۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱

تسنیم نوشت: ناو آموزشی خلیج فارس، یک طراحی مفهومی و مهندسی شده است. این ناو بزرگترین ناو بومی ایران است که روند ساختش با رونمایی از طراحی مفهمومی‌اش، جان تازه گرفته است.

دستاوردهای نیروی دریایی

در اواسط دهه 70 بود که رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، دستور ساخت شناورهایی با قابلیت حمل بالگرد و شلیک موشک را صادر کردند و پس از آن ساخت چنین شناورهایی در قالب پروژه موج در دستور کار نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور قرار گرفت.

بر همین اساس ناوشکن جماران اولین محصول پروژه موج، در اسفندماه سال 88، با حضور فرمانده کل قوا در ناوگان جنوب نداجا عملیاتی شد تا نوید بخش آغاز روندی جدید در ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش  برای تبدیل شدن به یک نیروی دریایی راهبردی باشد. پس از آن با تولید ناوشکن دماوند و همچنین ساخت ناوچه‌های کلاس سینا این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.

متخصصان نیروی دریایی ارتش دست به کار ساخت یک ناو رزمی و آموزشی با قابلیت دریانوردی در آب‌های آزاد و همچنین حمل تعداد قابل توجهی نیرو برای آموزش شدند. خبر ساخت این شناور جدید که خلیج فارس نامگذاری شده بود، برای اولین بار در شهریور ماه سال 91 و در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در دانشگاه علوم دریایی نوشهر منتشر شد. بنا برگفته دریادار سیاری با ساخت این ناو، ایران به تنها دارنده چنین شناوری در منطقه غرب آسیا بدل می‌شد.

صبح امروز با حضور دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، از 9 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش که به دست متخصصان این داخلی طراحی ساخته شده است، رونمایی شد. یکی از مهمترین این دستاوردها، طراحی مفهومی و مهندسی ناو آموزشی خلیج فارس بود که بزرگترین ناو آموزشی غرب آسیا است. این ناو با طول 135 متر و عرض 16 متر از انواع سامانه‌های رانش، هدایت و ناوبری، رادارهای پیشرفته وسلاح به روز نداجا برخوردار است.

علاوه بر این، ناو آموزشی خلیج فارس با امکان دفاع از خود در شرایط نبرد به گونه‌ای طراحی شده است که در حین ماموریت آموزشی، توانایی آموزش 230 نفر دانش‌آموز و دانشجوی دانشکده‌های علوم دریایی نظامی و غیرنظامی را به طور همزمان دارا می‌باشد.

پیش از ناو خلیج فارس، ناو شکن‌های جماران و دماوند بزرگترین شناورهای بومی ساخت داخل بودند که با رونمایی از ناو خلیج فارس، این شناور بزرگترین ناو ایرانی خواهد بود.

  طول عرض ماموریت
ناو خلیج فارس 135 متر 16 متر آموزشی - رزمی
ناو شکن جماران 94متر 11 متر رزمی
ناوشکن دماوند حدود 100 متر 11 متر رزمی

حالا با این اقدام، نیروی دریایی ارتش یک گام به ساخت برزگترین شناور رزمی و آموزشی ایران و منطقه غرب آسیا نزدیک‌تر شده و این حرکت نوید بخش ساخت شناورهایی مدرن‌تر در نیروی دریایی برای حضور مقتدرانه تر در آب‌های دنیا است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =