روزنامه جوان نوشت: بیست‌و‌یکم مرداد 1391، ورزقان آذربایجان شرقی لرزید. گروه وسیعی از سینماگران در کنار هم قرار گرفتند و در ورودی سینما آزادی تهران، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند.

در نهايت گروهي از اين سينماگران مأمور شدند تا اين كمك‌ها براي يك سازه ماندگار و مؤثر در سرنوشت ورزقان هزينه شود. همزمان با زلزله اخير كرمانشاه، برخي عوامل دخيل از جمله نماينده كنوني ورزقان در مجلس شوراي اسلامي نسبت به عدم به نتيجه رسيدن پروژه فرهنگسراي ورزقان موضع‌گيري كردند و به واسطه همين موضع‌گيري‌ها، نقدهاي تازه‌اي درباره اين پروژه مطرح شد. پس از طرح اين نقدها، مرتضي آتش زمزم، تهيه‌كننده و كارگردان سينما و تلويزيون در اين زمينه واكنش نشان داد و در يادداشتي به نمايندگي از سينماگران فعال در اين پروژه به تشريح ابعاد اين ماجرا و فرجامِ آن پرداخت.

عليرام نورايي بازیگر فیلم‌هایی چون «قلاده‌های طلا» و «یتیم‌خانه ایران»، يكي از هنرمندان حاضر در برنامه جمع‌آوري كمك‌هاي نقدي براي زلزله‌زدگان ورزقان به اين مسئله پرداخته است.

شما جزو هنرمنداني بوديد كه سال 91 در جريان زلزله ورزقان در استان آذربايجان شرقي براي كمك به هموطنانمان فعاليت‌هايي داشتيد و شخصاً در محل جمع‌آوري كمك به زلزله‌زدگان در سينما آزادي حاضر شديد. اخيراً يكي از نمايندگان مجلس عنوان كرده‌است كه پول‌هاي مردمي جمع‌آوري شده توسط برخي هنرمندان متأسفانه هنوز ثمر نداده و خانه فرهنگي در ورزقان پس از نزديك به بيش از پنج سال ساخته نشده‌است. شما از اين موضوع به عنوان يكي از هنرمندان حاضر در آن فعاليت‌ها اطلاعي داريد؟

خير. كسي به من در اينباره اطلاعي نداده است، اتفاقاً به عنوان كسي كه در آن برنامه حضور داشتم و واسطه كمك نقدي عده‌اي از شهروندان و هموطنانم شدم، دوست داشتم بدانم چه اتفاقي درباره كمك‌هاي مردمي رقم خورده است.

شما از ساخته شدن چيزي به نام خانه فرهنگ در ورزقان چيزي شنيده‌ايد؟
من هم از طريق رسانه‌ها مطلع شدم.

ظاهراً هنوز خانه فرهنگي ساخته نشده است.
فكر مي‌كنم بانيان آن برنامه مشخص باشند. بايد از آنها سؤال كنيد. آنهايي كه كمك مالي كرده‌اند، دوست داشتند كمك‌هايشان به دست افراد مستحق برسد. اميدوارم اين اتفاق رقم خورده باشد و اگر نخورده هرچه زودتر كمك‌ها به دست مردم برسد. البته اينكه كمك به زلزله‌زده‌هاي يك شهر يك دهه بعد به دست آنها برسد يا نمود پيدا كند هم موضوع عجيبي است. بعيد مي‌دانم مردمي كه كمك مالي كرده‌اند، راضي باشند كمك‌هاي آنها با چندسال فاصله براي افراد نيازمند و آسيب‌ديده هزينه شود، چون اساساً ارزش پول پنج سال پيش با الان يكي نيست و به نظرم بهتر بود كمك‌هاي مردمي در اسرع وقت و به شكلي تدبير شده و فكر شده به بهترين شكل به دست نيازمندان مي‌رسيد. بالاخره مردم به دوستان هنرمند اعتماد كرده‌اند.

البته اخيراً عنوان شده كه براي سالگرد زلزله در مردادماه سال آينده اين خانه فرهنگ افتتاح خواهد شد. اين اطلاع‌رساني پس از آن انجام شده كه نماينده وقت ورزقان انتقادهايي را مطرح كرده است.
خوب بود مردم و هنرمندان طي اين پنج، شش سال در جريان چند و چون كار قرار مي‌گرفتند تا خدايي نكرده اين اطلاع‌رساني ضعيف منجر به خدشه‌دار شدن اعتماد مردم نشود. شايد اگر زلزله كرمانشاه اتفاق نمي‌افتاد، موضوع اساساً در اين حجم مطرح نمي‌شد. ولي خوب است كه براي بالا بردن اعتماد در امر اطلاع‌رساني امور در چنين برنامه‌هايي شاهد ارتقاي شفافيت باشيم. چون مردم به هنرمندان اعتماد دارند و اين اعتماد نبايد به هيچ قيمتي خدشه‌دار شود. حضور هنرمندان و ورزشكاران و چهره‌هاي محبوب در زلزله اخير كرمانشاه همه را غافلگير كرد و به نظرم بايد براي ساماندهي اين حجم از فعاليت و كمك مردمي از طريق چهره‌هاي هنري و ورزشي تمهيدات بيشتري انديشيده شود. هم شفافيت بالا برود، هم اطلاع‌رساني به موقع انجام شود و هم تمهيداتي براي رسيدن به موقع كمك‌ها به نيازمندان انجام شود.

من به شخصه به عنوان يك هنرمند دوست دارم اعتماد مردم سلب نشود و ادامه پيدا كند، اينكه كمك‌هاي مردمي چگونه و به چه شكلي به دست نيازمندان و آسيب‌ديدگان برسد، موضوع مهمي است. به نظرم دوستان هنرمند كه اغلب الحق و الانصاف حسن‌نيت داشته‌ و خواستار اين بوده‌اند كه قدمي براي كم شدن آلام مردم زلزله‌زده بردارند بايد از مشاوره‌هاي كارشناسي‌شده‌تري استفاده مي‌كردند، چون موضوع از دو جهت اهميت ويژه‌اي دارد؛ اول اينكه اين پول‌ها براي منظور خاصي از سوي مردم اهدا شده است و بايد اين ملاحظه صورت بگيرد كه آيا مردم به ما براي اينكه هر طور دلمان خواست آنها را خرج كنيم، وكالت داده‌اند يا نه. بنده به شخصه نمي‌توانم درباره درستي اينكه دوستان تصميم گرفته‌اند خانه فرهنگ بسازند، نظر قاطعي بدهم، اما در اين حد مي‌توانم بگويم كه خوب بود كمك‌هاي مردمي زودتر به دست نيازمندان مي‌رسيد و تدبير بهتري درباره آن صورت مي‌گرفت. الان كه از شما مي‌شنوم هنوز پس از نزديك به شش سال وعده داده‌اند كه سال آينده يك مجتمع را افتتاح مي‌كنند، به نظرم مي‌رسد كه شايد مي‌توانست با سرعت و شفافيت بيشتري كارها انجام شود.

اگر از شما براي پيگيري امور مربوط به ساخته‌شدن خانه فرهنگ يا هر چيز ديگري كمك مي‌خواستند حاضر بوديد همكاري كنيد؟
اساساً هر كار خيري را که مطمئن باشم براي مردم انجام مي‌شود،بي‌پاسخ نمي‌گذارم،اما شما مي‌دانيد آن زمان با من كه صرفاً به نيت و انگيزه كمك به هموطنانم در سينما آزادي حضور پيدا كردم، چه برخوردي صورت گرفت، آن هم فقط به اين بهانه كه من مثلاً در فيلمي بازي كرده بودم كه آن آقا يا خانم آن را دوست نداشتند، اصلاً فكر نمي‌كردم عده‌اي باشند كه نتوانند ميان امور تفكيك قائل شوند. در كل دوست ندارم درباره آن ماجراها حرف بزنم و فقط دوست دارم به اين اشاره كنم كه در چنين مواقع بحراني بايد برخي مسئولان جلوتر از چهره‌ها پيشقدم شوند و چهره‌هاي شاخص در كنار آنها بايستند، ولي ما شاهديم كه برخي مسئولان حتي از مردم عقب مي‌مانند.

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي PT ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
    2 3
    بايد به نظرم از هنرمندان مطالبه بشه كه اين پول ها رو كجا بردند و خرج چي كردند؟
  • فرید IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
    3 3
    با اینکه زیاد باهاش حال نمی کنم ولی به نظرم حرفش درسته، چه معنی داره طرف الان پول بده و ده سال دیگه پولی که داده نتیجه بده، مردم برای این پول دادن که به دست زلزله زده های بدبخت برسه
  • بردیا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
    3 2
    بیچاره زلزله زده ای که به نامش میلیاردها پول جمع میشه و بعد شیش سال میان می گن داریم براشون خانه فرهنگ می سازیم، واقعا متاسفم