محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن گفت: ایران رأی ژاپن به قطعنامه اخیر علیه ایران را به حساب این کشور نمی‌گذارد.

مهم ترین بخش های گفت و گوی رئیس جمهور را در ادامه بخوانید: 

  • برای همگان روشن است که دولت و مردم ژاپن خواهان جمع‌آوری پایگاه‌های نظامی آمریکا از این کشور است، اما به علت فشارهای فراوان قدرت‌های سلطه‌گر به دولت ژاپن، این امر تاکنون اتفاق نیفتاده است، بنابراین ایران، دولت ژاپن را در مورد قطعنامه مقصر نمی‌داند. البته اگر کسی بخواهد این قطعنامه را به اجرا در آورد بطور طبیعی ما هم در مقابل، تصمیم لازم را خواهیم گرفت. 
  • تهران، دولت آمریکا را بخاطر وارد کردن فشارهای مختلف بر دولت‌ها و کشورهای دیگر، مسوول صدور قطعنامه می‌داند، بنابراین این مسأله مانعی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران با سایر کشورها بویژه ژاپن نیست. 
  • تحولات جهانی اهمیت این موضوع را هر چه بیشتر آشکار خواهد کرد. در دنیای جدیدی که باید ساخته شود، ایران و ژاپن نمی‌توانند از یکدیگر فاصله بگیرند، بلکه باید با کمک هم در برپایی دنیای جدید مشارکت کنند .این مطالبه هر دو ملت است و دولت‌ها هم باید از خواست ملت‌ها تبعیت کنند. 
  • امروز ایران صاحب یک قدرت اقتصادی بزرگ است و بی‌تردید اگر مشکلی ایجاد شود از توانمندی‌های خود استفاده خواهد کرد، البته علاقه‌مند هستیم که ژاپن وارد چنین عرصه‌ای نشود. امروز کسانی که قطعنامه را وضع کردند، اعلام می‌کنند که به دنبال اجرای آن نیستند. 
  • بیانیه تهران آغاز یک راه جدید در مناسبات جهانی است که حرکت مستقلی را در برابر ملت‌ها و دولت‌ها قرار داد. گرچه بهانه‌ این بیانیه، تبادل هسته‌ای است، اما فراتر از آن است. بیش از 60 سال است که عده‌ای این باور را ایجاد کرده‌اند که همه مسائل یا باید به آنها ختم می‌شود و یا باید از آنها شروع شود، اما بیانیه تهران راه جدیدی را برای همه کشورها و ملت‌های مستقل ایجاد کرد. 
  • بسیاری از دولت‌ها برای پیوستن به بیانیه تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و این بدان معناست که اهمیت این بیانیه فراتر از تبادل سوخت است و ملت‌ها به سمت دنیای جدیدی در حال حرکت هستند. 
  • غنی‌سازی 20 درصد مسأله مهمی نیست. کسی که توان غنی‌سازی داشته باشد، هر درصدی که بخواهد می‌تواند، اورانیوم را غنی کند، اما چون نیاز نداریم و در برنامه‌هایمان هم این مسأله وجود ندارد، اورانیوم را در درصدهای بالا غنی نمی‌کنیم. غنی‌سازی 20 درصد جزو بی‌ضررترین مواد است و غیر از تولید دارو، استفاده دیگری ندارد یعنی ایمن‌ترین محصول، غنی‌سازی 20 درصد است. اما چون آنها، نیاز ایران را در این زمینه تأمین نکردند، به اجبار خودمان برای غنی‌سازی اقدام کردیم، اما اگر این میزان را داشته باشیم، دیگر نیازی به تولید آن نیست. 
  • ایران با آمریکا روابط اقتصادی‌ ندارد که از تحریم ضرر کند. ایران با اروپا، چین و ژاپن رابطه اقتصادی دارد و در حقیقت آمریکا با حرکت در مسیر تحریم این کشورها را تحریم می‌کند، و به دلیل این‌که خودش هیچ سودی نمی‌برد، قصد دارد دیگران هم سودی از رابطه با ایران نبرند. البته ما این‌گونه رابطه با آمریکا را هرگز نمی‌پسندیدیم، بلکه خواهان روابط دوستانه و عادلانه بودیم حتی وقتی آقای اوباما روی کار آمد، از آن استقبال کردیم و گفتیم که حاضریم برای ایجاد تغییرات واقعی کمک کنیم ولی متاسفانه ایشان موفق نشد، تغییراتی را ایجاد کند. 
  • امیدواریم مسوولان آمریکایی روزی از خواب غفلت بیدار شوند و متوجه باشند که ناامنی، تبعیض، فقر و احساس ناامنی در جهان از تبعات رفتار دولتمردان آمریکایی است. 
  • مخازن گازی و پروژه‌های فراوانی در نقاط مختلف ایران در عرصه تبدیل و تولید گاز و پتروشیمی وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و به زودی پروژه‌های بزرگ نفت را هم توسط شرکت‌های داخلی آغاز خواهیم کرد و البته دیگران هم می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند ولی روشن است که هرچه زمان بگذرد، فضا هم محدودتر می‌شود. ضمن اینکه پروژه‌های نفت ایران نامحدود نیست و وقتی شرکت‌های ایرانی توانایی انجام این پروژه‌ها و منابع آن را داشته باشند، طبیعی است که این پروژه‌ها را به آنها واگذار ‌کنیم. 
  • ایران یک ملت و کشور زنده و در حال حرکت است. سال گذشته 40 میلیون نفر یعنی 85 درصد مردم در انتخاباتی کاملاً آزاد مشارکت کردند که رکوردی در عرصه انتخابات جهان به شمار می‌رود. ملت ایران ملتی حزبی نیست، اگر چه مردم ممکن است انتخاب‌های متفاوت داشته باشند، اما همه با هم دوست و خواهان پیشرفت و آبادانی ایران بوده و در مقابل دشمنان متحد و یکپارچه عمل می‌کنند. 
  • امروز ایران بانشاط ‌تر از گذشته است و همبستگی ملی بیش از پیش تقویت شده است، البته معنایش این نیست که مشکلی وجود ندارد، در همه جای دنیا مشکلات وجود دارد، اما مهم این است که ملت ایران مصمم به تلاش برای رفع مشکلات و رسیدن به پیشرفت و تعالی است. امروز ملت ایران مصمم و متحد در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =