سازمان ملل کمک‌های خود را برای پروژه حفاظت از یوز ایرانی قطع کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ طرفداران حفاظت از حیوانات هشدار داده‌اند پس از اینکه سازمان ملل تصمیم گرفته تا دیگر از پروژه حفاظت یوزپلنگ آسیایی حمایت مالی نکند، این حیوان در معرض انقراض قرار گرفته است.

درحال حاضر فقط کمتر از ۵۰ یوز آسیایی گوشت‌خوار در حیات وحش وجود دارد و همه‌ آنها در ایران هستند. به همین دلیل دانشمندان می‌ترسند که بدون مداخله فوری شانس کمی برای نجات یکی از متمایزترین حیوانات شکارچی در جهان وجود داشته باشد.

جمشید پرچی‌زاده محیط‌بان ایرانی در این رابطه گفت: نگران هستم؛ فقدان کمک‌های مالی به معنی انقراض یوز آسیایی است. ایران تا الان شیر آسیایی و ببر مازندران را از دست داده و حالا ما شاهد انقراض یوز آسیایی هستیم.

یوز آسیایی مقداری کوچک‌تر از پسرعموی آفریقایی خودش است، هر دوی این شکارچی‌ها سریعترین حیوان روی زمین هستند و از سرعت خود در شکار طعمه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. زمانی یوزپلنگ آسیایی در کل قاره‌ آسیا وجود داشت اما در ابتدا در هند این به دلیل شکار منقرض شد و بعد هم تعداد آنها به دلیل افزایش کشاورزی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ کمتر و کمتر شد.

در پایان این حیوان در همه کشورهای آسیا به جز چند مورد استثنا در ایران منقرض شد، محافظان محیط‌زیست تلاش زیادی کردند تا این تعداد را زنده نگه دارند، اگرچه آنها هم با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.

سم ویلیامز، زیست شناس حفاظت از دانشگاه وندا در آفریقای جنوبی در این رابطه گفت: همه نوع تهدید برای یوز آسیایی وجود داشت، مثلا آنها توسط دامپروران کشته می‌شوند چون دام را شکار می‌‎کردند. همچنین عبور این حیوانات از جاده‌ها با وجود علائم ترافیکی هم منجر به مرگ آنها شده است. از سوی دیگر افتتاح یک پروژه معدن کاری جدید هم محل زیست این حیوان را محدود کرده است.

از سویی هم اقدامات مختلفی برای افزایش آگاهی انجام شده است، در سال ۲۰۱۴ تیم ملی ایران از لباس جدیدی رونمایی کرد که روی آن عکس یوزآسیایی کشیده شده بود و همینطور روز ۳۱ اوت به عنوان روز ملی یوز انتخاب شد.

با این وجود هنوز هم روند کاهش جمعیت این حیوان ادامه دارد،

 یورس بریتنمورسر، متخصص گروه گربه‌سانان در برن سوئیس در این رابطه گفت: ۳ منطقه حفاظت شده در ایران وجود داشتند که در آن یوز پیدا می‌کردیم، حالا در منطقه غربی کویر دیگر یوزی وجود ندارد، در مناطق جنوبی این حیوانات به طور معدود حضور دارند و تنها در منطقه‌ی شمالی و در اطراف توران و میان دشت نشانه‌هایی از حضور آن‌ها به عنوان کلونی وجود دارد.

از سویی حفاظت از این حیوانات، بسیار سخت است، ویلیامز در این رابطه گفت: ایران از سال ۱۹۸۰ میلادی با تحریم‌های اقتصادی شدیدی مواحه بوده و سازمان‌های بین‌المللی هم به سختی می‌توانستند به ایران پول منتقل کنند. موضوع مهم این است که از این پول را می‌شد برای استراتژی‌های حفاظت حیوانات استفاده کرد.

این وضعیت با کاهش بودجه سازمان محیط‌زیست ایران توسط دولت وخیمتر شد، البته خوشبختانه سازمان ملل در برنامه ملی توسعه توانست از برنامه حفاظت از یوز آسیایی حمایت کند، اما حالا آخرین قسمت حمایت هم کم کم ناپدید می‌شود؛ چون این سازمان مجبور است بودجه خود را مقدار زیادی کاهش دهد. یک ماه پیش آنه مری کارلسن، مسئول اجرای این پروژه در ایران گفت که سازمان ملل از ماه دسامبر دیگر کمک خود را در حفاظت از یوزآسیایی قطع می‌کند و از این پس ایران در این مسیر تنها است.

همچنین یک سخنگوی برنامه‌ی توسعه سازمان ملل هم با اشاره به این که این سازمان حدود ۸۰۰ هزار دلار به پروژه یوز کمک کرده گفت: پروژه حفاظت از یوز آسیایی در سال ۲۰۰۱ برای نجات این حیوان شروع شد، در نتیجه‌ی این پروژه ما الان اطلاعات بیشتری از مناطق حفاظت شده و تعداد این حیوان دارد، جوامعی هم هستند که الان در این پروژه شرکت می‌کنند. مرحله دوم این پروژه هم برای سال‌های ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شد بود و متاسفانه به دلیل مشکلات مالی سازمان ملل دیگر نمی‌تواند مدت این پروژه را افزایش دهد.

پرچیزاده و ویلیامز این ماه در نامه‌ای در مجله نیچر هشدار دادند که بدون کمک سازمان ملل امید کمی برای نجات یوز آسیایی وجود دارد، آنها در نامه‌ی خود نوشتند: مدیریت این پروژه الان به دست سازمان محیط‌زیست ایران می‌افتد ، که رئیسش چندی پیش گفته بود که یوز ایرانی محکوم به انقراض است. ما از دولت ایران می‌خواهیم که در حفاظت از یوز تسلیم نشوند.

بریتنمورسر هم به این موضوع اشاره کرد:‌ ما باید تا جایی که می‌شود از ایران حمایت کنیم، هر کشوری که در آن یوزآسیایی داشت آن را از دست داد، ایران توانست این حیوان را تا الان نجات بدهد. پس ما نیاز داریم تا مراکز بین‌المللی برای حفظ یوز ایرانی به ایران کمک کنند. اگر اتفاقی در چند سال بعد نیافتد دیگر امکان نجات یوز وجود ندارد، الان برای یوز ۵ دقیقه به نیمه شب به زودی زمان نیمه شب و انقراض می‌رسد.  

آسیا و آفریقا

در مقایسه با یوزآسیایی، یوز آفریقایی در وضعیت خوبی قرار دارد، اگرچه با مشکلات بزرگی هم روبرو هستند.  گفته می‌شوند ۷ هزار راس از این حیوانات وجود دارد. هرچند بر اساس لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از حیوانات این حیوان در شرایط آسیب‌پذیری قرار دارد.

در برخی مناطق یوزهای کوچک به عنوان حیوان خانگی فروخته می‌شود و این حیوانات توسط کشاورزان هم شکار می‌شوند، تخمین زده شده که تا پایان قرن بیستم جمعیت این حیوان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: گاردین/ ترجمه: نیو صدر

 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    0 0
    چون ما با حوزه نابودي محيط زيست مشكلي نداريم پس همه حيوانات هم منقرض شوند كك مان هم نمي گزد.