اینکه 128 کشور جهان با وجود همه تهدیدهای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و اظهارات بی سابقه نیکی هیلی به قطعنامه محکومیت اقدام آمریکا در به رسمینت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای می دهند از جنبه های مختلف اهمیت دارد که در مطلب پیش رو تنها به نتایج کوتاه مدت آن تحلیل شده است

سرانجام با وجود همه تهدید ها و تطمیع های نیکی هلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنج شنبه  30 آذر 1396 قطعنامه پیشنهادی برای محکومیت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین از 193 کشور عضو  با 128 رای مثبت در برابر تنها 9 رای منفی به تصویب رسید .

اگر آرای  28 کشوری را که رای ممتنع دادند و 19 کشوری که به هر دلیل در رای گیری شرکت نکردند به عنوان مقاومت در برابر تهدید بی سابقه خانم هیلی و بعد از او ترامپ به حساب آوریم . در واقع میتوان گفت دوره باج خواهی آمریکا از سازمان ملل بخاطر کمک های مالی به پایان رسیده است.

 این رای به جهت تهدید علنی ترامپ که گفته بود به کشورهایی که علیه آمریکا رای می دهند کمک مالی نمی دهیم ، بسیار ارزشمند است . وقتی به لیست کشورهایی که از تصمیم  آمریکا حمایت کردند نگاه می کنیم  واقعا موجب سرافکندگی آمریکا است . آمریکا و اسرائیل به همراه جزایر کوچک در قاره اقیانوسیه و دو کشور گواتمالا و هندوراس که احتمالا از تهدید های ترامپ مجبور شدند به این قطعنامه رای منفی بدهند . اکثر 28 کشوری که رای ممتنع دادند از متحدان نزدیک آمریکا از جمله مکزیک ، کانادا و استرالیا بودند.

اگر به فهرست اسامی کشورهای عضو سازمان ملل نگاهی دقیق تر بیندازیم ، می بینیم بیشتر کشورهایی  که علیه آمریکا رای دادند ازکشورهای تاثیرگذار در عرصه بین المللی ازجمله اکثریت قاطع کشورهای اتحادیه اروپایی بجز چهارکشور (رومانی ، لهستان  ، لیتوانی و چک) و کشورهای سازمان  شانگهای  و کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی بودند . بر این اساس شاید بتوان گفت پیام این رای گیری برای آمریکا و اسرائیل نشان دهنده سه واقعیت مهم باشد

1-اهمیت فلسطین درافکارعمومی مردم جهان و اینکه بطور قاطع خواهان تعین تکلیف نهایی قدس برای فلسطینی ها هستند وانتقال پایتخت و یا صدوراعلامیه برای اینکه قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کنند ، بجایی نمی رسد.

2- سیاست های پوپولیستی ترامپ ممکن است تعدادی از آمریکایی های  داخل ایالات متحده را متقاعد کند که آمریکا باید کمک مالی خود را به سایر کشورها و سازمان ها از جمله سازمان ملل وسیله ای برای پیشبرد سیاست های زورگویانه خود کند . اما در واقع رای گیری روز پنج شنبه نشان داد که در عمل این سیاست شکست خورده است و در جهان خریداری ندارد.

3- کشورهای جهان با اکثریت بیش ازدوسوم اعضای سازمان ملل قاطعانه خواهان اجرای قطعنامه های شورای امنیت در باره  مناطق اشغالی فلسطین هستند و می کوشند به آمریکا و اسرائیل این پیام مهم را منتقل سازند که در قرن 21 نمی توان با استفاده از قدرت و زور به اهداف توسعه طلبانه شان برسند. 

4- آمریکا در دیپلماسی عمومی خود شکست فاحشی خورده است و در این حدود یکسال که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است، اتبارآمریکا در نزد سایر اعضای سازمان ملل را در حد بی سابقه ای کاهش داده است و این خود نمونه ای از افول موقعیت آمریکا در سه سال باقی مانده از دوره زمام داری اش بشمار می رود .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =