۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۷

داریوش پیرنیاکان استاد موسیقی و اهل سفر است.

سپیده سعیدی

چند ماه پیش قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکت هواپیمایی هما، افزایش پیدا کرد اما سازمان تعزیرات حکومتی با این افزایش قیمت مخالفت کرد و به نوعی مانع از این اقدام شد. اما باز هم شرکت هواپیمایی هما زیر بار کاهش قیمت بلیت؛ نرفت و بالاخره گویا مسافران باید تسلیم شرکت هواپیمایی‌ هما شوند و درصد بیشتری هزینه بلیت پرداخت کنند. داریوش پیرنیاکان استاد موسیقی و اهل سفر است. این موسیقیدان 54 ساله، استاد دانشگاه تهران، عضو هیأت مدیره خانه موسیقی و سرپرست گروه موسیقی شهنازی است و نواختن تار و سه‌تار را آموزش می‌دهد. او در حال حاضر سخنگوی خانه موسیقی نیز است.

استاد سالی چند بار به سفر می‌روید؟

زیاد، نمی‌توانم بگویم چند بار.

منظورم سفر با هواپیماست؟

همیشه با هواپیما سفر می‌کنم.

ایران یا خارج از ایران؟

تبریز، شیراز، اصفهان، کرمان و بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی.

همه این سفرها در طول یک سال؟!

بله، چون دائماً برای اجرای کنسرت به نقاط مختلف می‌روم.

پس حسابی مسافر هواپیما هستید؟

بله بیشتر عمرم در سفر بوده‌ام.

می‌توانید کارشناس سفر هم باشید؟

بله حتماً.

خبر از افزایش قیمت بلیت هواپیما دارید؟

نه نمی‌دانستم اما معمولاً طی سفرها متوجه می‌شوم.

نظرتان چیست؟

ناشی از بی‌برنامگی و عدم نظارت و نگاه کارشناسانه دقیق است. همیشه افزایش قیمت به نفع دستگاه‌ها و به ضرر مردم بوده است. این چرخه همچنان می‌گردد.

گفتید در طول سفرها متوجه افزایش قیمت می‌شوید، چطور؟

معمولاً بعد از گذشت یک ماه از سال جدید تا 50‌درصد به صورت متغیر افزایش قیمت در هر چیزی مشاهده می‌شود که همگی ما را به نوعی درگیر خود می‌کند.

فکر نمی‌کنید که این افزایش قیمت شاید به دلیل سرویس‌دهی بهتر انجام می‌شود؟

من چنین اعتقادی ندارم. متأسفانه سرویس‌دهی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و گاهی برخورنده است.

برخورنده؟!

در بسیاری از مواقع ساعت‌ها از تأخیر هواپیما می‌گذرد و کسی پاسخگو نیست که این تأخیر چند ساعت طول می‌کشد وقتی سؤال می‌کنیم می‌گویند تا اطلاع ثانوی. این اطلاع ثانوی یعنی چه؟ من که نمی‌دانم همین مسئله یعنی سرویس‌دهی ضعیف و بی‌احترامی به وقت و شأن مسافران.

یعنی این اتفاق در کشورهای دیگر نمی‌افتد و ما تأخیر در پرواز نداریم؟!

مگر می‌شود که در کشورهای دیگر تأخیر در پرواز نباشد در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد.

برای همین با تعجب از شما پرسیدم.

تأخیر داریم اما در عرض نیم ساعت به سرعت به فرودگاهی دیگر یا هواپیمایی دیگر منتقل می‌شوید و با عذرخواهی و احترام از سوی مسئولان که بسیار ارزشمند است. در فرانکفورت شاهد این انتقال سریع بودم. امیدوارم کشور ما نیز به این استانداردهای ارزشمند نزدیک‌تر شود.

استاندارد‌های ارزشمند در قیمت یا در اخلاق؟

اگر در کشورهای دیگر افزایش قیمت داریم، افزایش درآمد هم داریم که بدیهی به نظر می‌رسد و اینکه ما مردمی پایبند به اخلاقیات هستیم مشکل چیز دیگری است.

مشکل چیست؟

مشکل مسئولیت‌پذیر نبودن ماست. به هیچ عنوان حاضر نیستیم که اشتباه خود را بپذیریم یا به خاطر کوتاهی‌مان در انجام وظیفه عذرخواهی کنیم. اینکه پاسخگو باشیم و اعمالمان را ارزیابی کنیم قبل از اینکه دیگران بخواهند بپرسند و توضیحی بخواهند. به نظرمن این مسئله اگر رعایت شود همه مسائل ما به سوی استاندارد شدن پیش خواهد رفت و نظارت دولت در این باره بی‌تأثیر نیست.

به نظر شما دولت باید نظارت مستمر و مستقیم داشته باشد؟

باید اینطور باشد اما در بسیاری موارد بخش‌های خصوصی زیر بار نمی‌روند و در روند خصوصی‌سازی مشکلات عدیده‌ای هم به وجود می‌آورند. من معتقدم دولت باید نگاه ریزبینانه‌تر و دقیق‌تری داشته باشد. من معتقدم که دولت باید حرف اول را بزند و در همه کشورهای موفق همین اصل رعایت می‌شود.

کد خبر 7374

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین