۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸

علی رغم وعده هیات رئیسه برای اعلام وصول طرح استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در جلسه صبح امروز، باز هم این طرح ها اعلام وصول نشدند. این در حالی است که لاریجانی وعده داده بود که پس از جلسات روز گذشته هیات رئیسه با وزرا و استیضاح کنندگان، طرح های مذکور را اعلام وصول کند.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که امضاء کنندگان طرح‌‏های اسیتضاح محمدرضا اسکندری و علی احمدی وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش بنا به وعده لاریجانی منتظر اعلام وصول طرح‌‏های مذکور بودند، هیات رئیسه از اعلام وصول در طرح استیضاح فوق سرباز زد. این امر سبب شد تا کاظم موسوی نماینده اردبیل به عنوان یکی از طراحان مشترک این دو استیضاح، در جمع خبرنگاران پارلمانی از تسامح هیات رئیسه گلایه کند و آن را نشانه کم لطفی هیات رئیسه خواند.
به گفته وی اگرچه وزیر جهاد کشاورزی در جلسه دیروز خود در دفتر لاریجانی خواستار کسب مهلت از سوی نمایندگان شده تا تقاضاهای آنان را اجابت کند و برخی نمایندگان نیز با این استمهال موافقت کرده اند؛ اما این به منزله انصراف آنها از استیضاح نیست و آنها همچنان خواستار اعلام وصول طرح استیضاح هستند.
موسوی افزود: هیات رئیسه از طراحان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خواسته بود تا در جایگاه هیات رئیسه حضور یابند و پس از آن این طرح اعلام وصول شود. وی این اقدام هیات رئیسه را جالب خواند و افزود: مگر لشگرکشی است که همه طراحان برای اعلام وصول استیضاح به جایگاه هیات رئیسه بروند.
سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا نیز طی تذکری در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه امضاهای طرح استیضاح وزیرکشاورزی از حد نصاب نیفتاده است، گفت: مجلس پیگیر این استیضاح است و ما از حق موکلانمان دفاع می‌‏کنیم.
وی با بیان اینکه هیات رئیسه از زور و اهرمی که در اختیار دارد برای جلوگیری از طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی استفاده می‌‏کند به سخنان ابوترابی فرد در جلسه‌‏ای که این طرح را از سوی هیات رئیسه دریافت شده، اشاره کرد و گفت:پس چرا این طرح را علیرغم اعلام خودتان وصول نمی‌‏کنید. گفتنی است امروز استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای 55 نفر از نمایندگان نیز رسما تقدیم هیات رئیسه شد.

وعده دوباره برای اعلام وصول
به گفته موسوی، لاریجانی به استیضاح کنندگان گفته است که اسکندری و علی احمدی به جلسه هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان که صبح فردا تشکیل می شود، دعوت شده اند. وی با بیان اینکه جمعی از طراحان استیضاح نیز در این جلسه حضور خواهند یافت، ابراز امیدواری کرد که پس از ان بالاخره طرح استیضاح وزاری آموزش و پرورش اعلام وصول شود. این عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: تا فردا به هیات رئیسه وقت داده‌‏ایم تا تکلیف روشن شود و استیضاح‌‏ها را اعلام وصول کنند.

سوگندی که شکسته شد
موسوی نماینده اردبیل هفته گذشته هم در صحن علنی و هم در جمع خبرنگاران سوگند خورده بود که "اگر طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی هفته اینده اعلام وصول نشود، والله استعفا خواهم داد".اما او نه تنها استعفا نداد بلکه در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند چرا سوگند خود را شکستید؟ گفت: "من سوگند جلاله نخوردم و نگفتم که ولله و بالله و طالله استعفا می دهم. اگر سند بیاورید من از مجلس می روم". وی در ادامه افزود: " در احقاق حقوق مردم حتی حاضرم تکه تکه شوم چه رسد به استفعا، چون من یک طلبه بسیجی هستم."

هدف پنهان استیضاح وزرا
کاظم جلالی نیز با تاکید بر اینکه هیچ یک از طرح های استیضاح را امضا نکرده است این استیضاح ها را بیش از آنکه به ضرر دولت باشد، به ضرر مجلس دانست و گفت: با این استیضاح ها وجه مجلس تخریب می شود.
وی معتقد است: با اصرار بی دلیل نمایندگان برای استیضاح برخی وزرا در شرایط کنونی که دولت در مرز اجرای اصل 136 و ماههای پایانی عمر خود به سر می برد، بالاخره مقام معظم رهبری وارد عرصه شده و طی تذکری به مجلس می خواهند تا این طرح ها پیگیری نشوند. کما اینکه در مجلس قبل و در ماههای پایانی دولت هشتم نیز ایشان وارد عمل شدند.
به گفته وی پس از ورود رهبری به این عرصه دولت از حمایت مقام معظم رهبری به نفع خودش بهره برداری می کند و از سوی دیگر اقدامات مثبت مجلس بویژه برگزاری همایش سی امین سال قانونگذاری و نظارت نادیده انگاشته می شود.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر این اساس معتقد بود که این استیضاح ها نباید پیگیری شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =