ایرنا نوشت: سخنگوی گروه طالبان مدعی شده است که نظامیان آمریکایی و نیروهای دولتی افغان در صحنه نبرد از گروه های تروریستی داعش حمایت می کنند و نمونه این حمایت روز گذشته در استان «ننگرهار» انجام شده است.

«ذبیح الله مجاهد» که در صفحات اجتماعی به عنوان سخنگوی طالبان شناخته می شود روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در سه روز گذشته افراد طالبان با داعش در شهرستان «خوگیانی» در استان ننگرهار درگیر بودند و روز سه شنبه که داعش در حال شکست خوردن و عقب نشینی بود، نیروهای هوایی آمریکا و نیروهای دولتی افغانستان به نفع داعش وارد صحنه شدند.

مجاهد افزود: هواپیمای آمریکا از هوا و نیروهای افغان از طریق زمین به طرف نیروهای طالبان حمله کردند که در نتیجه افراد این گروه مجبور به دفاع از خود شدند و از جنگ با داعش دست برداشتند.

وی مدعی شد که در این درگیری ها شماری زیادی از مردم مجبور به ترک منازل خود شدند و طالبان خود را مکلف به دفاع از مردم می داند که هم در برابر داعش و هم در مقابل آمریکا و نیروهای افغان مبارزه خواهد کرد.

این سخنان مجاهد با قرار گرفتن در کنار خبری که رسانه های افغانستان به نقل از «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان منتشر کردند معنا پیدا می کند.

نیکلسون فرمانده نیروهای غربی موسوم به حمایت قاطع در افغانستان گفته بود که امکان دارد پایگاه بعدی منطقه ای داعش، کشور افغانستان و آن هم در استان ننگرهار باشد.

آمریکا چندی قبل نیز طرحی را به دولت افغانستان پیشنهاد داد تا با مسلح کردن نیروهای محلی از ظرفیت این افراد مسلح در تامین امنیت استفاده کند که البته این پیشنهاد از سوی اغلب کارشناسان افغانستان و بین المللی با توجه به ساختار قومی و سابقه درگیرهای داخلی سه دهه گذشته در این رویکردی غیر منطقی و زیربنایی برای تداوم درگیری های داخلی ارزیابی شد.

پیش از آن نیز نمایندگان مجلس، کارشناسان مسائل سیاسی نیز ادعا کرده بودند که بالگردهای ناشناس به حمایت و تجهیز داعش می پردازند که برخی از نمایندگان مجلس ؛ آمریکا را متهم به این کار کرده بودند.

آمریکا بیش از 15 هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد.

52310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =