گلپایگانی: نقش‌ها را می‌فروشند، جایی برای من نمی‌ماند

جواد گلپایگانی، بازیگر سریال قدیمی «آیینه عبرت» که نامش با نقش آتقی بر سر زبان‌ها افتاد، بعد از مدت‌ها دوری از عرصه بازیگری از اوایل آذر با نمایشی جدید روی صحنه می‌رود.

نژلا پیکانیان: حدود سه سال است که از زندان بیرون آمده و می‌گوید در این مدت پیشنهادهای زیادی برای بازیگری داشته است اما چون خودش دوست نداشته در هر کاری بازی کند، هر پیشنهادی را قبول نکرده است. جواد گلپایگانی، بازیگر سریال قدیمی و خاطره‌انگیز «آیینه عبرت» که 28 سال پیش از تلویزیون پخش شد و طرفداران زیادی هم داشت، می‌گوید بعد از چند سال دوری قرار است به زودی با یک تئاتر به صحنه برگردد.

بازگشت به عرصه بازیگری با یک نمایش

گلپایگانی می‌گوید: «در حال حاضر مشغول تمرین تئاتری به نام «آتقی و قمر خانوم» هستیم که بعد از پایان ماه صفر در تالار ظفر روی صحنه می‌رود. این تئاتر کمدی اما لحن آن کاملا انتقادی است و من به همراه آقای اکبر اصفهانی بازیگران آن هستیم. آقای اصفهانی در این نمایش نقش یک زن را بازی می‌کنند. از بچه‌های تئاتر اصفهان هم در این نمایش حضور دارند.»

این بازیگر ادامه می‌دهد: «من همیشه دوست دارم در کاری حضور داشته باشم که تماشایش برای مردم هم نفعی داشته باشد و این تئاتری که درباره‌اش گفتم همین ویژگی را دارد. یکی از موضوعات مهمی که در این نمایش به آن پرداخته می‌شود، رشد بی‌رویه فضای مجازی و استفاده از تلفن‌های همراه است که در جامعه امروز ما حتی بچه‌های کوچک هم دیگر به آن عادت کرده‌اند و این اصلا درست نیست و به نظرم باعث بسیاری از اتفاقات بد می‌شود.»

گلپایگانی درباره نام این نمایش که از آتقی، شخصیتی که او در «آیینه عبرت» بازی می‌کرد، استفاده شده است، توضیح می‌دهد: « به دلیل اینکه من در این نمایش بازی می‌کنم و بسیاری از مردم نیز من را با نام آتقی که نقشم در سریال «آیینه عبرت» بود می‌شناسند، در نام این نمایش هم از اسم آتقی استفاده شد.»

خاطرات مردم با آتقی

او همچنین به خاطرات مردم از سریال «آیینه عبرت» اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «این سریال 28 سال پیش از تلویزیون پخش شد ولی هنوز هم بین مردم محبوب است. این سریال ساده زندگی کردن مردم ایران را نشان می‌داد؛ آن چیزی که در جامعه آن روزها واقعی بود و همه با آن ارتباط برقرار می‌کردند.»

جواد گلپایگانی در نمایی از فیلم «نقطه ضعف» (عکس سمت راست) و سریال «آینه عبرت»

بازیگر «برگ‌ریزان» می‌افزاید: «یکی از دلایلی که شخصیت منفور آتقی در «آیینه عبرت» در ذهن مردم ماندگار شد و هنوز هم بعد از سالیان طولانی مردم من را با این نقش به یاد می‌آوردند و حتی هنوز هم به همین نام صدا می‌کنند، باورپذیر بودن آن بود. آتقی موقع پخش سریال هم شخصیتی محبوب بود حتی با وحود منفی بودنش. او گرفتار مسئله‌ای بود که همه مردم از آن بدشان می‌آمد، مسئله اعتیاد همیشه بین مردم مسئله‌ای قبیح بوده و هست و به همین دلیل این شخصیت که گرفتار این معضل شده بود در ذهن مردم به عنوان شخصیتی منفی جای باز کرد.»

از ماجرای تصادف تا زندان رفتن

گلپایگانی در ادامه درباره فاصله گرفتنش از دنیای بازیگری بعد از گل کردن سریال «آیینه عبرت» یادآور می‌شود: «من سال 1380 از اصفهان به همراه یکی از دوستانم به تهران می‌آمدم، آقای گلزاری که فوت کرده، خدا رحمتش کند، ایشان پشت فرمان ماشین خوابش گرفته بود و من گفتم بگذار من رانندگی کنم. مسیر را آمدیم تا نزدیکی مرقد امام خمینی که رسیدیم یک آقایی جلوی ماشین پرید و با ما تصادف کرد و متاسفانه درجا فوت کرد. به دلیل فوت آن آقا، من به زندان رفتم و دیگر نتوانستم به فعالیت‌هایم در عرصه بازیگری ادامه بدهم. تا اینکه سال 93 از زندان آمدم و اولین کارم را با آقای حمید رشیدی به اسم «سفر مادربزرگ‌ها به خیر» را بازی کردم، یک تئاتر هم در گوهردشت کرج برای معتادان اجرا کردم و حالا هم که در حال تمرین تئاتر «آتقی و قمر خانوم» هستیم.»

او با ابراز تاسف از اتفاقی که برایش افتاد و باعث به زندان افتادنش شد، توضیح می‌دهد: «به زندان افتادن من که باعث شد در کار بازیگری‌ام فاصله‌ای بیفتد ضربه خیلی شدیدی به من زد، حتی در این مدت خیلی‌ها شایع کردند گلپایگانی خودش هم درگیر مسئله اعتیاد شده است ولی این موضوع صحت ندارد.»

«نقطه ضعف» بهترین فیلم من است

این بازیگر ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه من از زندان بیرون آمدم، چند پیشنهاد بازیگری داشتم و الان هم پیشنهادهای زیادی می‌شود اما من چون خودم علاوه بر بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان نیز هستم، نمی‌توانم هر پیشنهادی را قبول کنم چون دوست دارم در کاری حضور داشته باشم که باز هم برای مردم جذاب باشد. من 50 سال است تهیه‌کننده هستم و 50 تا 60 فیلم را تهیه‌ کرده‌ام. بهترین فیلمم هم از نظر خودم «نفطه ضعف» است که در پرونده من ثبت شده است. فیلم‌های «مزدوران»، «باغ بلور»، «عصیانگران»، «شجاعان ایستاده می‌میرند»، «قلب من قدس» که این فیلم را در مصر ساختم از جمله فیلم‌های ماندگاری هستند که من در آنها بازی کردم یا تهیه‌کننده بوده‌ام.»

او همچنین می‌گوید: «همیشه درباره مسئله اعتیاد تبلیغات زیادی وجود دارد، به نظرم این تبلیغات باید درباره دیگر معضلات اجتماعی هم وجود داشته باشد. من چندی پیش طرحی برای یک سریال 400 قسمتی به سیما فیلم ارائه داده‌ام که درباره طلاق و فروپاشی زندگی‌های امروز است. به نظرم باید به این مسائل که مردم امروز گرفتار آن هستند، پرداخته شود.»

جواد گلپایگانی در پایان درباره اوضاع فیلم و سریال‌سازی این روزها و تفاوتش با زمانی که خودش به عنوان بازیگر در سریال «آیینه عبرت» حضور داشته است، توضیح می‌دهد: «سینما خیلی عوض شده است، همه چیزش تغییر کرده. الان رل‌ها را خرید و فروش می‌کنند. مثلا می‌گویند نقش یا رل اول فلان فیلم این‌قدر و رل دومش اینقدر. روی نقش‌ها قیمت گذاشتند و در را باز کردند تا هر کسی که پول دارد وارد سینما شود و بازی کند. زمان ما واقعا این‌طور نبود و تنها معیار کارگردان‌ها توانایی‌هایی بازیگرانی بود که می‌خواستند با آنها همکاری کنند و اینکه چه کسی به چه نقشی می‌خورد.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =