همه راهی که غلامی رفت تا وزیر علوم دولت دوم روحانی شد

سرانجام پس از دو جلسه صبح و عصر مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی علوم، برای ارائه رای اعتماد به منصور غلامی رای گیری شد و از میان 278 نماینده حاضر در جلسه، 276 رای در بررسی صلاحیت منصور غلامی به گلدان‎ها ریخته شد. منصور غلامی با دریافت 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع به عنوان وزیر علوم وارد کابینه دولت دوازدهم شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سه ماه از زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهور دولت دوازدهم هیئت وزیران پیشنهادی خود را منهای وزیر علوم برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد، می‌گذرد. حالا نزدیک به سه ماه است که وزارتخانه علوم با سرپرستی سید ضیاء هاشمی و بدون داشتن وزیر اداره می‌شود. در طول این چند ماه اما نام افراد زیادی برای گرفتن سکان این وزارتخانه در رسانه‌ها و توسط افراد متعدد به گوش رسیده است. منصور غلامی یکی از افرادی بود که نامش سر و صدای زیادی در رسانه‌ها و حتی در دانشگاه‌های ایران به پا کرد. کسی که سابقه ریاست در دانشگاه‌های مختلف از جمله بوعلی سینای همدان را در کارنامه خود داشت. اما عدم مجوز فعالیت به یک تشکل‌های اصلاح طلب در دانشگاه بوعلی سینای همدان یکی از نقاط منفی و تاریک کارنامه ریاست او در دانشگاه همدان بود که بارها در کلام نمایندگان مخالفش در مجلس نیز شنیده شد. 

موج انتقادات به انتخاب غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تا جایی پیش رفت که امروز غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید عنوان کرده بود، «گویا غلامی گزینه بیست‌ویکم رییس جمهوری بوده و طبیعی ست با این شرایط افرادی که مقبولیت عام دارند نمی‌توانند معرفی شوند.» همزمان دانشجویان رویکرد‌های جدی‌تری نسبت به او دارند و حتی طی روزهای اخیر دانشگاه‌هایی در تهران و سایر شهرها محل برگزاری تجمع‌هایی برای مخالفت با غلامی بود.

این فضا باعث شده موافقان و مخالفان صف‌آرایی جدی‌تری داشتند باشند و به نظر برسد، جلسه رای اعتماد روز یکشنبه روز سختی برای گزینه پیشنهادی دولت در حوزه وزارت علوم باشد. با این حال او در اولین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با یکی از روزنامه‌های اصلاحطلب، عنوان کرده بود« راه فرجی‌دانا را ادامه می‌دهم.» اگر می‌خواهید نظر موافقان و مخالفان وزیر را پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد بدانید اینجا را بخوانید. 

به دنبال انتقادات به برخوردهای غلامی با تشکل‌های دانشجویی در ایسنا حضور پیدا کرد و قول داد که فعالیت تشکل‌های دانشجویی را تقویت کند. این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان، در خصوص برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم نیز گفت: در حال حاضر یک روال مشخص و معمول در این عرصه در دانشگاه‌ها وجود دارد و اکثر دانشجویان فعالیت‌های خود را بر حسب این برنامه‌ها پیش می‌برند و ما باید از دانشجویان در فعالیت‌های درون دانشگاهی کمک بخواهیم تا آنها نیز وارد عرصه فعالیت‌های فرهنگی شوند و نمونه‌هایی نظیر تشکیلات سیاسی،‌ انجمن‌ها و کانون‌های علمی بتوانند در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال باشند. بنابراین تقویت گروه‌های فعال در حوزه فرهنگی می‌تواند اثر و کارکرد این فعالیت‌ تشکل‌های دیگر را بیشتر کند.

به دنبال این اظهارات و اخبار مربوط به نهایی شدن غلامی به عنوان وزیر نیرو جمعی از دانشجویان در اعتراض به این انتخاب در چند دانشگاه تجمع کردند. البته در این میان جمعی از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان، در حمایت از منصور غلامی، وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، بیانیه‌ای صادر و از او حمایت کردند.

جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم اما بعد از ماه‌ها صبح امروز با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، اعضای هیات دولت و منصور غلامی وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی علوم به بررسی برنامه ارائه شده وزیر معرفی شده پرداختند.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین و جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب از جمله مخالفان وزیر پیشنهادی بودند که به بیان مخالفت‌های خود با وزیر پیشنهادی و برنامه‌های غلامی پرداختند.

زرآبادی: آقای رئیس جمهور دانشگاه امن نه امنیتی اینگونه محقق می‌شود؟

عمده مخالفت‌های سیده حمیده زرآبادی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم بود. او در ابتدا با طرح یک سوال درباره وعده‌های انتخاباتی از رئیس جمهوری پرسید که آیا دانشگاه امن نه امنیتی با این وزیر پیشنهادی محقق می‌شود؟

او همچنین با انتقاد از برنامه غلامی گفت: برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود و فرصت‌ها و آسیب‌های پیش‌رو را مورد مطالعه قرار دهد برای از بین بردن نقاط ضعف به صورت کارشناسانه تلاش کند. اما در برنامه وزیر پیشنهادی توصیف وضع موجود وجود ندارد و مشخص نیست که براساس چه زیر بنایی بنا شده است. به عنوان مثال مرجعیت علمی دانشگاه که همچنان مبدا تحولات قرار داده اما مرجعیت علمی دانشگاه مشخص نیست.

سیاست گذاری در آموزش و پژوهش، نقش دانشگاه در تولید ناخالص ملی و کاهش مهاجرت دانشجویانی ایران، عدالت آموزشی و تغییر در سهم آموزش عالی، تغییر در شیوه بومی گزینی و غفلت از معیشت دانشجویان مقاطع بالای تحصیلی از جمله مخالفت‌های زرآبادی با وزیر پیشنهادی علوم بود.

محبی نیا: به غلامی رای ندهید تا محترمانه به دانشگاه همدان برگردد

جهانبخش محبی نیا، نماینده دیگر مخالف وزیر پیشنهادی در مخالفت با منصور غلامی برنامه‌ ارائه شده از سوی او را فاقد راهبرد و عملگرا بودن عنوان کرد و گفت: این برنامه یک سری از اسناد بالادستی است، که آن را تقسیم بندی کردید و گفتید سند چشم انداز است.

او در انتقاد به برنامه وزیر پیشنهادی گفت: دانش بنیان کردن دانشگاه‌ها با رشد اقتصاد و سیاست است که در دانش بنیان کردن دانشگاها تاثیر دارد. امروزه جامعه در دور دانشگاه ها سکونت دارند، مدرک‌گرایی جامعه ایران را خفه کرده و در رابطه با توانمندی استادان برنامه شما ساکت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه غلامی برای وزارتخانه علوم همان برنامه سال‌های پیش است گفت: با این برنامه به هیچ جا نرسیده‌ایم. چین با یک میلیارد و 300 میلیون نفر اندازه ما دانشگاه ندارد. با قطعیت عرض میکنم ما با این برنامه به جایی نمیرسیم.

محبی‌نیا در پایان گفت: من خواهش می‌کنم اگراجازه بدهید، به غلامی رای ندهیم و محترمانه به مسئولیت دانشگاه همدان بپردازد. ما به یک نیروی توانمندتری نیاز داریم که یک مقدار با سرعت راه برود.

لاشکی: غلامی را ترامپ معرفی نکرده بلکه روحانی، رئیس جمهور 24 میلیونی ایران معرفی کرده

حبیب الله دهمرده نماینده استان سیستان و بلوچستان، عباس گودرزی نماینده بروجرد و نبی هزار و جریبی نماینده گرگان و قاسم احمدی لاشکی از جمله موافقان منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم بودند که به بیان دلایل موافقت خود پرداختند.

قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه آقای غلامی را ترامپ معرفی نکرده آقای روحانی که 24 میلیون رای آورده به مجلس معرفی کرده است پس چرا باید آن را چند شقه کنیم؟ دلیل موافقت خود با وزیر پیشنهادی علوم را نزدیکی به زمان ارائه بودجه اعلام کرد و گفت: قطعا می‌دانید 15 آذر در راه است و همه وزارتخانه‌ها خود را آماده‌ کرده‌اند که به دولت بودجه‌ای را معرفی کنند اما وزارت علوم باز هم با مشکل روبه‌رو است و با سرپرستی اداره می‌شود. آیا سرپرست می‌تواند برای دانشگاه برنامه‌ریزی کند؟

لاشکی افزود: سید ضیا هاشمی این مسئولیت را برعهده دارد اما می‌بینیم که نمی‌توانند تصمیم نهایی را بگیرند‌. اگر دکتر غلامی نیاید وزیری دارید که وزراتخانه را اداره کند. دوباره باید این وزارتخانه را بدون مسئول اداره کرد.

او با اشاره به تایید شدن غلامی از سوی مجمع اصلاح‌طلبان استان همدان و مجمع نمایندگان، دلایل موافقت خود با وزیر پیشنهادی را برشمرد و گفت: یکی از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی این است که از بدنه وزارتخانه علوم است و حالا که یک وزیر از درون وزارتخانه معرفی شده بهتر است به آن کمک کنیم چرا که مشکلات را می داند. او با بیان اینکه همه چیز شده تهران گفت: اولین بار است که می بینیم فردی از استان همدان می‌آید. می‌داند دانشگاه‌های شما در حوزه مباحث مالی چه مشکلاتی را دارد. لاشکی افزود: آقای غلامی در برنامه خود همه حوزه‌ها را بند به بند آورده، از حوزه مسائل علمی و دیپلماسی و واحد‌های بین المللی.

هزارجریبی: من نماینده پیشنهادی علوم را نمی‌شناسم ولی حداقل ایشان را تخریب نکنید

هزار جریبی، نماینده مردم گرگتم و آق‌قلا در موافقت وزیر پیشنهادی علوم گفت: جهت دفاع از برنامه‌های غلامی با توکل به خدا وضو گرفته و وارد این عرصه شدم، من اعتقاد دارم که باید از گزینه خوب و تحصیل کرده که جوانی خود را برای ارتقا علم گذاشته،دفاع کنیم.

او در ادامه گفت: یکی از ارکان اقتدار و پیشرفت دولت ها از دانشگاه‌ است و دولت‌ها به دور از مسایل سیاسی باید از دانشگاه‌ها دفاع کنند تا دانشجو با فکر و محیطی علمی در این زمینه پشرفت کنند. در حال حاضرکشور ما نمی تواند هزینه اضافی برای دانشگاه پرداخت کند.

هزارجریبی گفت: دانشگاه محلی مقدس و قابل اعتبار است، بیاییم از علوم و دانش برای ارتقا تحصیلات فرزندان ایران استفاده کنیم، دانشجویان از فن و حرفه در کنار علوم نظری استفاده کنند و فردی لایق و تحصیل کرده شوند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در پایان گفت: دولت تدبیر و امید باید با امید بیشتر در کنار دانشگاهیان و دانشجویان باشد و در این راستا فردی را به عنوان متصدی قبول کند، حداقل ایشان را تخریب نکنید، بنده ایشان را نمی‌شناسم ولی در همین مدت کوتاه برنامه‌های ایشان لازم و کافی بود.

حبیب الله دهمرده: غلامی را 25 سال است می‌شناسم، از مشکلات آموزش عالی اطلاع دارد

حبیب الله دهمرده نماینده استان سیستان و بلوچستان در موافقت با نماینده پیشنهادی علوم گفت: حمایت از کارآفرینی، فن و علم، بهبود زیر ساخت‌های دانشگاهای مناطق محروم، روان‌سازی پذیرش داشنجوی خارجی، تقویت موسسات عالی، انتقال دانشگاه فنی و حذف رشته‌های ناکارآمد از جمله نکات مثبت برنامه‌های غلامی است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در رابطه با سابقه وزیر پیشنهادی علوم توضیح داد: تاسیس نظام‌های دانشگاهی، انسجام بخشی کمیسیون تحقیقات مجلس شوای اسلامی،عدم دخالت مسائل سیاسی درتصمیمگیری و حضور در کرسی‌های ازاد اندیشی در دانشگاها از سوابق ایشان است.

او گفت: غلامی را 25 سال است می‌شناسم، چندین سال ریاست دانشگاه را بر عهده داشته که نشان می دهد از مشکلات آموزش عالی اطلاع دارد.

غلامی: برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام، آمده‌ام تحول ایجاد کنم

پس از نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم، در ادامه جلسه غلامی در آخرین فرصت پشت تریبون مجلس رفت و به دفاع از خود پرداخت.

منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از خود در جلسه رای اعتماد گفت: من برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیرانی اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. من آمده‌ام تا کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم و از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی به خصوص اشتغال و اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.

غلامی ادامه داد: تجربه مدیریت و نقش آفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان اندوخته‌ای را فراهم کرده که بر مشکلات دانشگاه‌ها آگاه باشم.

او رویکرد اصلی خود را دانشگاه محوری بر مبنای عمل دانست و افزود: قطعا این مهم با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها محقق می‌شود. من فرزند انقلابم و برای پیشبردم یعنی استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی همواره می‌کوشم تا در چارچوب قانون نسبت به نیازهای زمانه مسئولیت پذیر باشم.

غلامی در بیان ویژگی‌های خود گفت: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم. هرگز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم و فرزند نهاده‌های علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده‌ام و با 12 سال سابقه در دانشگاه بزرگ کشور نامزد وزارتخانه علوم شده‌ام.

او با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات خود در دانشگاه همدان گفت: باید بگویم که از دل دانشگاهی برآمدم که نخستین برنامه ایرانی را براساس نیاز محوری آغاز کرد. اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با بوعلی سینا آغاز شد و امروز نهادهای بین المللی آن را تایید می‌کنند. 

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها محل اصلی تجارب اندیشه و رشد توسعه علمی است، گفت: آزادی‌های علمی و اجتماعی و امنیت استاد و دانشجوی و کارکنان خدوم آموزش عالی از نظر من لازمه حیات داشگاه است و امنیتی شدن دانشگاه را مخل همبستگی می دانم. 

او در آخر با برشمردن برنامه‌های خود برای وزارتخانه علوم گفت: اجتناب از برخوردهای اجتماعی و امنیتی از جمله برنامه‌های من در وزارتخانه علوم است. علاوه بر این هیچ تشکلی نباید با محدودیت در دانشگاه برخوردار باشد.

غلامی تلاش برای جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده آموزش عالی و تعامل همگانی و توسعه مدیریت دانشگاهی برای کاستن نگاه امنیتی در دانشگاه را از جمله برنامه‌های خود برای وزارت علوم عنوان کرد و در پایان خطاب به نمایندگان مخالف خود گفت: از نمایندگان محترم که به عنوان مخالف در تذکر نکاتی داشتند تشکر می‌کنم و بسیاری از این نکات در آیین نامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرانجام پس از دو جلسه صبح و عصر مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی علوم، برای ارائه رای اعتماد به منصور غلامی رای گیری شد و از میان 278 نماینده حاضر در جلسه، 276 رای در بررسی صلاحیت منصور غلامی به گلدان‎ها ریخته شد. منصور غلامی با دریافت 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع به عنوان وزیر علوم وارد کابینه دولت دوازدهم شد. 

47235

کد خبر 722165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =