۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

از ابتدای سال 1384 تا پایان نیمه اول امسال نزدیک به 655 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد از ابتدای سال 1384 ، با آغاز سیاست واردات خودرو به منظور ایجاد شرایطی رقابتی تر برای صنعت خودروسازی در ایران 654 هزار و 693 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که در مقایسه با کل خودروهای تولیدی در ایران ، رقمی اندکی را از آن خود می کند.

 خودروهای وارداتی در ایران غالبا در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و بازار خوبی در تهران، اصفهان و تبریز و دیگر شهرهای بزرگ ایران دارند.

 هر چند واردات خودرو با هدف رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی در ایران در دستور کار قرار گرفت، اما بررسی ها نشان می دهد در این دوره زمانی سیزده ساله ، فشارهای ناشی از تشدید تحریم ها ، اقتصاد ایران را در مضیقه ای جدی قرار داد و حتی سبب شد شرایط برای صنعت خودروسازی در ایران نیز بسیار دشوار شود به طوری که حجم تولیدات خودرویی پس از سال 1391 ، کاهشی 50 درصدی را تجربه کرد و افزایش شدید قیمت نیز در این دوره زمانی رخ داد.

 ارزیابی کیفی خودروهای وارداتی به ایران نشان می دهد پیش از سال 1392 ، بخش مهمی از خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای لوکس با برندهای پورشه و مازاراتی و بوگاتی و ... تشکیل می داد. این روند خصوصا در سال های 1388 تا 1392 در بازار خودروهای وارداتی ایران به چشم می خورد، اما پس از سال 1392 ، دولت با ممنوع کردن واردات خودروهای لوکس ، شکل خودروهای وارداتی به ایران را دستخوش تغییر کرد.

 بر اساس این گزارش خودروی لوکس در ایران به خودرویی اطلاق می شود که حجم موتور آن بیش از 2500 سی سی است .

 بالاترین آمار واردات خودرو به ایران به سال 1393 اختصاص دارد. در این سال 102 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شدکه باید توجه داشت بخش عمده ای از خودروهای وارداتی در این سال را خودروهایی تشکیل می داد که حواله واردات آنها در سال پیش از آن گرفته شده بود.

 خودرو در این سال ها غالبا یکی از اقلام مهم وارداتی به کشور را تشکیل داده است.

 باید توجه داشت که واردات قطعات منفصله به منظور تولید خودرو در ایران نیز از اقلام مهم در بازار ایران تلقی می شود.

 بازار خودروی ایران یکی از مهمترین و بزرگترین بازارهای کشور است به طوری که جذابیت های بالایی را برای شرکت های خارجی و تولید کنندگان خودرو داراست.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تولید خودرو در ایران تا سال 1404 افزایشی قابل توجه را تجربه خواهد کرد. ایران قصد دارد به بارانداز صادرات خودرو در منطقه تبدیل شود. در این برنامه تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال با هدف ورود به بازارهای صادراتی پیش بینی شده است.

 جدول زیر نشان دهنده واردات خودرو به ایران در سال های 1384 تا 1392 است. 

 

 

35223

 

کد خبر 725450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رضا A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    14 0
    خییییییلی بی ربط بود تیتر خبر
  • محسن IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    27 0
    بازهم اشتباهات بزرگ رابرای چندمین بارتکرارمیکنید. اینهاقطعات خودرورادرچندتکه بصورت اس کی دی ازچین واردمیکنندو بعددرشرکتهایی که مدیران خودروسازیها درآنها سهامدارهستندمونتاژکرده وبابسته بندی ایرانی وبنام ساخت ایران به خودروسازیهاباچندبرابرقیمت تمام شده میفروشندوچون قیمت تمام شده بالاترازقیمتهای رقابتی دنیادرمی آیدنمیتوانندصادرکنندو یه قیمت بالابه مصرف کننده ایرانی میفروشند.پس تولیدمفید واشتغال وصادراتی شکل نمیگیردکه هیچ تازه به مصرف کننده هم قیمت بالااجحاف میشود.لطفاانعکاس دهیدتاملت بدونندچه میگذره
    • امير A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
      1 0
      متشكرم،اما ملت مي دونند چي مي گذره
    • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
      0 0
      البته منظور این تعداد خودروی ساخته شده است که وارد ایران شده والا که می بینیم پراید هم قطعاتش وارداتیه دوست عزیز
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    0 0
    "بر اساس این گزارش خودروی لوکس در ایران به خودرویی اطلاق می شود که حجم موتور آن بیش از 2500 سی سی است . "خداوکیلی اون کارشناسایی که این تعریف از خودروی لوکس را استخراج و مصطلح کردند باید سوار یک فضا پیما کرد و به فضا پرتابشون کرد تا دیگر موجودات ناشناخته در فضا هم از این اعجوبه ها بهره مند شوند.
  • بی نام DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    1 0
    خودروسازی های آلمانی ده ها سال بعد از توقف تولید، باز هم بازار را از قطعه های مورد نیاز برای تعمیر خالی نمی گذارند، اما چینی ها نهایت نامردی را می کنند و خریدار بینوا بعد از چند سال دستش به جایی بند نیست. اگر خودروی خارجی می خرید چینی نخرید تا سرمایه تان بعد از چند سال به علت نبود قطعه دود هوا نشود.