سهم ۴۹درصدی خودروهای شخصی و وانت در آلودگی هوای تهران

در پی انتشار برخی اظهارنظرها درباره سهم اندک خودروهای سواری در آلودگی هوای تهران و اینکه «متهم اصلی آلودگی هوای تهران، خودروهای سواری نیستند»، باید دانست که خودروهای سواری شخصی و وانت تهران 49 درصد کل آلاینده‌های گازی شهر را تولید می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌ها و تاکسی ها به ترتیب با 18 و 14 درصد،‌ از دیگر عوامل اصلی تولید آلاینده های گازی شهر تهران هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسين شهبازي، مدير واحد پيش بيني و مدل سازي شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: باید توجه داشت که آلاینده های گازی و ذرات خروجی از اگزوز خودروها هر دو در غلظت ذرات معلق جو سهم دارند. گازهای آلاینده خروجی اگزوز خودروها در جو به ذرات معلق تبدیل می شوند و به همین دلیل است که خودروهای بنزین سوز با اینکه ذرات کمی تولید می کنند با تولید گازهای آلاینده بطور غیر مستقیم باعث افزایش غلظت ذرات معلق در جو می شوند.

شهبازي گفت: سیاهه انتشار از مهم ترین و پایه ای ترین ابزارها در مدیریت آلودگی هوای شهری است كه با استفاده از آن می توان منابع آلاینده در شهر را شناسایی کرده و سهم هر منبع آلاینده در تولید آلودگی شهری را بدست آورد. بر این اساس شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سال 1394 اقدام به توسعه سیاهه انتشار برای شهر تهران براساس اطلاعات موجود برای سال مبنای 1392 کرده است.

وي گفت: در این سیاهه انتشار منابع آلاینده اصلی شهر تهران در دو دسته بندی منابع متحرک (شامل خودروهای سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت، مینی بوس، اتوبوس واحد، سایر اتوبوس ها و کامیون) و منابع ساکن (شامل صنایع آلاینده، نیروگاه ها و پالایشگاه، ترمینال های شهری (پایانه های اتوبوسرانی، فرودگاه، راه آهن)، جایگاه های سوخت رسانی و منابع خانگی و تجاری) مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گفته شهبازی، بر اساس این سیاهه انتشار مشخص شد كه سهم منابع ساکن و متحرک در تولید آلاینده های گازی به ترتیب برابر 15 و 85 درصد است و این سهم در تولید ذرات معلق به ترتیب 30 و 70 درصد بدست آمده است.

اين مقام مسئول شركت كنترل كيفيت هوا گفت: در منابع متحرک، کامیون ها، اتوبوس هاي سرويس ادارات، اتوبوس هاي شركت واحد، موتورسیکلت و مینی بوس ها مهم ترین منابع تولید ذرات هستند در حالی که نیروگاه، پالایشگاه و صنایع اصلی -ترین منابع تولید ذرات در منابع ساکن هستند.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    1 0
    زوج و فرد دایمی 25 درصدش درست میشه.موتورها و اتوبوسها هم درست شه 25 تا دیگش.کامیونها هم درست شه 25 تا دیگش
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      0 1
      بهتره بگی سهم هشتاد درصدی شهرستانی ها در نابود کردن تهران.هرچی تهران داره ببرید دهات اینها کشتن ما رو بس بیت المال بیت المال کردن و ما اینجا تو فقر و بدبختی دست و پا زدیم.
  • بی نام US ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    1 0
    سهم خودروها 85 درصده طبق گفته های شهرداری.شما میگید 50 تا که تولید خوذرو متوقف نشه. و پول پارو کنن
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    2 4
    که به جرات هم میشه گفت هفتاد درصد از این خودروها و موتورسیکلت ها توسط افرادی بجز تهرانی ها در حال تردد در این شهر هستند
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    0 0
    خب اشتباه اینجاست که باید سهم خودروها از سهم وانت ها جدا بشه. مطمئنا میزان آلایندگی نیسان آبی و وانت پیکان با خودروی یورو4 یکی نیست بیشتر سهم آلودگی متعلق به اتوبوس های شرکت واحد و موتورسیکلت ها و افراد سیگاریه کافیه یه روز اینا تو شهر نباشن. بعد می بینین هوا چقدر بهتر میشه