ایسنا نوشت:در حالی که عراق با سهم بیش از ۸۰ درصدی، بزرگترین مشتری محصولات لبنی ایران به شمار می‌رود برای دومین بار تعرفه صادرات این محصولات ایران را تا ۴۰ درصد افزایش داد.

 به گفته یکی از مسئولان وزارت کشاورزی این تعرفه گذاری سیاسی بوده و باید مسئولان وزارت خارجه مانند گذشته نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

 طی شش ماهه نخست امسال ۲۲۱ هزار و ۳۱۰ تن انواع محصولات لبنی از جمله پنیر، آب پنیر، دوغ، خامه، شیر خشک، شیر، کره و روغن‌های مشتق از شیر به ارزش ۳۸۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی سال گذشته ۳.۹۶ درصد از نظر وزنی و ۲۴.۵۸ درصد از نظر ارزشی رشد را نشان می‌دهد.

در این میان بیشترین صادرات به گروه ماست، دوغ و کفیر اختصاص دارد که سهمی معادل ۵۶.۲۱ درصد در صادرات لبنیات را به خود اختصاص داده و با ۱۲۴ هزار و ۴۰۲ تن در صدر اقلام لبنی صادراتی قرار گرفته است و پس از آن انواع شیر و خامه، انواع پنیر و شیر خشک بیشترین صادرات لبنیات را داشته‌اند.

اما در این میان عراق همواره نخستین و بزرگ‌ترین مشتری محصولات کشاورزی به ویژه لبنیات ایران بوده که طی سال‌های گذشته سهمی بیش از ۸۰ درصد در این بازار را از آن خود کرده است، این در حالی است که عراق به تازگی با وضع تعرفه‌های سنگین برای لبنیات ایران کار را بر تاجران ایرانی سخت کرده است.

چرا که به گفته رضا باکری- دبیر انجمن صنایع لبنی - همچنین در این باره اعلام کرد که عراقی‌ها تعرفه واردات لبنیات از ایران را افزایش داده بودند و در حال حاضر نیز تعرفه واردات ماست از پنج به ۲۵ درصد و نیز تعرفه واردات شیر و خامه را از پنج به ۱۵ رسانده‌ بوند که اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسیده است.

وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه عرب بین خودشان تعرفه ندارند و محصولاتی که از مصر و عربستان وارد بازار عراق می‌شود مشمول تعرفه نیست و فقط ترکیه باقی می‌ماند که آن را هم باید دید پیمان تجاری با این کشور بسته شده است یا نه، بنابراین با وضع یک‌جانبه و یک‌طرفه این‌گونه تعرفه‌ها، قیمت محصولات لبنی ایران در بازار عراق تا حد بسیاری افزایش یافته و توان رقابت را از دست می‌دهد.

البته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گـفت: این کشور همسایه برای دومین بار است که تعرفه‌های سنگینی برای محصولات لبنی ایران وضع می‌کند تا در رقابت با دیگر تاجران لبنیات منطقه که عمدتا کشورهای عربی هستند، ایرانی‌ها نتوانند در بازار باقی بمانند و امروز به نظر می‌رسد که وضع این تعرفه‌ها بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد.

وی افزود: وزارت امور خارجه بهتر است هرچه سریع‌تر با همتایان عراقی خود وارد مذاکره شوند تا بتوانند مانند گذشته هرچه سریع‌تر این تعرفه‌ها را به حالت اول خود بازگردانند.

این مدیر ارشد وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: عراق همواره بزرگ‌ترین و نخستین مشتری انواع محصولات کشاورزی ایران به ویژه محصولات لبنی بوده است که حتی دو کارخانه تولیدکننده ایرانی در این کشور اقدام به احداث واحد تولیدی کرده‌اند که نشان‌دهنده روابط تنگاتنگ دو کشور از نظر اقتصادی به ویژه در این حوزه بوده است، بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع شود.

 

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    25 0
    از ماست که بر ماست ..........
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    28 0
    چرا به چند برابر بودن نرخ خدمات فرودگاهی و سوخت در مقایسه با قیمت های اروپا اعتراض دارید عزیزان برادر عراقی و نجفی از محل الطاف بی پایان برادران هموطن و همشهری خود در ایران و از منابع به ظاهر تمام نشدنی خزاین کشوری که حاتم طایی مدرن منطقه و دنیا شده خسارات دوران جنگ هشت ساله با ایران کویت امریکا داعش و دیگران را دریافت و هزینه هایشان را جبران می کنند در کنار خیلی کشورهای دیگر. ملت ایران هم مقاوم است همیشه در صحنه،ساکت، نجیب،فداکار نوعدوست ایثارگر و ... می تواند صبوراته در آخر صف مساعدتها مدتها منتظر بماند...