طرح‌های تازه دولت برای غلبه بر ابرچالش بیکاری

بررسی جزییات گزارش صد روزه فعالیت دولت دوازدهم نشان می دهد اجرای طرح ها و برنامه هایی که بر کاهش نرخ بیکاری و رشد اشتغال در ایران استوار است،زمینه را برای کاهش نرخ بیکاری به 11.6 درصد فراهم خواهد کرد.

 به گزارش خبرآنلاین،  آخرین آمارهای ارائه شده نشان می دهد نرخ بیکاری در ایران در حدذود 12.4 درصد است،اما دولت برنامه دارد نرخ بیکاری ا امسال یک درصد کاهش دهد. به این ترتیب در صورت تحقق اهداف پیش بینی شده این نرخ به 11.6 درصد خواهد رسید.

 دولت در سال جاری با هدف غلبه بر بحران بیکاری اجرای طرح اشتغال فراگیر را در دستور کار قرار داده است.این طرح که با توسعه مهارت های نیروی کار، تشویق سرمایه گذاری در طرح های اشتغال زا با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش ، تحریک کارفرمایان به منظور استخدام نیروی جدید و کمک به توسعه اشتغال اقشار کم درآمد مانند مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی است، سرعت بخشی فرآیند اشتغال زایی در بنگاه ها را مد نظر قرار داده است.

 در حال حاضر طرح در حال حاضر، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی و طرح کارورزی در محیط کار واقعی به همراه طرح پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای بنگاه‌هایی که نسبت به استخدام دانش آموختگان دانشگاهی اقدام می‌کنند وارد مرحله عملیاتی شده است.

 پرونده ای برای طرح های نیمه تمام

دومین برنامه مرتبط با اشتغال از سوی دولت تکمیل و اتمام طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است . بر این اساس مقرر است 6 هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در این قالب تکمیل شود.

 طرح های نیمه تمام که بار سنگینی بر دوش اقتصاد ایران نهاده است، از دولت های پیشین به میراث مانده  آغاز طرح های عمرانی بدون بررسی واقعیات اقتصادی و توان اعتباری کشور زمینه را برای بروز چنین بحرانی باز کرده است.آخرین آمارهای ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس نشان می دهد بیش از 71 هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی در ایران وجود دارد. پیش بینی می شود با تکمیل طرح های نیمه تمام توان اشتغال زایی در کشور بهبودی جدی را تجربه کند.

سومین برنامه دولت با عنوان طرح رونق تولید، با هدف رفع موانع و رونق تولید و صیانت از فرصت های شغلی موجود در حال اجراء است که از طریق پرداخت تسهیلات بانکی به بنگاه‌های نیازمند سرمایه در گردش به تثبیت اشتغال در این بنگاه‌ها کمک می‌کند. به عبارت دیگر، با اجرای طرح مذکور تعداد فرصت های شغلی از دست رفته در اقتصاد کاهش می‌یابد.

در صورت اجرای برنامه‌های فوق و رفع موانع مالی مربوط به بودجه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، خالص اشتغال ایجاد شده در سال جاری به 970 هزار فرصت شغلی خواهد رسید و نرخ بیکاری از 12.4 درصد در 1395 به 11.6 درصد در سال 1396 تنزل خواهد کرد. برآورد مربوط به نرخ بیکاری مبتنی بر این پیش‌فرض است که نرخ مشارکت نیروی کار در سال جاری به 41.1 درصد برسد که حدود 0.7 واحد درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود.

معافیت مالیاتی برای مناطقی با اشتغال کمتر

گزارش های ارائه شده از سوی دولت نشان می دهد نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی و سرعت دادن به اجرای طرح های کارورزی، از یک سو و اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با ساتفاده از منابع صندوق توسعه ملی در نیمه دوم امسال می تواند زمینه را برای توسعه اشتغال فراهم نماید . با تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت می‌تواند با تصویب آیین نامه اجرایی قانون مذکور، نسبت به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای کوچک اقدام نماید.

سومین برنامه دولت، اجرایی کردن ماده (32) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است که به موجب آن شهرستان‌هایی که دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور هستند به عنوان مناطق عدم برخوردار از اشتغال تعریف می‌شوند و مشمول معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی می‌شوند. افزون بر این، برنامه های مشوق اشتغالزایی و کارورزی در این مناطق به اجراء گذاشته می‌شود.

چهارمین برنامه دولت در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی مربوط به متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال است تا به افزایش اشتغال‌پذیری دانش آموختگان دانشگاهی کمک نماید

 تعریف دوره های آموزش تکمیلی در چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات بر مبنای میزان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان در کنار نتظارت بر دوره های آموزشی کاربردی برگزار شده در محیط های دانشگاهی با رویکرد افزایش اشتغال پذیری و توسعه دوره های کارآموزی و کارورزی در دوره های آموزش عالی از جمله پیش بینی های صورت گرفته برای اجرای این هدف تلقی می شود.

 

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    0 0
    لطفا برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های غیر انتفاعی هم فکر اساسی بکنین. خیلی از این دانشگاه ها در آستانه تعطیلی هستن و وزارت علوم هیچ مسئولیتی در قبال اعضای هیئت علمی اونها که به جمع بیکارها اضافه میشن، نداره