ایلنا نوشت:پس از انتصاب حمید مولانا به عنوان مشاور احمدی نژاد، نام وی برای نخستین بار در بودجه سال ۱۳۸۷ ذکر و ردیف بودجه برای او در نظر گرفته شد.

 انتشار بودجه سال ۱۳۹۷ ، واکاوی جزییات بودجه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و  در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده یافت. جزییات ردیف‌ها و پرداخت بودجه به نهادهای فرهنگی و شبه فرهنگی خاص در بودجه امسال بیش از سال‌های گذشته مطرح و خبرساز شد.

حسن روحانی نیز در روزهای گذشته در اظهاراتی از مردم و به خصوص جوانان خواست بودجه ۹۷ را ول نکنند و جزییات پرداخت به نهادهای گوناگون را مورد پرسش قرار دهند.  در این میان جا دارد جدای از بودجه سال ۱۳۹۷ با نگاهی به بودجه سنوات گذشته، نه فقط به بودجه نهادهای خاص که به بودجه فردی خاص بپردازیم که در دولت محمود احمدی‌نژاد برای خود ردیف بودجه داشت.

پرفسور حمید مولانا، فردی که سال‌ها ستون‌نویس روزنامه کیهان بود و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ایران بازگشت و در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ محمود احمدی‌نژاد طی حکمی وی را به سمت «مشاور رئیس جمهور» منصوب کرد.

حمید مولانا پیش از انقلاب با بورس تحصیلی خاص از وزارت خارجه آمریکا به این کشور رفت و تا پایان تحصیلات در مقطع دکترا از این بورس برخوردار ماند. وی پس از انقلاب به عنوان یادداشت نویس به همکاری با روزنامه کیهان پرداخت و در سال ۸۷ و پس از انتصاب به عنوان مشاور احمدی‌نژاد، نقشی موثر در اظهارات جنجالی محمود احمدی‌نژاد داشت. حمید مولانا اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد به خصوص در سازمان ملل را بخشی از «دیپلماسی عمومی» در سیاست خارجی می‌نامید.

بسیاری از کارشناسان در همان دوران، اظهارات احمدی‌نژاد را نوعی پاس گل به اسراییل و آمریکا ارزیابی می‌کردند و این سخنان را در خدمت منافع اسراییل می‌دانستند. اظهارات احمدی‌نژاد توسط پرفسور حمید مولانا، که دارای تابعیت آمریکایی و سابقه سکونت پنجاه ساله در آمریکا بود، مورد تایید و تشویق قرار می‌گرفت.

در همان ایامی که حمید مولانا از سوی احمدی‌نژاد به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شده بود، حسام‌الدین آشنا در یادداشتی در وبلاگ خود در خصوص دانشکده و دانشگاهی که حمید مولانا در آن تحصیل و فعالیت می‌کرد، نوشت: دانشکده خدمات بین‌المللی دانشگاه آمریکن  مکانی ویژه است برای تربیت کادرهای وزارت خارجه، کاخ سفید، وزارت دفاع، سیا در سطح داخلی آمریکا و متناظران آنها در دیگر کشورها . علیرغم آن که دانشگاه آمریکن در رتبه ۸۳ دانشگاههای آمریکا قرار دارد و چندان محل اعتنا نیست اما این دانشکده خاص جایگاهی ویژه در تربیت کادرهای بین المللی دارد.

جالب اینجاست که پس از انتصاب حمید مولانا به عنوان مشاور احمدی نژاد، نام وی برای نخستین بار در بودجه سال ۱۳۸۷ ذکر و ردیف بودجه‌ای برای او در نظر گرفته شد. این بودجه در آن سال به مبلغ ۳۳۷ میلیون تومان تحت عنوان «بنیاد فرهنگی مولانا» به حمید مولانا پرداخت شد. این مبلغ (۳۳۷ میلیون تومان) عینا در بودجه سال ۱۳۸۸ قید شد. مجموع مبلغ پرداختی به حمید مولانا در بودجه سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ مبلغ ۶۷۴ میلیون تومان بود که با توجه به قیمت ۱۰۰۰ تومانی دلار در سال‌های ۸۷ و ۸۸ ، مبلغ پرداختی به حمید مولانا معادل ۶۷۴ هزار بود.

حال پرسش این است که حمید مولانا با ۶۷۴ هزار دلار دریافتی چه کرد؟ این بودجه دقیقا در چه محلی هزینه شد؟ نامبرده چه کمکی به کشور کرد؟ اظهاراتی که با مشاوره حمید مولانا از سوی محمود احمدی‌نژاد بیان می‌شد چه هزینه‌هایی برای کشور داشت؟ و از آن مهم‌تر این که «پرفسور حمید مولانا» در حال حاضر کجاست و به چه کاری مشغول است؟

21892_640

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    40 0
    ردیف بودجه دوسالانه برای این بوده که بر روی پرچم آمریکا پا می گذاشته.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
      4 0
      در کنار و دست به دست یامین پور البته
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    21 5
    از دکتر هوشنگ امیر احمدی و یا مرشد اسفندیار بپرسید راهنمایی اتان می کنند. تبعیض و تمرکز خاص در بررسی هم نگذارید اگر حکم مست گیری دارید در شهر هر انچه هست را بگیرید نه گزینشی. حواس ملت به همه جا هست ان قدر که شاید در باورتان هم نگنجد...
  • محمد A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    36 1
    این یامین پور نیست تو عکس؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    31 1
    حالا كه چي؟ ما مردم بدبخت چيكار كنيم؟ دستمون به كجا ميرسه ؟ لابد ما بايد جلوي احمدي نژادو و كارهاشو مي گرفتيم مجلس و نهادهاي نظارتي هم كه كاملا بي تقصير بودند ولي بودجه رو مجلس تصويب مي كنه همون سالهاي 87 و88 هم بعضي از نمايندگان مجلس فعلي در مجلس بودند و شريك جرم احمدي نژاد تو همه مسايل كشور بودند. به روي خودشون هم نياوردند.
  • میم IN ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    45 0
    بقرآن انقدر خبر از حیف و میل بیت المال خوندم و شنیدم که یه دونه خبر دیگه امروز بخونم واقعا میزنم زیر گریه... به حال وطنمون... به حال ما مردم
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    28 0
    چرا خود خودشه.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    8 0
    خیلی جالبه تو عکس دستش تو دست یامین پور ... با یک محاسبه ساده به سبک خود یامین به این نتیجه میرسیم که یامین خائنه و باید به سزای اعمالش برسه ... یامین برویمن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    7 0
    آقای حداد عادل و بقیه برادران ارزشی که نماینده مجلس بودن چه پاسخی دارند؟ هیچی. طبق معمول مردم مقصرن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    2 6
    يعني احمدي نژاد را از اين رسانه ها بگيرند و مثل برخي ممنوع الخبر و ممنوع التصوير و ... كنند، كلهم بايد خبرگزاري ها، روزنامه ها و نشريات بايد درشون تخته بشه... حتي مجلات زرد..
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    8 0
    هههه... حمید مولانا ... . هر موقع اسم این بابا را می شنوم بی اختیار خنده ام میگیره ... هم به حال خودش ... هم به حال اونهایی که این بابا را الکی الکی بزرگش کردند ... انگار مملکت کلا قطع الرجاله که این جور آدمها باید برای مردم بیچاره و استراتژی های این مملکت نسخه بپیچند یا حرفهاشون طرفدار داشته باشه ...
  • م ر GB ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    1 0
    ایشون قطعا جاسوس سیا بودند