پروندهٔ فاضلاب تهران تا سال ۱۴۰۰ بسته ‌می‌شود

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: «فاضلاب شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ جمع می شود.»

محمد پرورش با حضور در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در خصوص بی‌معنا بودن بحث فاصلاب در کشورهای خارجی، اظهار داشت: «در رابطه با این که فاضلاب دیگر فاضلاب نباشد، بحث درستی است، اما به طور مثال در خصوص یک نفر که محصل است، نمی توانیم بگوییم در نظر دارد دانشجو شود. زمانی که کنکور بدهد و قبول شود، اسم او دانشجو می شود. در زمینه فاضلاب نیز باید عملیات هایی انجام شود تا بتوانیم فاضلاب را حذف کنیم.»

او ادامه داد: «فاضلاب، فاضلاب است. نمی توانیم از دست آن فرار کنیم، ولی می توان برای آن تصمیم گرفت و آن را جمع آوری و تصفیه کرد. زمانی که فاضلاب تصفیه شود، به پساب تبدیل می شود. به عبارتی، به آبی با ارزش و دوباره قابل استفاده تبدیل خواهد شد.»

پروش بیان کرد: «ما به دنبال این هستیم که فاضلاب دیگر فاضلاب نباشد و قابل استفاده باشد. با حضور آقای اردکانی این اتفاق سریع تر رخ می دهد.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین بیان کرد: «در کل کشور ۵.۵ تا ۶ میلیارد مترمکعب آب برای شرب در شهرها استفاده می شود. در حدود ۷۰ درصد، ۴ میلیارد مترمکعب فاضلابی را داریم که می توانیم آن را به پساب قابل قبول تبدیل کنیم. سیاست ها این است که این هدف محقق شود.»


نیاز به ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری

او اظهار داشت: «در استان تهران در راستای همین بحث باید برنامه داشته باشیم. برنامه ما این است که در سال ۱۴۰۰ دیگر موضوعی به نام فاضلاب نداشته باشیم، به عبارتی، فاضلابی که تولید می شود، به پساب قابل قبول تبدیل خواهد شد. برای این منظور، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می خواهیم. برای همه این موارد برنامه ریزی کردیم و ساخت تصفیه خانه ها، خطوط انتقال و همه موارد در دستور کار است.»

پرورش عنوان کرد: «هدف این است که از سال ۱۴۰۰ پرونده فاضلاب شهر تهران ببندیم. تاکنون شبکه های فاضلاب تهران بیش از ۷۵ درصد اجرا شده است. در گذشته ۱۸ درصد انجام شده بود.» 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص جمعیت تحت پوشش فاضلاب در شهر تهران گفت: «جمعیت تحت پوشش بین ۶۳ تا ۶۵ درصد است، اما از نظر شبکه عقب نیستیم و ظرف ۵، ۶ سال گذشته حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه اجرا کردیم. شبکه هایی که در آینده باید توسعه دهیم، کمتر از هزار و ۶۰۰ کیلومتر است.»

او افزود: «در حال حاضر حدود ۴۰۰ کیلومتر در تهران کار فاضلاب انجام داده ایم. تصفیه های فاضلاب را مدل مالی کردیم و در حال جمع کردن فاضلاب تهران هستیم.» 


با پول دولتی ۵۰ سال طرح فاضلاب طول می کشید

پرورش ادامه داد: «مدل دیگری نیز برای فاضلاب شهرهای استان تهران تهیه کردیم، اما متاسفانه فاضلاب شهرهای استان تهران بسیار عقب است. دلیل آن نیز این است که شهرها بزرگ است و جمعیت زیادی دارند. به همین ترتیب، انجام دادن فاضلاب این شهرها با منابع دولتی امکان پذیر نیست.»

او بیان کرد: «۵ هزار میلیارد پول می خواهد. ما یک مدلی را تهیه کردیم که ظرف ۴، ۵ سال دیگر جمع شود. برای تصفیه خانه ها از بانک وام می گیریم. اگر بنا بود این تصفیه خانه ها با پول دولتی ساخته شود، حدود ۵۰ سال طول می کشید.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جمع بندی صحبت های خود گفت: «فاضلاب شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ جمع می شود.  تازه این عملیات شروع شده اما ظرف ۵، ۶ سال دیگر جمع خواهد شد.»

او اظهار داشت: «با این اتفاق حدود یک میلیارد فاضلاب را می توانیم تصفیه کنیم. به عبارتی بیش از ۵ سد کرج آبی مجدد به چرخه طبیعت بر می گردد.»

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلمان خان A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    2 0
    بافاضلاب تصفیه تهران میشه تمام استان تهران وقم راسرسبز کرد همچنین صنایغی مثل فولاد وپتروشیمی اجره کرد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 0
    جون من راست میگی خیلی مردی
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 0
    آقای پرورش به مردم دروغ نگید. کل فاضلاب تهران 9 هزار کیلومتر هست و 12 تا تصفیه خونه ، شما فقط یک تصفیه خونه و70 درصد شبکه رو اجرا کردید. چطور توچهار سال 11 تا تصفیه خونه میخواهید تحویل بدید ؟
  • بی نام IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    2 0
    تصویه اب فاضلاب و کاشت جنگل صنعتی در کویر با اب تصویه شده
  • کامبیز A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    1 0
    بله و این یعنی فاضلاب دیگه در سفره های زیر زمینی و چاههای اب شرب وارد نمی شود و اتفاق بزرگی هست