بازتاب‌های ماندگار بانوی اول آسیا

همه چیز از این پیام تلگرامی شروع شد:«سلام. در خواست زیر را یکی از دوستان از من کرده که چون شماره تلفنش مربوط به فارس است گفتم شاید برای شما سوژه خوبی باشد»؛ این پیام را آقای محمد مهاجری برایم ارسال و در ادامه عینا پیام آن دوست را فوروارد کرد: «این خانم سال‌هاست که قهرمان دو هست و در مسابقات بین‌المللی و منطقه‌ای ده‌ها مدال طلا و نقره هم گرفته، اما هیچ وقت فدراسیون کمکی بهش نمی‌کنه برای شرکت در مسابقات و همیشه دوست و آشنا پول جمع می‌کنن هزینه بلیتش رو می‌دن».

حرف از خانم فاطمه حشمتی بود که با وجود کسب چند مدال آسیایی و بین‌المللی در رشته دوومیدانی هنوز کسی نمی‌شناختش و باید گفت کاملا ناشناخته بود.

خانم حشمتی همان بانوی ۸۱ ساله اصالتا آبادانیِ ساکن شیراز است که تا همین دو هفته پیش حرفی از او نبود اما در عرض چند روز کاملا شناخته شد و تقریبا هیچ رسانه‌‌ٔ داخلی (از خبرگزاری، سایت، کانال، روزنامه و...) نبود که از او چیزی نویسد و منتشر نکند. این را اضافه کنید به شبکه‌های مختلف تلویزیون و رقابت آنها برای گفت‌وگو با خانم فاطمه حشمتی!

***

برگردیم به چند سطر اول مطلب، پس از آن پیام تلگرامی، بنده یکی از دوستان خبرنگار -بیژن بیات- را مامور گفت و گو با خانم حشمتی کردم؛ این گفت‌وگو به فاصله دو سه روز منتشر شد؛ در روزنامه خبر جنوب و البته خبر ورزشی. با این حال آن‌چنان دیده نشد. به هر حال عصر، عصر فضای مجازی است و خبرگزاری‌ها و کانال‌های تلگرامی قلمرو مطمئنی برای خود ساخته‌اند.

پس از آن بنده یادداشتی (اینجا) درباره این بانوی ورزشکار ۸۱ ساله نوشتم و تصاویر جدیدی از او -که به وسیله فرزندش به دستم رسیده بود- در خبرگزاری خبرآنلاین منتشر کردم؛ عکس‌هایی که خانم فاطمه حشمتی را شاد و خندان در حال دریافت مدال و روی سکوی قهرمانی آسیا نشان می‌داد.

پس از انتشار این مطلب بود که تازه فاطمه حشمتی شناخته شد؛ یک روز بعد آقای سیدهادی فیاضی -مدیرمسوول روزنامه خبرورزشی-مطلب کوتاه و عکس خانم حشمتی را که در کانال حاشیه‌ نوشت این روزنامه منتشر شده بود، در کانال تلگرامی اصلی روزنامه خبرورزشی بازنشر داد؛ بلافاصله کانال تلگرامی خبرگزاری خبرآنلاین نیز همان مطلب را منتشر کرد.

انتشار آن مطلب و تصویر کوتاه از این بانوی ورزشکار ۸۱ ساله در این دو کانال پرمخاطب خصوصا کانال تلگرامی خبرآنلاین باعث شد تا بلافاصله سایر کانال‌های پربیننده کشور نیز به بازنشر آن اقدام کنند.

به فاصله کمتر از دو ساعت تقریبا تمامی کانال‌های مطرح خبری کشور آن مطلب را بازنشر کردند، تا ظهر همان روز اغلب خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و تا شب، بیشتر بخش‌های خبری صداوسیما این خبر و عکس کوتاه را برای مخاطبانشان پخش کردند.

این بازتاب‌ها البته که پایان ماجرا نبود زیرا پس از آن صداوسیما نیز سعی کرد از قافله خانم حشمتی عقب نماند؛ ابتدا برنامه‌ای زنده از شبکه استانی سیمای مرکز فارس و سپس شبکه‌های سراسری یک و سه مانند برنامه علی ضیا و... با دعوت از این ورزشکار ۸۱ ساله با او از راز موفقیت و سلامتی‌اش در این سن و سال سخن گفتند و...

نکته مهم اما اینجا بود که مدال آسیایی اخیر خانم حشمتی اولین مدال آسیایی و بین‌المللی او نبود. خانم حشمتی تا قبل از مدال اخیر آسیایی‌اش و در سال‌های گذشته، مدال‌های رنگارنگ دیگری نیز کسب کرده بود اما هیچ جا از او خبری نبود و کسی مثلا نمی‌دانست یک بانوی ورزشکار ۸۱ ساله با وجودی که ۱۰ تا ۱۵ سال از سایر حریفان آسیایی‌اش مسن‌تر است اما همه آنان را جا گذاشته و موفق به کسب مدال شده است.

از منظر رسانه‌ای انتشار یادداشتی که ذکرش رفت توسط آقای محمدرضا اسدزاده -دبیر وبلاگ خبرآنلاین-در یک بازه زمانی مناسب و پرمخاطب و بازنشر یک خبر جمع و جور و کوتاه از همان یادداشت و تصاویر توسط سید هادی فیاضی باعث شد تا خانم حشمتی ۸۱ ساله از پیله تنهایی‌اش برون آید و به حقش برسد؛ اصلا مگر ما در کشورمان چند نفر مانند خانم فاطمه حشمتی داریم که با این سن و سال همچنان شاد و سرحال در مسابقات مختلف بین‌المللی شرکت می‌کند و مدال و مقام می‌آورد؟

***

چند روز پیش وقتی درباره بازتاب‌های بسیار خوب معرفی خانم فاطمه حشمتی و شناخته شدنش در سطح کشور برای آقای محمد مهاجری -که در اصل بانی اصلی معرفی این بانوی ورزشکار بود- پیام دادم. او با این آیه قرآنی پاسخم را داد: «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ/ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی، و هر که را بخواهی خوار می‌کنی.»

***

این روزها بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در مصلای تهران آغاز شده است؛ بهانه نوشتن این مطلب با ذکر جزییات و نقل‌قول‌ها بیان تاثیر رسانه و موقعیت‌شناسی در انتشار مطالب در رسانه‌هاست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =