ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: فعالیت ائتلاف آمریکایی در سوریه غیرقانونی و متناقض معیارهای قوانین بین المللی است.

لاوروف روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا غرب می توانست بدون کمک نیروی هوافضای روسیه گروه تروریستی داعش را شکست دهد، اظهار داشت: از سوال شما می توان برداشت نادرست کرد که گویا فقط غرب با داعش مبارزه و روسیه به آن کمک می کند. اما وضعیت چنین نیست.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش بدون مجوز شورای امنیت تشکیل شده و بدون هماهنگی با دولت قانونی سوریه فعالیت می کند که در واقع نقض معیارهای قوانین بین المللی محسوب می شود.

لاوروف گفت: آنچه که مربوط به کارایی فعالیت و عملکرد ائتلاف آمریکایی در سوریه مربوط می شود، تا اواسط سال 2015 مشخص شد که این ائتلاف از عهده مبارزه با داعش برنیامده و تروریست های این گروه به اصطلاح خلافت خود را گسترش داده و ساختار حکومت جعلی خود را تقویت کرده و حتی واحد پول چاپ کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود 70 درصد اراضی سوریه تحت اشغال تروریست ها درآمد. به رغم ادعاهای پر سر و صدای ائتلاف آمریکایی مبنی بر پیروزی بر داعش، تروریست های این گروه ایدئولوژی ضدانسانی خود را منتشر کرده و اعمال تروریستی در خاورمیانه و مناطق دیگر مرتکب شدند.

لاوروف گفت: روسیه با درک این واقعیت که تقویت این گروه تروریستی و سایر تشکیلات تروریستی مشابه آن چه پیامدهایی را می تواند به همراه داشته باشد، تصمیم به کمک به دولت سوریه در مقابله با انتشار تروریسم در هر گونه مظاهر آن صرف نظر از رنگ و بوی ملی و مذهبی گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: چند رقم را برمی شمرم که حاکی از اقدامات انجام گرفته برای سرکوبی و قلع و قمع داعش است. نیروی هوافضای روسیه در دو سال عملیات در سوریه بیش از 900 اردوگاه آموزشی تروریست ها، افزون بر 660 کارگاه تولید مهمات و حدود 1500 قبضه ادوات جنگی آنها را نابود و بیش از یکهزار شهر و منطقه مسکونی را آزاد کرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از 95 درصد خاک سوریه از وجود تروریست های داعشی پاکسازی و روند بازگشت مناطق این کشور به زندگی عادی آغاز شده است. حدود یک میلیون و 120 هزار نفر از ساکنان مناطق سوریه به خانه خود بازگشته اند.

وی افزود: این واقعیت را متذکر می شود که روسیه در اقدامات خود در سوریه از اصول قوانین بین المللی پیروی می کند.

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد که ائتلاف گسترده بین المللی تحت نظارت سازمان ملل برای مبارزه با داعش ایجاد شود. اما درخواست های ما برای مبارزه مشترک با داعش بموقع مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: فقط اخیرا شرکای غربی به این واقعیت رسیدند که باید با تروریست ها مبارزه همه جانبه کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =