۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۳

مزدک میرزایی

همچون دو سال گذشته تیم‌های انگلیسی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را محل تاخت و تاز خود قرار داده‌اند. امسال اما امید اول قهرمانی تیمی انگلیس نیست. بارسلونا بی‌شک نگین درخشان اسپانیا در میان قدرت‌های جزیره است. این درست که منچستر یونایتد مدافع عنوان قهرمانی است و فوق ستاره‌‌ای مثل کریس رونالدو دارد ولی وقتی نام بارسلونا وسط می‌آید، نمی‌توان شانسی برای آنها قائل شد. قبل از برخورد احتمالی بارسا و منچستریونایتد در فینال این دو تیم امشب و فردا شب باید رقبایی قدرتمند را از مقابل بردارند. بارسلونا امشب به دیدار چلسی می‌رود و فردا مصاف کاملاً انگلیسی منچستریونایتد - آرسنال را شاهد خواهیم بود. ورزشگاه نیوکمپ امشب شاهد رویارویی ستارگان مهار‌نشدنی بارسلونا و تیم استخوان‌دار و با صلابت چلسی است. نوع بازی بارسلونا بیشتر براساس پاس‌های سریع و متوالی، ضرباهنگ بالا و استفاده از خلاقیت‌های فردی بازیکنان با تکنیک این تیم است. در مقابل چلسی کاملاً متفاوت بازی می‌کند. آنها مثل بارسلونا بازیکن‌های تکنیکی ندارند. اما نظم تیمی بسیار خوبی دارند و وقتی پای قدرت بدنی به میان می‌آید، بهتر از هر تیم دیگری در اروپا می‌دانند چطور باید حریف را از پا در آورند.

تفاوت دو تیم را روی نیمکت هم می‌توانیم ببینیم. یک طرف پپ گواردیولای جوان است که سرشار از اندیشه‌های نو و تهاجی است. او در اولین فصل مربیگری‌اش در این سطح، تحسین بزرگان فوتبال اروپا نظیر یوهان کرویف را به دنبال داشته است. سبک شناور بازی بارسلونا حتی نسبت به آنچه تیم فرانک رایکارد در سال 2006 به نمایش می‌گذاشت، چشم نوازتر است. آنها در اکثر مسابقات بیش از 60 درصد زمان بازی صاحب توپ و حاکم به زمین هستند و در بعضی بازی‌ها این مقدار از 70‌درصد هم فراتر رفته است.

در سمت مقابل چلسی با مربیگری یک مربی کارکشته به زمین می‌آید که در سال 1988 شرایط کنونی گواردیولا را داشت. در آن زمان هیدینک جوان تیم آیندهوون را برای اولین بار قهرمان اروپا کرد. در این بیست و یک سال هیدینک بارها ثابت کرده از بهترین مربیان جهان است. با وجود این همه تجربه، هیدینک از بازیکنان کنونی چلسی بسیار بهتر از اسکولاری بازی گرفته و این تیم را دوباره شاداب کرده است. اگر بخواهیم نقطه برتری چلسی را جست و جو کنیم، باید به گفته دکو رجوع کنیم. بازیکنی که قبلاً در بارسلونا آقایی می‌کرد و حالا نیمکت چلسی را گرم می‌کند، می‌گوید: بارسلونا تیم بسیار پرقدرتی است اما اگر تیمی بخواهد به این تیم ضربه بزند باید از کوتاهی قد بازیکنان این تیم استفاده کرده و از راه هوا به دروازه آنها برسد.

در اینکه چلسی در کار حمله تنوع زیادی دارد، شکی نیست. آنها می‌توانند به قدرت آنلکا و دروگبا در خط حمله اتکا کنند، اما از اینکه آنها هر دو در ترکیب اصلی چلسی به بازی گرفته شوند، نمی‌توانیم مطمئن باشیم. قدرت شوتزنی بالاک، اسین و لمپارد به نوعی است که می‌توانیم آبی‌های لندنی را شوتزن‌ترین تیم اروپا بدانیم. مصاف آنها با هافبک‌های تکنیکی بارسا که در زمینه بازیسازی بی‌همتا هستند، صحنه‌های زیبایی را به وجود می‌آورد.

با وجود آنکه بارسلونا زیاد گل نخورده است، اما نمی‌توانیم خط دفاع این تیم را فاقد اشکال بدانیم. بخشی از ایرادهای خط دفاع بارسلونا را والنسیا شنبه شب گذشته نشان داد. کارلس پویول با تجربه‌ترین عنصر دفاعی بارسلونا است و امشب وظیفه سنگینی دارد. مدافعان میانی بارسلونا باید در فکر پرکردن جای خالی دنی آلوس باشند که دائماً در زمین حریف مشغول به وجود آوردن موقعیت گلزنی است. اگر لیونل مسی می‌خواهد تا در پایان سال عنوان مرد سال فوتبال جهان و اروپا را از چنگ رقبا در آورد امشب شب موعود است. او فعلاً بهترین گلزن این مسابقات است و فراموش نکنیم که در دو سال گذشته کاکا و رونالدو هم آقای گل این بازی‌ها شدند و هم همراه تیم خود مقام قهرمانی را کسب کردند و در نهایت مرد سال اروپا شدند.

اتوئو و آنری دو مهاجم دیگر بارسلونا نیز امروز باید نمایش‌های خوبشان را در طول فصل تکرار کنند تا بارسا این رقیب سرسخت را در خانه شکست دهد. این دو تیم قبلاً به سه بار در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا به دیدار یکدیگر رفته‌اند. اولین بازی این دو تیم در این مرحله را چلسی 3 بر یک از بارسد برد. این دیدار در فصل 2000 - 1999 برگزار شده و دیدار برگشت این دو تیم را بارسلونا 1-5 برد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. در فصل 2005 - 2004 بارسلونا بازی رفت را در مرحله یک هشتم نهایی 2 بر یک برد، اما در بازی برگشت چلسی با مربیگری ژوزه مورینیو بارسا را 2-4 مغلوب و حذف کرد. بارسلونا و چلسی یک سال بعد در همین مرحله به هم برخورد کردند که بارسلونا در لندن 2 بر یک پیروز شد و با کسب تساوی یک-یک در خانه به مرحله بعد رفت و در نهایت قهرمان اروپا شد. به هر حال امشب باید دید تجربه گاس هیدینک در تیم قدرتی چلسی بیشتر به کار می‌آید یا اندیشه‌های نوین پپ گواردیولا در تیم تکنیکی بارسلونا. این دو تیم چهارشنبه هفته آینده در ورزشگاه استانفورد بریچ بازی برگشت را برگزار می‌کنند و تیم پیروز در مجموع این اجازه را دارد که روز ششم خرداد در ورزشگاه المپیکوی رم بر سر جام قهرمانی اروپا نبرد کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =