کند که دعوای لفظی او با رئیس جمهوری این کشور برسر توافق هسته‌ای در روزهای گذشته شدت بیشتری گرفته است.

ترامپ بارها او را به واسطه امضای برجام مقصر دانسته و این در شرایطی است که هیچ از یک اعضای جمهوریخواه وقت کنگره آمریکا از جمله کورکر، از این توافق حمایت نکرده بودند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =