اگرچه کتاب‌فروشی ققنوس در هفته نخست تیرماه، روزهای خوبی را سپری نکرده اما «سمفونی مردگان، «آونگ خاطره‌های ما»، «یوسف آباد، خیابان سی و سوم» و «آفتاب پرست نازنین» با آمار فروش متوسط 10 نسخه در صدر فروش هفته گذشته این کتابفروشی در میدان انقلاب تهران قرار گرفته است.

مریم خطیبی: به گفته مسئول کتابفروشی انتشارات ققنوس واقع در ابتدای خیابان اردیبهشت، در بازارچه کتاب، «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی با فروش 15 نسخه جزء پرفروش‌ترین‌های این کتابفروشی در هفته گذشته است. سمفونی مردگان حکایت شوربختی مردمانی است که مرگی مدام را به دوش می‌کشند و در جنون ادامه می‌یابند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «آدم‌ها فقط‌ یک‌ نیمه‌ از عمرشان‌ را زندگی‌ می‌کنند، من‌ مال‌ نیمه‌ اول‌ بودم‌ و او نیمه‌ دوم‌. آن‌که‌ نیمه‌ اول‌ عمرش‌ را زندگی‌ کرده‌ است‌، برادری‌ است‌ که‌ تلاش‌ می‌کند تا پا جای‌ پای‌ پدر بگذارد؛ پدری‌ مستبد و تمامیت‌خواه‌ و آن‌که‌ نیمه‌ دوم‌ را زیسته‌ است‌، برادری‌ است‌ شاعر و روشنفکر، جوانی‌ که‌ نماد نسل‌ روشنفکران‌ معاصر ایران‌ است‌. برادر روشنفکر در برابر ابتذال‌ خانه‌ و جامعه‌ عصیان‌ می‌کند، دل‌ به‌ عشق‌ می‌سپارد و تلاش‌ می‌کند اگر نه‌ در جامعه‌ لااقل‌ در گوشه انزوایش‌ دنیایی‌ عاری‌ از پستی‌ و بدخواهی‌ بسازد. برادر دیگر پیش‌ می‌رود و به‌ پدری‌ دیگر بدل‌ می‌شود. تضاد میان‌ برادران‌ ادامه‌ می‌یابد و سرانجام‌ یکی‌ قربانی‌ دیگری‌ است‌. اما سرنوشت‌ این‌ هابیل‌ و قابیل‌ معاصر متأثر از هزاران‌ رویداد تاریخی‌ معاصر است‌؛ رویدادهایی‌ که‌ نه‌ هابیل‌ را چون‌ گذشته‌ باقی‌ گذارده‌اند و نه‌ قابیل‌ را...».

«آونگ خاطره‌های ما» که شامل دو نمایشنامه دیگر با عنوان های «دلی بای و آهو» و «ورگ» است دومین کتاب پرفروش این کتابفروشی در هفته گذشته است، هفته‌ای که به گفته این مسئول، فروش کتاب در آن بسیار اندک بوده است. نمایشنامه «آونگ خاطره های ما» با فروش 10 نسخه در طول هفته گذشته سالها پیش در ایران برای چاپ آماده شده بود اما توفیق انتشار نداشت. ابتدا نام اصلی اثر «و خداوند گاو را آفرید» به اجبار تغییر کرد و سپس انتشار آن منع شد و بعد از سالها انتشارات ققنوس آن را منتشر کرد.

کتاب «یوسف آباد، خیابان سی و سوم» نوشته  سینا دادخواه رمانی است که در فضای شهری سیر می‌کند. «یوسف آباد، خیابان سی و سوم» که نشر چشمه آن را منتشر کرده است و در هفته گذشته 8 نسخه از آن در کتابفروشی ققنوس به فروش رفته است داستان آدمهایی در شهر تهران است که هرکدام به‌گونه‌ای در فضای آن تنفس می‌کنند. کتاب ماجراهای زندگی و تفکرات منحصربفرد شخصیت هایی چون «سامان»، «لیلا»، «حامد» و «ندا» است که هریک از زبان خود آن را روایت می کنند.

ملاقات «سامان» با «ندا»، عشق قدیمی و بازیافته «لیلا» و «حامد»، عشق نهفته «ندا» به «حامد» که از وی بیست سال بزرگتر است و درنهایت دوستی عاشقانه «سامان» و «ندا»، خمیرمایه اصلی رمان را تشکیل می‌دهد. داستان حول محور روابط عاطفی آدم ها می چرخد اما این رمان یک رمان عاشقانه نیست چراکه رمان، عشق را بهانه می‌کند تا بتواند از تفکرات شهری شده آدم ها بنویسد، از آدم هایی که در کنار آپارتمان ها، آسفالت خیابان و ماشین ها زیسته‌اند.

«آفتاب پرست نازنین» نوشته محمد رضا کاتب، نویسنده رمان مطرح «هیس» است که از سوی نشر هیلا منتشر شده است. این کتاب هم در هفته گذشته 8 نسخه در کتابفروشی انتشارات ققنوس به فروش رفته است و در رتبه چهارم بهترین فروش‌های این کتابفروشی قرار دارد. رمان شامل یازده قسمت است. داستان در 10 بخش با 2 زاویه دید من راوی گذشته نگر (شوکا) و دانای کل به صورت یک در میان و متناوب بیان می شود. در بخش پایانی نویسنده از ترکیب این دو دیدگاه در متن استفاده می کند.

«آفتاب پرست نازنین» با ژانر واقع گرای مدرن از زیر مجموعه رمان های جنگ به تبعات جنگ می‌پردازد. رمان در بخش ابتدایی با تعلیقی مناسب آغاز می شود؛ مرگ مریم و بدن غرق به خونش در بغل شوکا، تعقیب مریم در کوه توسط اکسیر و نوه هایش و سپس دستگیری آنان، تعلیق مناسبی ایجاد می کند که بانی جذب خواننده به متن می شود.

تعلیقی که متاسفانه در طی متن به علت اطناب و زیاده گویی من راوی و هم چنین کتمان گری دانای کل در انتهای داستان از بین می رود. شخصیت اصلی دختری به نام شوکا است که دلیل مرگ پدر و بدبختی هایش را در مادری می بیند که به او لقب آفتاب پرست داده است. شوکا بر خلاف اصرار های فراوان مادر، نزد عمه اش زندگی می کند. او ناخواسته وارد ماجرای دستگیری و شکنجه مریم و هانیه توسط اکسیر و نوه هایش می شود. اکسیر پیرمردی است که پسرش (خلود) به علت خیانت یکی از عراقی ها کشته شده است. پیرمرد به همراه نوه ها به ایران می آید تا از قاتل پسرش انتقام بگیرد. مریم که گویا زن قاتل خلود است بعد از دستگیری از جواب دادن سر باز می زند و هر بار روایتی جدید ارائه می کند...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =